Achtergrond
andromeda

De hoogte- en dieptepunten van BioWare

Van rpg-meester naar pispaal

Geschreven door Jacco Peek op
BioWare-fans houden hun hart vast voor de release van Anthem. Naast kritiek op uitgever Electronic Arts vanwege microtransacties en lootboxen, is ook het imago van BioWare zelf beschadigd vanwege verschillende misstappen. De studio begon als heer en meester van het rpg-genre, maar is de laatste jaren gedegradeerd tot een pispaal voor gamers. Dit zijn de vele hoogte- en dieptepunten die BioWare in de afgelopen jaren beleefde.

In 1995 vonden drie afgestudeerde Canadese dokters het wel welletjes met de medische wereld en werd BioWare opgericht. Ray Muzyka, Greg Zeschuk en Augustine Yip hadden talent voor het maken van videogames, zo bleek uit hun eerste titel Shattered Steel voor MS-DOS. Niet alleen was het dynamische terrein revolutionair, maar de voertuig-shooter bevatte ook een verbazingwekkend uitgebreid verhaal. Dit werd opgemerkt door uitgever Black Isle Studios, die BioWare vroeg hun mmo Battleground: Infinity te schrappen voor de D&D-game genaamd Baldur’s Gate.

baldur's gate

BioWare in topvorm

Baldur’s Gate was niet alleen het eerste hoogtepunt voor BioWare, maar ook een mijlpaal voor het rpg-genre in zijn algemeen. De game blijft trouw aan de traditionele Dungeons & Dragons-mechanieken, zonder dat spelers een boekwerk nodig hebben om het te begrijpen. Alle zetten in de Forgotten Realms-setting worden onvertraagd uitgevoerd op het scherm, waarmee Baldur’s Gate de ultieme opstap was naar rpg-games. Daarnaast biedt de game voor z’n tijd een ongekend sfeervolle en grote wereld, gevuld met typische fantasiepersonages, een online co-op-modus en zelfs zijmissies die het hoofdverhaal beïnvloeden.

Na lovende recensies en uitstekende verkoopcijfers (de game is inmiddels ruim 2 miljoen keer verkocht) kon een vervolg niet uitblijven. Baldur’s Gate 2: Shadows of Amn was niet zo baanbrekend als het eerste deel, maar won opnieuw harten van gamers door hoger in te zetten op alles wat het origineel onderscheidde. Shadows of Amn is vijandiger, veel duisterder, grappiger en bevat een duizelingwekkend hoeveelheid content. Er zijn talloze wezens met een eigen verhaal, optionele locaties - waaronder een grote onderwaterstad - en voor het eerst konden spelers romantische relaties aangaan. Baldur’s Gate 2 verstevigde BioWare’s reputatie als expert in omvangrijke, verhalende rpg’s.

Naast de maffe ruimteshooter MDK 2 werkte de studio aan een volgend passieproject: Neverwinter Nights. De studio had door dat de populariteit van Baldur’s Gate werd gedreven door mods, dus kregen spelers de vrijheid om de game naar hun hand te zetten met BioWare’s officiële tools. Dit, in combinatie met de optie om met 64 spelers in de gamewereld te spelen, maakte van Neverwinter Nights een van de meest uitgebreide rpg’s ooit. Spelers creëerden volledige nieuwe campagnes, genres als shoot ‘em up en hack ’n slash werden geïntroduceerd en de grenzen van de wereld rijkten tot zover je kon kijken. BioWare was in absolute topvorm.

neverwinter nights

Knights of the Old Republic

Ondertussen broedde LucasArts op het idee van een Star Wars-rpg. In eerste instantie werd BioWare gevraagd Episode II: Attack of the Clones te adapteren, maar uiteindelijk gingen beide partijen akkoord met een game die zich 4000 jaar voor de films afspeelt. Star Wars: Knights of the Old Republic werd een van de eerste rpg’s voor Microsofts nieuwe Xbox en is tot op heden ongeëvenaard in het neerzetten van een grote Star Wars-wereld. Naast elegante light saber-gevechten zijn morele keuzes en boeiende zijmissies de sterkste punten van de game. Knights of the Old Republic zit vol met aangrijpende verhalen en nieuwe perspectieven op bestaande volken, en is nog steeds het summum van goede Star Wars-games.

Daarom was het een schok voor veel fans dat BioWare het stokje overgaf aan Fallout-maker Obsidian, om zelf aan de slag te gaan met Jade Empire en de eerste Dragon Age-game. Eerstgenoemde game was een opvallende rpg met vechtmechanieken in de Chinese oudheid, maar verkocht ondanks positieve kritieken matig. Het is naïef om van een dieptepunt te spreken, maar het was wel een reden om te beginnen aan alweer een nieuwe franchise.

KOTR

Astronomische hoogten

De sciencefictioninvloeden in Mass Effect zijn duidelijk herkenbaar, evenals de technische tekortkomingen, maar dat maakt de wereld die BioWare neerzette niet minder indrukwekkend. Casey Hudson, regisseur van de game, had het universum uitstekend doordacht en wist dat er drie games voor nodig waren om het hele verhaal te vertellen. Mass Effect verruilt enkele van BioWare’s iconische rpg-elementen voor meer actie en een filmischere insteek. Actie draait om dekking zoeken en knallen, ingesproken stemmen geven hoofdpersoon Shepard en andere personages een karakter en dynamische camera’s brengen dialogen dichterbij de speler.

Mass Effect vertelt een intrigerend verhaal en legt spelers veel complexere dillema’s voor dan eerdere games. De keuzes die Shepard maakt hebben daadwerkelijk consequenties voor het verhaal, iets wat de serie in de toekomst zou onderscheiden van de rest. Vandaag de dag is de eerste Mass Effect minder goed speelbaar dan de vervolgen, voornamelijk vanwege het tergend langzame voertuig waarmee spelers planeten verkennen, lange laadtijden en eentonige omgevingen.

Vlak na de release van Mass Effect werd BioWare overgenomen door Electronic Arts. Het gaf BioWare de ruimte om te werken aan wat een van de beste moderne rpg’s ooit zou worden, Mass Effect 2. Gamers sloegen stijl achterover van de consequenties die hun keuzes uit eerdere games hebben. Personages ontbraken bij sommige spelers volledig en relaties tussen Shephard en zijn of haar crew, zijn afhankelijk van hoe vriendelijk spelers zijn geweest in het eerste deel. Daarnaast is Mass Effect 2 vele malen gestroomlijnder op het gebied van schieten, omgevingen en verhaal. Er schuilt een schat aan zijverhalen in optionele missies met je crew en de duistere plot rondom de organisatie Cerberus was revolutionair voor een videogame.

mass effect
mass effect
mass effect

Verdeeldheid

Twee maanden daarvoor verscheen Dragon Age Origins. De game verschilt qua focus behoorlijk van BioWare’s sciencefictionserie. Origins richt zich meer op de welhaast eindeloze vrijheid qua customization en tactische gevechten in groepen van vier. Niet dat het verhaal geen rol speelt, want voordat het geheel op gang komt zijn er maar liefst zes oorsprongsverhalen waar spelers uit kunnen kiezen. Dragon Age Origins is in veel opzichten een stuk traditioneler dan de meeste rpg’s uit 2009, maar nog altijd een sterke rpg.

Het vervolg, Dragon Age 2, is een ander verhaal. Aanvankelijk werd de game goed ontvangen door critici, maar al gauw bleek het om BioWare’s meest polariserende titel tot dan toe te gaan. BioWare deed een aantal concessies om de game interessanter te maken voor het grote publiek, onder andere door de pc-besturing om te gooien. Ook speelt de game zich niet meer af in een uitgestrekte wereld, maar tussen de muren van de stad Kirkwall. EA en BioWare zagen de kritiek van fans naar eigen zeggen niet aankomen en beloofden in de toekomst hun fouten recht te zetten.

Helaas voor de studio doorliep het langverwachte Mass Effect 3 een vergelijkbaar traject. De game werd geprezen vanwege de talloze paden die de studio had uitgestippeld, afhankelijk van keuzes die soms helemaal teruggaan naar het eerste deel. Harten werden gebroken en de gameplay werd dusdanig gestroomlijnd dat Mass Effect 3 de perfecte balans vindt tussen actiegame een rpg. Hoe indrukwekkend de game - en de trilogie - ook is, het einde ervan zorgde voor flink wat ophef. Alle keuzes die spelers hebben gemaakt komen neer op maar drie verschillende eindes, die ook nog eens flinke gaten in het verhaal overlieten. Het slotstuk domineerde de discussie rondom Mass Effect 3 en BioWare bracht zelfs een patch uit om een aantal problemen op te lossen.

dragon age 2
mass effect 3

Dieptepunt

Na de kritiek op Dragon Age 2 en Mass Effect 3 was Dragon Age 3: Inquisition voor velen een opluchting. Achteraf gezien zat de omvangrijke wereld te vol met nietszeggende zijmissies, maar over het algemeen is Inquisition een sublieme samensmelting van BioWare’s beste rpg’s.

Helaas geldt dit niet voor het daaropvolgende project, dat werd ontwikkeld door nevenstudio BioWare Montreal. Mass Effect Andromeda is een spin-off die zich in de geest van het eerste deel richt op het verkennen en onderhouden van planeten. De studio liet in aanloop naar de game bijzonder weinig los en bij release bleek dat Andromeda een combinatie was van technische problemen, slecht schrijfwerk, vreemde animaties en eentonige gameplay. De meeste problemen zijn te danken aan de Frostbite Engine, die nog niet veelzijdig genoeg was voor de shooter-rpg. De game werd het onderwerp van memes, controverses en volgens gamers heeft Andromeda de geliefde franchise om zeep geholpen.

Mass Effect Andromeda

De toekomst

De gevolgen van Andromeda zijn tot op heden merkbaar. BioWare wordt niet meer gezien als de koning van het genre en veel gamers zijn terughoudend over Anthem. Kijkend naar de geschiedenis van de ontwikkelaar is de richting die de game inslaat eigenlijk behoorlijk logisch. Het is een samenkomst van BioWare’s liefde voor grote werelden die je met anderen kunt ontdekken en een geloofwaardig universum dat rijk is aan verhalen. Hopelijk mag BioWare na de release van Anthem wederom de troon als rpg-koning bestijgen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Piranha Plant beschikbaar in Super Smash Bros. Ultimate, kan savefiles beschadigen Model van Chris Redfield zit in Resident Evil 2 Remake
20

Reacties op: De hoogte- en dieptepunten van BioWare

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Vogeltje

    • 30 januari 2019 11:21
    Nooit zoveel met BioWare gehad, zoals velen dat wel hadden/hebben. Destijds wel erg genoten van de KotoR games, maar dat was het dan ook wel.
    Mass Effect en Dragon Age hebben mij nooit zo vast kunnen houden. Waren voor mij persoonlijk gewoon ok games, maar niet memorabel zoals de Star Wars games.

    Ik heb het daarom altijd een studio gevonden die lang niet zo goe en bijzonder is als mensen (graag) geloven.

    Anthem zelf ziet er leuk uit in de gameplay video's, maar alleen de Storm class ziet er interessant genoeg uit voor mij. Nog maar even op wat reviews wachten en volgens mij heb ik de demo gemist om het zelf te proberen. Wellicht is er binnenkort een 10-uur proefversie, zoals ze wel vaker doen met Origin.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shadit

    • 30 januari 2019 11:41
    @Vogeltje De publieke demo is volgens mij aankomend weekend, dus je kan nog even testen.
    https://gamer.nl/artikelen/nieuws/bioware-licht-plannen-uit-voor-publieke-anthem-demo/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Agent 4125

    • 30 januari 2019 11:37
    Voor de ontwikkelaar die de Mass Effect serie heeft bedacht, maak ik - ondanks alles - toch even een diepe buiging.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Alpaca

    • 30 januari 2019 11:41
    Ik houd mijn hart vast in afwachting van Anthem. Waar beide Kotor's, Dragon age 1 t/m 3 en Mass Effect 1-3 mij geweldig hebben vermaakt, is de studio zijn geloofwaardigheid totaal verloren met een gedrocht als Mass Effect: Andromeda. Heb mijzelf er echt toe moeten zetten om de game uit te spelen, in de hoop dat het verhaal of de game zou verbeteren richting het einde. Nee voor RPG's richt ik mij nu dan ook zeker op CD Project. Cyberpunk 2077 staat bovenaan mijn wensenlijstje.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 30 januari 2019 12:37
    Paar foutjes in dit artikel:
    Het is Neverwinter Night en niet Knights
    Episode II van Star Wars heet Attack of the Clones en niet Clone Wars.

    Ik denk dat veel mensen niet meer objectief naar Anthem kunnen kijken naar het debacle van ME:A en de game onterecht bij voorbaat afschrijven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MichelMusters

    • 30 januari 2019 13:14
    @fonsrutte Klopt helemaal, we hebben het aangepast!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Nerevarine

    • 30 januari 2019 13:24
    Baldur's gate, KOTOR I, II en Dragon age: origins velen malen met plezier uitgespeeld. Origins behoort zelfs tot mijn persoonlijke favorieten, maar wat wat deel 2 abominabel slecht zeg (alleen de darkspawn art al XD).

    The Old Republic mmo kon mij ook niet erg bekoren( wil gewoon een nieuwe KOTOR). In deze periode heeft mijn liefde voor Bioware wel een deuk opgelopen.

    Je voelt helaas gewoon de invloed van EA op hun werk. Alles is van redelijk niveau, maar blinkt nergens echt uit (m.u.v. mass effect 2). Te korte deadlines, gelockte dlc op disc, lootboxes etc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • anyaka

    • 30 januari 2019 14:03
    Voor mij was Dragon Age Inquisition toch wel een van de dieptepunten.

    Denk niet dat Bioware ooit nog een game van het niveau KOTOR of Dragon Age Origins zal maken :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hiss

    • 30 januari 2019 16:47
    @anyaka Ben ik met je eens. Dragon Age 2 wordt vaak als het mindere deel gezien, maar die was echt vele malen beter dan het stuurloze Inquisition. Probleem bij deel 2 was dat het na Origins alleen maar kon tegenvallen. Maar het verhaal van DA2 is echt wel dik in orde. Dit in tegenstelling tot DA:I

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • WvA

    • 30 januari 2019 14:34
    Het probleem was dat Mass Effect 3 feitelijk niet eens 3 eindes had. Je mocht basicly kiezen welke kleur explosie je wou hebben, met een voice over wat daarvan het gevolg was. De Extended Ending die ze er daarna in gepatched hebben is al een stuk beter, maar feit blijft dat in de laatste 20 minuten 3 volledige games om zeep worden geholpen. Eeuwige zonde.

    Ook een interessante zijstap van Bioware was Command & Conquer Generals 2. EA had flinke schade opgelopen met C&C; 4, en besloot het, toen nog sterke, merk bioware in te zetten. Die game heeft door de negatieve response ook nooit het daglicht mogen zien. Erg jammer. Laten we hopen dat Anthem weer een topper is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 30 januari 2019 17:26
    @WvA Ik heb er alleen minder moeite mee dan de rest denk ik. De schuld ligt vooral bij EA zij pushen developers veels te hard. Bij Mass Effect Andromeda waren bijvoorbeeld de key personen weg voor Anthem en werden er mensen aangenomen die nog niet eens weten wat Mass effect Mass Effect maakt. Zoiets zie je zo goed terug in die game, dat er mensen aan hebben gewerkt die het totaal niet snappen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 30 januari 2019 16:37
    Lees ook vooral het artikel van Jason Shreier over hoe Andromeda (en de beginselen van Anthem) tot stand zijn gekomen.

    https://kotaku.com/the-story-behind-mass-effect-andromedas-troubled-five-1795886428

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaccoPeek

    • 30 januari 2019 16:41
    @Krytuun Yes, die heb ik gecheckt als onderzoek voor dit artikel. Boeiend verhaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 30 januari 2019 16:54
    @JaccoPeek Ik ben best een liefhebber van zijn onderzoeken en artikelen. Ik kan je zijn boek (Blood, Sweat and Pixels) zeker aanraden als je die nog niet hebt gelezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaccoPeek

    • 30 januari 2019 17:54
    @Krytuun die heb ik eind vorig jaar gelezen, echt fantastisch ja!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kleinekoosjer

    • 30 januari 2019 17:33
    Jade Empire was zooo fantastisch. . Je moest het even in je vingers krijgen.. maar oeioeioei wat een goede game. Daar zou ik nog wel een deeltje 2 van willen zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 30 januari 2019 17:47
    @kleinekoosjer +1 Laatst weer een heel stuk zitten spelen. Maar ben bang dat EA flink door een dal moet gaan voor ze weer echt singleplayer gaan ondersteunen.

    HEt zou kunnen, door het succes van God of War en Red Dead Redemption, dat EA weer gaat investeren in AAA Singleplayer, maar dan zien we het resultaat pas over 3 jaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Yoji

    • 31 januari 2019 00:50
    @kleinekoosjer daar zou ik nou ook graag een vervolg of iig een rpg in met die setting willen zien. Fantastische game was dat zeg pffff

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Oxymorphone

    • 31 januari 2019 16:41
    Ik heb er goede herinneringen aan, nieuwe zullen het niet worden denk ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gotcha123

    • 2 februari 2019 17:54
    beetje een makkelijk artikel jongens, de oude spellen waar je uit nostalgie een natte broek van krijgt zijn fantastisch, mass effect andromeda is bagger. Terwijl als je de moeite neemt om tem kijken wat de mensen die het ook echt speelden na verloop van tijd van deze game vonden, dan vindt je een hoop genuanceerde reviews. De haters die uit principe de game niet spelen omdat ze zich oh zo belazerd voelen, versus de mensen die zich niet laten opnaaien door de hype en het gewoon een keer proberen. Ik verwacht toch wel wat meer van prosfessional game reviewers, dat je even net wat verder gaat in je onderzoek dan de jankende pubers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.