De grote onbekende: GlobalCollect | Gamer.nl

De grote onbekende: GlobalCollect | Gamer.nl

EA Sports heeft een gratis FIFA 14 Ultimate Team: World Cup-modus aangekondigd voor FIFA 14.

GlobalCollect verwerkt ongeveer 14 miljard betalingen per jaar. Het bedrijf heeft zo'n 700 klanten die worden geholpen om op een zo'n effectief mogelijke manier geld van consumenten te inca eren. Online gaming is een belangrijke markt voor GlobalCollect: er werken zelfs mensen die zich daar speciaal op richten. Zo gaan alle betalingen op Steam via GlobalCollect en ook EA is een grote klant. Bovendien heeft het bedrijf kantoren over de hele wereld, in San Francisco, Buenos Aires en Singapore. Het hoofdkantoor zit handig genoeg om de hoek ten opzichte van de Gamer-redactie in Hoofddorp, dus hoefden we niet ver te lopen om ze een bezoekje te brengen.



GlobalCollect regelt de maandelijkse abonnementen van World of Warcraft

Betaal hoe je wilt

Christopher Schouten, PR & Marketing Manager, en Nathan Salisbury, Global Market Director Gaming, verzekeren ons dat games voor belangrijk voor ze zijn. Zij houden de vinger aan de pols van de almaar veranderende industrie om hun klanten van de beste adviezen te kunnen voorzien. GlobalCollect neemt ingewikkelde betaalprocedures uit de handen van ontwikkelaars en uitgevers en laat gamers door middel van een simpel scherm hun aankopen doen. Dit scherm is afhankelijk van de consument: in Nederland krijg je bepaalde opties, zoals iDeal, creditcard of automatische inca o. In een ander land zijn die opties echter weer heel anders. Zou een bedrijf dat zelf moeten uitzoeken, dan zou men veel tijd en mankracht kwijt zijn aan het uitzoeken van al die betalingsmethodes en het bijhouden van de inkomsten via verschillende kanalen. Door een gespecialiseerd bedrijf als GlobalCollect in te huren, hoeft een uitgever zich daar geen zorgen meer over te maken.

Ook geeft het bedrijf advies aan haar klanten over hoe betaalmethodes het best kunnen worden ingezet. Sommige opties kosten meer geld om te gebruiken dan anderen: mi chien heb je wel eens gezien dat voor een creditcard-transactie een extra bedrag in rekening wordt gebracht, terwijl iDeal'en gratis is. Door de goedkoopste manier van betalen in een menu bovenaan te zetten, kun je ervoor zorgen dat die het vaakst gebruikt wordt. Een simpel trucje dat een bedrijf een hoop kosten kan schelen. De optimalisering van het betaalproces is niet alleen fijn voor de uitgever, maar biedt gamers ook wat meer keuzevrijheid. Je kan betalen hoe je wilt, wat erg belangrijk is in deze markt. “De game-industrie is zo specifiek omdat het vaak om een wat jongere doelgroep gaat,” zegt Christopher. “Het is een groep die zo weinig mogelijk frictie en gedoe wil tijdens het betalen, en die zelf een manier wil bepalen waarop dit gebeurt. Daarom bieden wij veel verschillende betaalmethodes aan. Ik kijk bijvoorbeeld naar mezelf: als ik word geconfronteerd met een iDeal-scherm, dan koop ik minder snel een product. Ik wil niet helemaal op zoek gaan naar dat zakrekenmachientje dat ik nodig heb om geld over te maken. Maar mijn creditcardnummer ken ik uit m'n hoofd.”

Cultuuromslag

Nathan vertelt hoe zij de markt zien veranderen en daar constant op moeten inspringen: “Het begon bij World of Warcraft, waarbij wij de kosten voor de abonnementen inca eerden. Tegenwoordig zien we veel minder van dit soort constructies en hebben we veel meer te maken met microtransacties, bijvoorbeeld in free-to-play spellen. Dat brengt ook een heel andere manier van betalen met zich mee.”

We zijn bezig met een cultuuromslag naar free-to-play en in-game aankopen. Dat betekent volgens GlobalCollect niet dat de fysieke winkels op het punt staan te verdwijnen, alhoewel dat uiteindelijk toch onvermijdelijk wordt. “Vroeger bestond de markt vooral uit hardcore gamers die honderden euro's uitgaven aan een console en 60 euro voor een spel. Wat je nu ziet is dat de markt steeds breder wordt, met een middensegment aan gamers die goedkope spellen spelen op hun telefoon of gratis games uitproberen en af en toe in-game iets kopen. Dat betekent niet per se dat games van zestig euro straks verdwijnen, daar zal een markt voor blijven. maar je ziet wel dat entertainment zich steeds meer digitaal gaat afspelen.”

Daar zit muziek in

Zijn gamers daar niet bang voor? Willen we niet liever vasthouden aan de fysieke disc in een hoesje dat we op de plank kunnen zetten? Christopher en Nathan verwijzen graag naar de muziekindustrie voor het antwoord: “Daar zie je goed hoe de overgang naar online is gegaan. Vroeger werden er vooral veel cd's verkocht. Toen kwam er een grote golf van illegale piraterij op het internet. En nu wordt veel muziek digitaal aangeboden, bijvoorbeeld via diensten als Spotify. Ik heb wel een enorme verzameling cd's op zolder staan, maar die raak ik nooit meer aan. Toch zijn er nog steeds Free Record Shops en dergelijke waar cd's worden verkocht, dus zo heel snel verdwijnen ze nou ook weer niet.” Nathan maakt de vergelijking af: “Ik heb juist een doos met PlayStation 2-spellen die ik aan de straatstenen niet kwijtraak. Ik zit er aan te denken om ze aan een goed doel te geven.”

De behoefte om (ook digitale) spellen tweedehands te kunnen verkopen, zou de markt wel parten kunnen spelen. Volgens de twee heren zal ook daar een oplo ing voor gevonden kunnen worden. “Als we weer kijken naar de muziekindustrie, zijn daar nu plannen om je computer te scannen op muziek die je hebt gekocht. Je kunt die bestanden dan uploaden naar de cloud, vanaf daar verkopen en een deel van de opbrengst krijgen. Het liedje wordt dan van je computer verwijderd. Dit zou een oplo ing kunnen zijn om de tweedehands markt in stand te houden. Vanuit de bedrijven gezien is het in elk geval logisch dat ze dat zelf onder controle willen krijgen.”

Onderweg naar buiten benadrukken Christopher en Nathan dat ze gamers een warm hart toedragen. Niet alleen omdat ze zonder al die online betalingen geen bedrijf hebben, maar omdat ze zelf ook gamers zijn. “Er werken hier allerlei soorten gamers, van casual tot de hardcore.” Op onze vraag of ze ook wel eens toernooitjes binnen het bedrijf organiseren, antwoorden ze van niet, maar ze vinden het zichtbaar een goed idee. “We hebben wel een kapotte flipperkast en een tafelvoetbal in de kantine. Eigenlijk moeten we even regelen dat hier ook een PlayStation 3 komt te staan!”


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou