Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
Zelda

De legende van Zelda – deel 1

Het ontstaan van ’s werelds meest epische franchise

Geschreven door Michel Musters op
Ruim dertig jaar geleden verscheen de allereerste game in een franchise die uiteindelijk een onuitwisbare invloed op de complete game-industrie zou hebben. The Legend of Zelda en diens talrijke vervolgen zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de gamegeschiedenis. Nu we aan de vooravond staan van Links nieuwe avontuur, Breath of the Wild op Switch en Wii U, blikken we terug op de vele hoogtepunten en releases die deze avontuurlijke franchise rijk is.

De legende begint in een bos, ergens in Japan. Daar loopt een jongen rond, een beetje bang voor het onbekende, maar toch vooral nieuwsgierig naar het lonkende avontuur. In het bos, afgezonderd van het nabijgelegen dorpje, vindt hij een grot. Bewapend met alleen een lantaarn betreedt hij de duisternis en baant hij zich een weg door de kronkelende gangenstelsels. Hij had van tevoren nooit kunnen raden wat hij tijdens zijn verkenningstocht zou vinden…

De jonge Shigeru Miyamoto vond in die grot namelijk inspiratie voor zijn meest epische gamereeks tot dusver. De sterontwikkelaar wilde het gevoel van mysterie en avontuur dat hij als kind had tijdens zijn ontdekkingstochten omzetten naar een game, en dat leverde – zeker voor 1986 – een heel unieke ervaring op.

None

Het begin van een legende

The Legend of Zelda op de NES verscheen in ‘86 in Japan en een jaar later in het Westen, en was oorspronkelijk bedoeld voor de Famicon Disk System, een uitbreiding op de NES die nooit buiten Japan uit is gekomen. In de game zouden spelers hun eigen kerkers kunnen maken: levels die in elkaar staken als grote puzzels, om ze vervolgens zelf uit te proberen of iemand anders te laten spelen. Dit idee werd uiteindelijk geschrapt, maar het concept voor de Zelda zoals we die nu kennen was geboren.

Er werd namelijk één grote spelwereld gemaakt, met gebieden die allemaal met elkaar verbonden waren. Het land werd Hyrule genoemd en naast open vlaktes bevatte het bossen, bergen en meren om te verkennen. Het hoofdpersonage kreeg de naam Link, omdat hij de speler met de spelwereld verbindt. En hij ging op avontuur om prinses Zelda te redden van een groot kwaad, van waaruit de titel voor de game is ontstaan. Zelfs de ultieme slechterik in het Zelda-universum, Ganon, maakte zijn opwachting, al had hij in de eerste Zelda nog geen naam. Ook andere elementen die later tekenend zouden zijn voor de franchise, werden in de allereerste Zelda al geïntroduceerd, van rupees als vorm van betaalmiddel tot de mogelijkheid om je levensbalk uit te breiden via hartjes. Maar denk ook aan de algemene structuur waarbij spelers kerkers bezoeken vol met uitdagingen, met aan het einde telkens een eindbaasgevecht.

None
The Legend of Zelda - 1986

Saven

Hoewel er in die tijd al rpg’s bestonden, was Zelda op meerdere vlakken uniek. Het gaf spelers ongekende vrijheid om de complete spelwereld te verkennen en met diverse in de game te vinden items zelfs geheime grotten en plekken te bereiken. Waar rpg’s en adventures meestal een progressie- en levelsysteem hadden, werden die in Zelda als het ware ‘verstopt’ om de presentatie simpel en universeel te houden. Daarbij was de combinatie van een fantasierijke wereld, actievolle gameplay en uitdagende puzzels voor die tijd ongekend. En – niet onbelangrijk – het was een groot avontuur, dus wilde Nintendo spelers de optie bieden om hun spel op te kunnen slaan, om vervolgens op een ander moment weer verder te kunnen spelen.

Hoewel een savefunctie in Japan geen probleem was om toe te voegen (The Legend of Zelda verscheen daar wel op de Famicon Disk System), moest Nintendo een omweg vinden voor de internationale release. Daarom werd er een RAM-chip met batterij aan de Westerse cartridges toegevoegd, een voor die tijd unieke manier van opslag die daarna door veel andere studio’s met grotere games gebruikt zou worden.

Uniek aan de game was de toevoeging van een ‘Second Quest’, een tweede avontuur wanneer de game werd uitgespeeld (of, zo ondervonden spelers later, door in het begin ‘Zelda’ als personagenaam te kiezen). In de Second Quest kregen spelers te maken met moeilijkere vijanden en items en kerkers die op andere plekken waren te vinden. Deze Second Quest zou later nog vaker terugkeren naar de Zelda-reeks, vaak onder de noemer ‘Master Quest’.

The Legend of Zelda bleek een groot succes voor Nintendo. Het was de allereerste NES-game waar een miljoen exemplaren van werden verkocht en uiteindelijk zou de game wereldwijd meer dan 6,5 miljoen keer over de toonbank vliegen. Dat succes schreeuwde natuurlijk om vervolgen, en die kwamen er!

None
Zelda II: The Adventure of Link - 1987

De legende gedefinieerd

In plaats van het concept uit de originele Zelda dieper uitwerken, gooide Nintendo het een jaar later voor het vervolg, Zelda II: The Adventure of Link, over een héél andere boeg. Zeker door de opkomst en populariteit van de (actie-)platformer probeerde Nintendo het avontuurlijke aspect van Zelda met dit genre te combineren. Hoewel spelers nog steeds Link van bovenaf zagen, was dit niets meer dan een interactieve map. De echte actie werd weergegeven als sidescroller. Daarmee kreeg de game ook een wat volwassener uiterlijk. Link nam het in Zelda II niet op tegen Ganon, maar tegen zijn volgelingen. Hoewel de game tegenwoordig vaak als een soort misstap of spin-off wordt gezien, werden er toch meer dan 4 miljoen exemplaren van het spel verkocht – mede dankzij de populariteit van het origineel.

Nintendo leek ook te beseffen dat de gameplay van de eerste Zelda de voorkeur van veel spelers genoot. Daarom verscheen in ’91 in Japan (en in ’92 in het Westen) het langverwachte derde deel: The Legend of Zelda: A Link to the Past. Spelers moesten vier jaar wachten op een nieuw avontuur van Link, maar dat wachten werd ruimschoots beloond met een veel uitgebreider en diepgaander avontuur dat de elementen uit het origineel in ere hield. Dat kwam mede door de pas uitgekomen Super NES, een krachtigere 16-bit console met meer technische mogelijkheden.

De toch wat lege wereld uit de NES-games werd omgewisseld voor een Hyrule dat leek te leven en ademen. Er waren dorpjes, diverse gebieden met eigen namen, een hoop personages om mee te praten en vijanden om tegen te vechten. Spelers kregen de mogelijkheid om door dimensies te reizen en zo dezelfde spelwereld op een andere manier te ervaren. Kerkers en eindbazen keerden weer terug en waren nog uitgebreider en ingewikkelder, en om daarmee te helpen waren er meer wapens en items om te vinden.

None
The Legend of Zelda: A Link to the Past - 1991

Ook uniek was dat dit derde Zelda-spel geen conventioneel vervolg was. In plaats van dat het de gebeurtenissen uit de vorige Zelda-games volgde, was het eerder een heruitvinding van het originele verhaal met extra details. Link was nog steeds Link, maar toch ook weer een ander personage met een andere kleur haar. Hij moest nog steeds de prinses en Hyrule redden van de slechte Ganon, maar deed dat met het inmiddels iconische Master Sword, een zwaard dat alleen door een speciale held uit een steen getrokken kon worden. Pas veel later, nadat fans talloze pogingen hadden gedaan om alle Zelda-games verhaaltechnisch aan elkaar te verbinden, bracht Nintendo een officiële tijdlijn van de Zelda-serie uit. Daarbij wordt voorgesteld dat er vele verschillende reïncarnaties van Link, Zelda

en Ganon zijn die door de tijd heen tegen elkaar vechten in Hyrule. Eigenlijk slaat deze tijdlijn nergens op, want Nintendo maakte de games in eerste instantie vooral als een soort uitgebreide remakes.

Hoe dan ook, A Link to the Past was met meer dan 4,5 miljoen verkocht exemplaren wederom een succes en wordt onder gamers nog altijd als een van de beste games ooit beschouwd. Dat trucje deed Nintendo in ’93 maar wat graag over met de allereerste Zelda-game op een handheld, The Legend of Zelda: Link's Awakening op de Game Boy.

Hoewel het apparaat het met minder kracht moest stellen dan de SNES, wist Nintendo met Link’s Awakening toch een avontuur van vergelijkbare proporties te maken. In plaats van in Hyrule, speelde de game zich af op Koholint Island. Zelda en Ganon waren nergens te bekennen en de game bracht een uniek verhaal met zich mee over de Wind Fish en diverse instrumenten. Ook maakten andere Nintendo-personages als Chomp en Yoshi hun opwachting in de game. Ondanks deze veranderingen bleef bijna alle gameplay uit de eerdere Zelda-games intact, met een grote verkenbare wereld en de gebruikelijke kerkers. Er werden bijna 4 miljoen exemplaren van de titel verkocht.

None
The Legend of Zelda: Link's Awakening - 1993

De eerste echte misstappen

Hoe succesvol de avontuurlijke reeks van Miyamoto en consorten tot dan toe ook was geweest, het moest een keer fout gaan. En dat ging het dan ook, met drie Zelda-games voor de Philips CD-i. Hoewel men tegenwoordig denkt dat het uniek is dat Nintendo-games op smartphones verschijnen, leende het bedrijf in de jaren ’90 regelmatig zijn licenties uit. Zo kon het gebeuren dat er diverse ‘leerzame’ Mario-games op pc verschenen, en dus de Zelda-games op de CD-i.

Het droeg vast niet bij aan de kwaliteit dat de games niet door Nintendo zelf, maar door enkele door Philips aangewezen studio’s werden ontwikkeld. Het Amerikaanse Animation Magic ontwikkelde twee Zelda-games, Link: The Faces of Evil en Zelda: The Wand of Gamelon. Vreemd genoeg waren het beiden side-scrollers en – om de sterkste kant van de CD-i te belichten – bevatten ze geanimeerde tussenfilmpjes die totaal niet bij het Zelda-universum leken te passen. Ook de derde Zelda-game, Zelda’s Adventure, sloeg kant nog wal. De graphics bestonden uit een rare mengelmoes van animaties en foto’s, en hoewel het camerastandpunt dit het bekende vogelperspectief bood, was dat zo’n beetje het enige dat de game met de Zelda-franchise verbond. Vermoedelijk was dit niets meer dan een makkelijke manier van Nintendo om wat geld te verdienen aan de licentie. Bovendien maken de drie games geen deel uit van het overkoepelende Zelda-verhaal.

Ondanks deze misstappen maakte Nintendo het meer dan goed met de volgende titel in de reeks, eentje die de Zelda-franchise naar drie dimensies zou brengen en daarmee een ware revolutie in het gamelandschap teweegbracht.

Lees binnenkort het tweede deel in de De legende van Zelda op Gamer.nl.

Dit artikel delen:

Lees meer

Reload: Wave Race 64 Nieuws van de week: Star Wars Battlefront 2 krijgt campagne
22

Reacties op: De legende van Zelda – deel 1

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    N0rthstar

    • 3 maanden, 3 weken geleden
    "beste games ooit beschouwd. Dat trucje deed Nintendo in ’93 maar wat graag over met de allereerste Zelda-game op een handheld, The Legend of Zelda: A Link to the Past op de Game Boy."

    Dat moet dan "Link’s Awakening" zijn. In de alinea erna staat het wel goed. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    MichelMusters

    • 3 maanden, 3 weken geleden
    @N0rthstar Klopt als een bus, foutje! Aangepast :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Fappingsnake

    • 3 maanden, 3 weken geleden
    Erg leuk stuk om te lezen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    MichelMusters

    • 3 maanden, 3 weken geleden
    @Fappingsnake Thanks! Blij dat je het leuk vond en check binnenkort de andere delen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    AllSeeingFish

    • 3 maanden, 3 weken geleden
    Ahhh die nostalgie, hoe goed de Zelda's ook zijn het zal nooit meer zoals vroeger zijn, goed voorbeeld: voor mij persoonlijk kwam A Link Between Worlds een paar jaar te laat.

    Kan niet wachten tot einde van de maand Arts & Artifacts Limited Edition en kort daarna de Switch met Breath of Wild (L.E.)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jimwa

    • 3 maanden, 3 weken geleden
    Leuk artikel!
    A link to the past, wat was dat geweldig om te spelen. Ik vind het ook nog 1 van de beste games ooit, al is ocarina of time de beste voor mij. En die zien we vast in deel 2 van dit artikel :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    MichelMusters

    • 3 maanden, 3 weken geleden
    @jimwa Ben het met je eens hoor, Ocarina of Time is echt een heel speciaal geval.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 3 maanden, 3 weken geleden
    Zelda, super games.
    Tenminste de meeste officiële dan toch.
    Mijn beste herinnering ligt toch bij Link's awakening.
    Maar ik vind Ocarina ook super goed.
    En kijk gewoon enorm uit naar begin maart om met Breath of the wild te kunnen gaan worstelen.

    Leuk geschreven stuk ook. Kijk uit naar de volgende deel/delen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Fappingsnake

    • 3 maanden, 3 weken geleden
    A link to the past is nog steeds een erg leuke game. De muziek in die game is tevens ge-wel-dig. Zoveel uren in de game gestoken in alle re-releases. Nostalgie ten top.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Mrhotshot85

    • 3 maanden, 3 weken geleden
    @Fappingsnake Vanaf de eerste paar deuntjes al kippenvel. Wat een herinneringen maakt dat weer los!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Fappingsnake

    • 3 maanden, 3 weken geleden
    @Mrhotshot85 Als Linkie wakker word, en je hoort het regen neerkomen op het huisje, en het onweer … GOOSBUMPS alover :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Lord Ganon

    • 3 maanden, 3 weken geleden
    Mooi artikel, ik kijk bijzonder uit naar de volgende delen! Tja, dat van de CD-i … Dat was echt een miskleun. Ik heb er wel (tot nu toe) twee kunnen bemachtigen. Niet om te spelen, maar voor de collectie. Want voor de rest kan ik stellen dat ik élke Zelda game bezit. Ik kijk dan ook bijzonder uit naar de release van BotW, want Zelda is 30 geworden, maar ik ook ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Fappingsnake

    • 3 maanden, 3 weken geleden
    @Lord Ganon how dare u ! dat mag de naam zelda niet krijgen wat een walging haha

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Lord Ganon

    • 3 maanden, 3 weken geleden
    @Fappingsnake Haha wel lache toch :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    AGxKiiNG

    • 3 maanden, 3 weken geleden
    Leuk artikel. Zelda kan ik nog altijd in verdwalen! Kom maar op met deeltje 2.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RWinV

    • 3 maanden, 3 weken geleden
    Dat ik ooit snake rattle and roll heb gekocht toen ik ook Zelda 1 ernaast zag liggen begrijp ik nog steeds niet. Zelda 2 was mijn eerst ervaring. Heel moeilijk en de laatste eindbaas nooit verslagen. Controller is vaak door de kamer heen gegooid zo moeilijk vond ik het toen ik een jaar of 8 was. A link to the past vond ik fantastisch. Grafisch, de muziek etc. Ocarina of time nostalgisch de beste. Twilight princess goed maar eerste gedeelte te langdradig. Skyward sword fantastisch omdat de beleving naar de tempels toe ik heel goed uitgewerkt vind. Breath of the wild is echt aftellen voor mij. De laatste trailer fantastisch. Nintendo weet hoe ze een echt mooie trailer kunnen neerzetten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • watashi wa maurice desu.

    • 3 maanden, 2 weken geleden
    @RWinV
    Nou ik vond snake rattle 'n roll anders ook een leuke game hoor.
    En goedkoper dan zelda geloof ik.
    Want in mijn herinnering was Zelda destijds 149 gulden( hoezo games zijn duur tegenwoordig).

    Maar goed, shame on you dat de tweede Zelda voor you de eerste Zelda ervaring was.
    Hahahahha
    Just kidding.
    Je hebt ze destijds ontdekt en ik deel je mening over de trailers.
    Het is bijna filmisch.
    :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    AllSeeingFish

    • 3 maanden, 2 weken geleden
    @RWinV

    Hier het zelfde, de laatste eindbaas kreeg ik maar niet verslagen op het laatst maar uitgedrukt met de woorden ''Zo uitgespeeld''.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Nuage

    • 3 maanden, 2 weken geleden
    Ik was vroeger een Sega gamer en vanaf 1996 een Playstation gamer. Ik heb pas later Nintendo consoles gekocht, maar ik kon helaas nooit echt in een Zelda game komen. Ik heb ALTTP geprobeerd en OOT, maar het doet me niet zoveel. En dat terwijl Alundra mij juist heel dierbaar is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    AllSeeingFish

    • 3 maanden, 2 weken geleden
    @Nuage

    Alundra dat is ook een topgame.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.