De geschiedenis van Tomb Raider | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Nadat producer George Lucas en regi eur Steven Spielberg in de jaren '80 veel succes verworven had met de actie adventure films gebaseerd op het karakter Indiana Jones, werd het mid jaren '90 tijd voor de eerste computergames die om de kant van Indiana Jones op te gaan. LucasArts had al een aantal Indiana Jones games uitgegeven, maar had de stap naar 3D nog niet gewaagd, of was er simpelweg nog niet aan toe. Het was dan ook een flinke verra ing dat eind 1996 het onbekende Core Design met een geheel nieuw concept op de proppen kwam: Lara Croft, spelend in de game Tomb Raider.

Het spel werd voor zowel de Playstation, Saturn als PC uitgegeven en werd een ongelooflijk groot succes. Voor de mensen die de afgelopen zeven jaar onder een steen hebben gelegen, hier nog even waar het allemaal om gaat:

Lara Croft is de dochter van een rijke Engelsman, die als archeoloog op zoek gaat naar een bepaald artifact ('The Scion') in de tombes van Qualopec in Peru. Al spelende kom je erachter dat de tombes nog lang niet leeg zijn en er een hoop scum in de omgeving te vinden is. Nadat je uiteindelijk het artifact toch te pakken hebt gekregen en op weg naar huis bent, word je door een aantal niet zo vriendelijke mannen er op attent gemaakt dat het artifact één van de drie belangrijke relikwieën in de wereld is. En natuurlijk ga je ook achter deze voorwerpen aan.

De eerste Tomb Raider, destijds een grafisch mirakel

Nadat de game gereleased was, ontstond er een ware Lara Croft gekte. Niet alleen was de game één van de eerste 3D action adventure games, nee, ook had het voor het eerst een opwindende vrouwelijke hoofdrolspeelster. Lara Croft werd het eerste digitale sek ymbool, met als gevolg dat er honderden look-a-like wedstrijden werd georganiseerd. Één dame werd uitgekozen om de 'echte' versie van Lara Croft te spelen, wat inhoudt dat ze het nodige promotiewerk voor de game moet doen. Tegenwoordig is de Nederlandse Jill de Jong.

Met het succes van Tomb Raider kon een tweede deel niet uitblijven. Het vervolg kwam al vrij snel uit, een jaar na de release van het origineel. Net als de vorige game waren de Playstation en de PC het platform waarop het spel verkrijgbaar was, de Saturn werd echter achterwege gelaten. Hoewel in mindere mate, werd er ook op Tomb Raider II positief gereageerd. Het spel scoort meestal net iets lager dan deel één, maar wordt nog steeds als 'één van de betere' Tomb Raider games gezien.

vlnr: Tomb Raider 2 en Tomb Raider 3

Dit is ook niet raar, want na deel twee ging de serie steeds verder bergafwaarts. Tomb Raider III werd alweer snel na de vorige titel op de markt gebracht, maar wist bij gamers niet weer de vonk die deel één teweeg heeft gebracht te doen opspringen. Er is in de jaren sinds 1996 bar weinig veranderd, er wordt nog steeds dezelfde engine gebruikte en ook het springen, rennen en klauteren blijft één pot nat.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou