The Sims is de best verkochte PC game allertijden. Het spel is al sinds de release in februari van het jaar 2000, niet meer weg te denken uit de lijsten met bestverkopende games. Er zijn van deze huidshoudsimulatie meer dan tien miljoen exemplaren over de toonbank gegaan, en gemiddeld ook nog eens zo'n 1,5 aanvulling per verkocht exemplaar. Cijfers die niemand van tevoren had durven te voorspellen. Wij doken een aantal jaren terug in de tijd en bekeken hoe The Sims tot stand is gekomen.

The Sims is ontspoten aan het geniale brein van Will Wright, de man die meer dan tien jaar eerder met SimCity al een revolutie ontketende in de game-industrie. SimCity was namelijk één van de eerste games waarbij de speler niet met een bepaald doel werd opgezadeld, maar waar hij zelf zijn doelen mocht stellen en door kon spelen tot hij erbij neer viel. Het spel werd dan wel een enorm succes, maar aanvankelijk kostte het Wright en zijn ontwikkelstudio Maxis behoorlijk wat moeite om een uitgever geïnteresseerd te krijgen voor het spel. Gelukkig wist hij vol te houden, waardoor een geheel nieuw spelgenre, waar nog vele gamers jarenlang van zouden genieten, geboren werd.

Na SimCity bracht Maxis nog een groot aantal games op de markt die verder bouwden op het basisprincipe van deze game, in de hoop het succes te evenaren. SimAnt, SimEarth, SimTower, SimPark, SimFarm, SimSafari, SimIsle en SimHealth zijn enkele van deze titels. Er waren ook een aantal SimTitels die eigenlijk helemaal niets met het SimCity principe te maken hadden, zoal SimGolf en SimCopter, maar die schaamteloos van de naamsbekendheid probeerden te profiteren. Stuk voor stuk wisten ze de gamers niet zo aan te spreken, als de game waarmee het allemaal begon. De opvolger van SimCity, SimCity 2000, werd echter wel een enorm succes, waardoor er na vele SimPogingen in 1999 niets anders op zat dan SimCity 3000 op de markt te brengen, dat helaas niet opnieuw de impact van de eerste twee delen kon evenaren.

De hoop op een nieuw, groots SimSucces was bijna vervlogen. Toen Will Wright met veel enthousiasme het concept van The Sims aan Electronic Arts presenteerde, kon hij dan ook niet op veel ondersteuning rekenen. Het project werd simpelweg afgewezen, maar gelukkig was Will zijn eigenwijsheid van weleer nog niet verloren. Vol vertrouwen in zijn nieuwste ontsluiting besloot hij het spel gewoon verder te ontwikkelen, als een soort ondergronds project. En opnieuw bleek Will Wright het uiteindelijk bij het rechte eind te hebben, want The Sims werd een succes van ongekende proporties dat het verkoopsrecord van Myst, tien jaar na dato, wist te verbreken.