Ilomilo is een uitermate schattend ogende puzzelgame waarin Ilo en Milo elkaar aan het einde van elk level terug moeten vinden. Spelers moeten de blokkerige spelwereld zo aanpassen dat dit mogelijk is. Daarnaast moeten beide personages bestuurd worden, anders kunnen ze elkaar niet bereiken. Sinds de aankondiging van de game gooit Ilomilo hoge ogen, niet in de laatste plaats door de mierzoete graphics.

Geheime lancering

En dan is de game uit het niets verkrijgbaar via een omweg: geïnteresseerden moeten een code van de website afhalen en die invoeren op Xbox Live. Een aparte manier om je game te promoten. Waarom zou je als ontwikkelaar voor een dergelijk distributiesysteem kiezen? “We zijn altijd geïnteresseerd in creatieve manieren om onze games uit te geven en ze op te laten vallen”, aldus producent Malte Olsson. “We hebben een geweldige game maar als niemand er over hoort, dan gaat niemand het vinden en spelen. We ontwikkelen een game zodat mensen het kunnen spelen en het harde werk wat we er in hebben gestoken kunnen waarderen.”

Het gevaar is echter dat zo’n geheime lancering de doelgroep juist klein houdt. “Met de geheime lancering willen we iets teruggeven aan onze fans: vervroegd toegang tot een game waarvan ze de ontwikkeling al meer dan een jaar volgen. Het is een vroeg kerstcadeautje aan onze fans! De geheime lancering zorgt er hopelijk voor dat er steeds meer over de game gepraat gaat worden.”

Het is vaak gebleken dat Microsoft de manier waarop games op Xbox Live uitkomen erg strikt bijhoudt. Je zou dan ook verwachten dat een geheime release van een game voor een hoop discussies tussen ontwikkelaar Southend en het bedrijf uit Redmond heeft gezorgd. Maar niets is minder waar, zo legt Olsson uit. “We werkten samen met Ross Perez, producer bij Microsoft Game Studios. We wisten ook al dat Ilomilo eerder voor Windows Phone 7 dan voor XBLA uit zou komen en dat maakte het makkelijker om de game al in het geheim te lanceren.”

Nieuwe manieren

Olsson denkt dat het van groot belang is over nieuwe manieren om aandacht rondom games te creëren na te denken. “Je moet in elke industrie vernieuwen, moderniseren en veranderen. Je moet moedig zijn en nieuwe manieren vinden om je publiek bij je projecten te betrekken. De concurrentie is moordend en je hebt maar weinig tijd voordat je game wordt vergeten en de consument weer door is naar het volgende product. Hoe langer je deze periode kunt uitspreiden, hoe beter.”

De geheime lancering lijkt vooralsnog zijn vruchten af te werpen. “Op verschillende fora en sites lezen we bovenal positieve reacties. Dat maakt ons erg blij. We wilden het gevoel van het ontvangen van het gouden kaartje in ‘Charlie en de Chocoladefabriek’ nabootsen. De ‘geheime’ link naar de website met de code heeft zich meer verspreid dan we hadden verwacht!”

Via de geheime website kan nu een code verkregen worden waarmee een gratis demo op Xbox  Live te downloaden valt. Tevens kunnen spelers de volledige game voor 10 euro aanschaffen. Ilomilo verschijnt officieel op 5 januari op Xbox Live Arcade als onderdeel van Microsoft’s ‘Games for the Holidays’-campagne.