Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
Civilization 6

De geschiedenis van Civilization – deel 1

Een game die de tand des tijds doorstaat

Geschreven door Wilbert Meetsma op

Deze week verschijnt alweer het zesde deel in de wereldberoemde Civilization-serie. De strategiegame over immer botsende en zich ontwikkelende beschavingen is niet alleen het hoogtepunt in de carrière van de briljante game designer Sid Meier, maar ook een mijlpaal in de historie van games in het algemeen en strategiegames in het bijzonder. Hoog tijd, dus, om de geschiedenis Sid Meier’s Civilization nader te bekijken.

Al vijfentwintig jaar roept de naam Sid Meier beelden op van statige piramides naast Londen, Settlers die wegrennen voor bebaarde barbaren en Mahatma Gandhi die met een grimmige uitdrukking op zijn gezicht atoomwapens op de rest van de wereld afvuurt. Maar voordat de bescheiden en introverte game designer de wereld veroverde met Sid Meier’s Civilization, werd zijn naam vooral geassocieerd met vliegtuigsimulators.

Als John Stealey zijn collega Sidney K. Meier bij elektronicaconcern General Instrument uitdaagt voor een potje Red Baron, rekent hij op een klinkende overwinning. Een voormalig gevechtspiloot bij de Amerikaanse luchtmacht die het opneemt tegen een stille programmeur in een game waar je tweedekkers uit de lucht moet schieten? Een makkie! De joviale Stealey, ‘Wild Bill’ voor zijn vrienden, behaalt een prachtige derde plaats op de ranglijst en laat Meier voor de arcadekast plaatsnemen. Ongelovig en een tikkeltje gepikeerd kijkt Stealey toe hoe zijn tegenstander zijn score niet alleen verbetert, maar zelfs verdubbelt. Stealey eist een verklaring: “Sid, hoe deed je dat?”. “Toen je aan het spelen was, leerde ik de algoritmes uit m’n hoofd”, verklapt Meier. Sterker nog, volgens Meier kan er nog wel wat verbeterd worden aan de game.

Microscopische proza

Stealey stelt voor om samen in zee te gaan en de twee heren richten in 1982 MicroProse op. Meier programmeert de games, terwijl Stealey de administratie en marketing voor zijn rekening neemt. De grote videogame-crash van 1983 laat de jonge studio ongemoeid en games als Spitfire Ace (1982), Solo Flight (1984) en F-15 Strike Eagle (1985) vinden hun weg naar talloze Commodore 64’s en IBM Personal Computers. Gedurende de jaren ’80 ontwikkelt Meiers naam zich tot een garantiestempel voor vliegtuigsimulators. Het in de Amerikaanse staat Maryland gevestigde bedrijf groeit als kool en opent een studio in het Verenigd Koninkrijk. De programmeur geeft zijn positie als onderdirecteur op en werkt voor MicroProse als freelancer, in ruil voor een voorschot, een bonus als de klus is geklaard en een deel van de opbrengst van elke game waar hij aan werkt.

In 1986 begint het bij Sid Meier te kriebelen. Na meerdere games over gevechtsvliegtuigen is hij toe aan iets nieuws en pitcht bij Stealey een game over piraten. Zijn kompaan vindt het maar niks en ziet veel liever een nieuwe vliegsimulator verschijnen. Dat is nu eenmaal wat de mensen kennen en verwachten en… “Wacht eens. Zet je naam op de doos. Als mensen je vliegsimulators leuk vinden, herkennen ze misschien de naam en kopen ze dit idiote piratending”. Het werkt: Sid Meier’s Pirates! (1986) verkoopt uitstekend en wint meerdere prijzen. Meier kijkt tijdens interviews terug naar deze periode als de “gouden jaren” van MicroProse. “We hadden een paar goede games en we hadden echt het idee dat we nieuwe onderwerpen konden aanpakken en nieuwe ideeën een kans konden geven”.

Civilization

Twee handen op een buik

Sid Meier’s Pirates! trekt de aandacht van Bruce Shelley, een medewerker van bordspellenmaker Avalon Hill. Halverwege de jaren ’80 zijn bordspellen allesbehalve booming, vanwege de concurrentie van de opkomende pc-games en de door Nintendo ingezette hergeboorte van de spelcomputer. Shelley begint in 1988 bij MicroProse en werkt met Sid Meier samen aan meerdere games, zoals F-19 Stealth Fighter (1988). Shelley’s ervaring in het bedenken en uitwerken van bordspellen komt goed van pas: zijn conversie van 1829 – een spel waarin treinbedrijven met elkaar concurreren – voor Avalon Hill dient als de directe inspiratie voor Sid Meier’s Railroad Tycoon (1990). Het klikt tussen de twee ontwerpers en al snel vraagt Meier Shelley voor de rol als assistent game designer.

De twee programmeurs ontwikkelen een werkrelatie waarbij Meier ‘s middags werkt aan een game, om de volgende ochtend om feedback te vragen bij Shelley. Die feedback neemt Meier mee bij het sleutelen aan de volgende iteratie. Al itererend werken de twee aan een game die voor de verandering eens niet draait om vernietiging en oorlog, maar om het bouwen van iets dat de tijd kan doorstaan.

Civilization

Iets met de volledige geschiedenis van de mens

Eind jaren ’80 beginnen zich langzaam genres af te tekenen in het gamelandschap. Hiervoor deed je ‘iets met vliegtuigen’, of ‘iets met piraten’. De opkomst van het ‘god game’-genre, met Will Wrights SimCity en Peter Molyneux’ Populous voorop, inspireert Sid Meier. Samen met Shelley en een team van nog geen tien mensen werkt hij aan game die niet draait om slechts het bouwen en overzien van een stad, maar een volledige beschaving.

Het eerste prototype van Sid Meier’s Civilization is ronduit saai. “Het leek meer op SimCity. Dan zeg je zoiets als ‘hier moet een dorp en hier wil ik een boerderij en hier moet ook nog wat gebeuren’ en dan leun je achterover en kijk je toe hoe je volk langzaam aan de gang gaat,” legt Meier uit tijdens een interview met Kotaku in 2013. “Het was een veel passiever proces. Je keek meer toe dan dat je ergens mee bezig was. Dit werd hem niet”. Tot overmaat van ramp krijgt het management van MicroProse wind van Meiers nieuwste project. Ook nu heeft ‘Wild Bill’ Stealey liever dat Meier zijn tijd besteedt aan de volgende militaire game, maar hij sluit een compromis: eerst een game voor MicroProse, daarna mag hij aan de gang met z’n geschiedenisgame.

Civilization

Poging nummer twee

Na het voltooien van Covert Action (1990) keren Meier en zijn team terug naar zijn passieproject met vernieuwd enthousiasme. Langzaamaan begint het Civilization te vormen zoals wij het kennen. Hij schrapt de SimCity-achtige zones en maakt de game turn-based in plaats van real-time. Meier baseert zich op de gevechtsregels en het systeem van een hoofdstad die eenheden produceert van het bordspel Empire uit de jaren ’70. Settlers lopen rond op de van bovenaf bekeken (procedureel gegenereerde) wereldkaart en stichten nieuwe steden of verbeteren het land rond de steden. Naarmate je steden groeien, kun je meer van het omliggende land bewerken en sneller produceren.

Ook een paar beruchte/beroemde bugs zijn al terug te vinden in de eerste Civilization. Je zou denken dat een moderne tank niet veel moeite zou hebben met een Griekse falanx-formatie of dat een Egyptische strijdwagen in z’n eentje niet zomaar een stalen slagschip tot zinken kan brengen, maar zo logisch is het vechtsysteem van Civ nog niet. Dat de uiterst pacifistische Gandhi rijkelijk strooit met atoomwapens klopt ook niet helemaal, zoals historici verbaasd zullen beamen. In het spel heeft de leider van India een agressiewaarde van 1, maar als de beschaving een democratie wordt, gaat de agressie omlaag met 2. Een negatieve waarde herkent de game niet, dus de agressie telt vervolgens terug vanaf de hoogst mogelijke waarde: 255. Succes ermee. Overigens hebben latere delen deze bug bewaard als een easter egg.

Civilization

De speler neemt het op tegen maximaal zeven andere computergestuurde beschavingen, waar op je twee manieren van kunt winnen: de weg van Gandhi volgen en de wereld veroveren of de Science Victory, die je behaalt zodra je de meest nabijgelegen ster buiten ons zonnestelsel als eerste weet te bereiken met een ruimteschip, waar je de aparte onderdelen voor moet produceren. Hoe meer onderdelen je produceert, hoe hoger je slagingskans en de snelheid van het schip. Maar als je te lang wacht met lanceren is iemand je misschien alsnog voor met een langzamer ruimtevaartuig.

Een boom van een idee

De Science Victory raakt de kern van Civilization. Het hele idee van de game is dat je een volk bij de hand neemt en het ontwikkelt tot een beschaving die de tand des tijds kan doorstaan. Om het verloop van tijd te simuleren bedenkt Sid Meier daarom de Technology Tree, een boomdiagram van chronologisch geplaatste uitvindingen en technologieën die de speler zo snel mogelijk moet doorlopen om zo een voordeel te hebben op de rest van de wereld. Het idee van een Tech Tree is vandaag de dag niet meer weg te denken in strategiegames.

Civilization

Met het ontsluiten van nieuwe Techs speel je nieuwe, sterkere eenheden vrij en mag je nieuwe gebouwen in je steden laten bouwen, die belangrijke bonussen geven. Ook ontsluit je hiermee de Wonders of the World: unieke gebouwen of prestaties, zoals de Hangende Tuinen van Babylon of Magellaans reis rond de wereld, die de beschaving een sterke bonus geven in ruil voor een lange bouwtijd en het risico dat een andere speler de klus eerder weet te klaren. Het blijkt de basis voor een serie games die minstens vijfentwintig jaar weet te boeien.

Mond-tot-mondreclame

Meiers project blijft lange tijd geheim, maar in deze tweede vorm wint Civilization aan populariteit onder MicroProse-medewerkers. Elke paar dagen komt er een nieuwe build uit en collega’s staan te springen om verder te spelen. Een van hen is de net bij MicroProse begonnen Brian Reynolds, die regelmatig het kantoor van Meier binnenstapt met ideeën en opmerkingen over wat hij heeft gespeeld. In de tussentijd schrijft Bruce Shelley een handleiding van maarliefst 156 pagina’s en voorziet hij de game van de Encarta-achtige Civilopedia, waarin hij alle termen en concepten van de game uitlegt. Op basis van de feedback van collega’s en het testteam maakt Meier de kaart twee keer zo klein. Dat deze halvering niet leidt tot een vermindering van plezier, is een les die de vader van Civilization ter harte neemt en zal toepassen in veel van zijn komende games.

Civilization

Ook al blijkt Meiers nieuwe game een hit op de werkvloer van MicroProse, het hogere management ziet er nog steeds geen brood in. Dit heeft er alles mee te maken dat de huidige vicepresident, de functie die Sid Meier bekleedde voordat hij zijn aandelen aan John Stealey verkocht, niet profiteert van Meiers successen. De promotie voor Civilization kenmerkt zich daarom door een volledige afwezigheid. In september 1991 komt Sid Meier’s Civilization geruisloos in de winkelschappen te liggen en de bescheiden lead designer maakt zich op om weer een vliegsimulator te programmeren.

Of toch niet? Puur op basis van mond-tot-mondreclame bereikt Sid Meier’s Civilization een steeds groter publiek. Over een periode van maanden groeit Civ uit tot een (voor die tijd) reusachtige hit. Tot de verbazing van management van MicroProse en niet in de laatste plaats Meier zelf, wordt de game 850,000 keer verkocht. “Ik denk niet dat ik me toen had kunnen voorstellen dat [Civilization] zou worden gezien als een van de beste pc-games aller tijden, of dat het verder zou leven dankzij meerdere revisies,” verklaart Meier’s rechterhand Shelley tegenover Gamasutra in 2007. “Misschien wel voor altijd.”

In het volgende deel van dit tweeluik over Sid Meier’s Civilization lees je over de vervolgen van Civilization, het ontstaan van Meiers nieuwe studio Firaxis en de juridische strijd over de naam.

Dit artikel delen:

Lees meer

Call of Duty: Infinite Warfare maakt zich klaar voor lancering De singleplayer van Titanfall 2
6

Reacties op: De geschiedenis van Civilization – deel 1

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Zware_Shag

    • 12 maanden geleden
    Held… bijna al zijn spellen wel gespeeld!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 12 maanden geleden
    Een echte tijdloze klassieker.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheRussian

    • 12 maanden geleden
    Ben bezig met deel 4 proberen te scoren voor powermac.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ghotirey

    • 12 maanden geleden
    Wat een ontzettend leuk stuk! En idd wat een prachtserie

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • woutzorz

    • 12 maanden geleden
    Leuk stuk! Mooi om te ontdekken dat ik veel van zijn vroegere games ook gespeeld heb :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Zware_Shag

    • 12 maanden geleden
    Kan me nog herinneren dat ik uren Sid Meiers Gettysburg heb gespeeld. Vooral de muziek is me bij gebleven.
    Haalde deze van de oude twilight's. Grappige tijd. Nu natuurlijk gewoon werk dus kopen we alles en gunnen goede ontwikkelaars de centen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.