De Gamer.nl E3 2012 persconferentie-awards | Gamer.nl

De Gamer.nl E3 2012 persconferentie-awards | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Grootste verra ing - Watch Dogs

Denk aan het Ubisoft van de laatste jaren en er bestaat weinig kans dat je aan de woorden ‘verra end’ of ‘vernieuwend’ denkt. Ubisoft speelt veelal op safe en brengt vervolgdelen op succesvolle series uit. Prima tactiek, maar verre van spannend. Onder meer daardoor waren we zo blij met Watch Dogs.

Ubisoft kwam tijdens zijn conferentie uit het niets met een geheel nieuw project. Watch Dogs’ invalshoek is intere ant (je kunt iedere computer en mobieltje in Watch Dogs hacken), de actie oogde spectaculair (slow motion-gedeeltes, een coversysteem, de mogelijkheid om auto’s te laten crashen door verkeerslichten te beïnvloeden) en graphics wonderschoon. Daarmee is Watch Dogs dé grote en verra ende nieuwe IP van deze E3, al zijn we ook de eersten die bekennen dat er weinig concurrentie was.

Minst verra end – Gears of War Judgment

Het is ergens natuurlijk schandalig dat op NeoGAF, ’s werelds grootste gameforum, ver voorafgaand aan de E3-conferentie van Microsoft al alle relevante informatie over deze shooter te vinden was. Eerder in de week werd Gears of War: Judgment al min of meer uit de doeken gedaan door het magazine Game Informer. Toen ook nog eens alle informatie van het volledige artikel van het Amerikaanse blad een dag voor de E3 lekte, was de verra ing er af. Fans wisten al alles wat ze over het spel wilden weten. De vraag was nu: hoe gaat Microsoft deze Gears of War-game aan de wereld openbaren?

Ironisch genoeg werd het spel op de conferentie van Microsoft aangekondigd alsof het een ongekende verra ing betrof. Dat dit vervolgens gebeurt met enkel een CGI-trailer waarvan drie uur eerder al screenshots uitlekte, is natuurlijk een grote sof. Vooral omdat de game wel gewoon speelbaar was op de E3-beurs. Deze manier van aankondigen is een grote naam als Gears of War onwaardig.

Beste moment: Trey Parker dist SmartGla

Dat Matt Stone en Trey Parker helden zijn, dat wisten we natuurlijk al langer. Het duo achter de hilarische South Park-serie trapt met zijn cynische satire tegen alles en iedereen aan. Het is mooi om te zien dat met name Trey Parker geen moeite had maandag ook Microsoft voor Jan met de korte achternaam te zetten; de regi eur nam het E3-optreden van de uitgever op de hak tijdens exact diezelfde conferentie.

“Hoe vaak keek je een aflevering van South Park en dacht je: Ik wil dit kunnen kijken op mijn televisie, terwijl ik ben verbonden met mijn mobiel, die ik kan besturen met mijn tablet, die is verbonden met mijn oven terwijl ikzelf in de diepvries zit?”, grapt Parker als hij het podium op loopt om South Park: The Stick of Truth te introduceren. Het was een perfect getimede en luchtige twist aan de veel te uitgebreide presentatie van SmartGla (dat overigens wel veelbelovend leek). Bovendien was dit de eerste bewust gemaakte, daadwerkelijk grappige grap in een Microsoft E3-persconferentie in de afgelopen drie jaar.

Slechtste moment – Don Mattrick maakt ‘grap’

En met die ‘eerste grappige grap in een Microsoft E3-persconferentie in de afgelopen drie jaar’ slaan we direct een bruggetje naar de volgende award, die betrekking heeft op die andere, mislukte grappen tijdens de E3-perconferentie van de Amerikaanse softwaregigant. Daarvan was er eentje overduidelijk het allerslechtst (wat an sich al een een bewonderingwaardige prestatie is), met name omdat het moment daarvoor ook al van historisch belabberd niveau was: het optreden van Usher.

Nadat de vals zingende superster – hopelijk proef je de ironie – het podium afliep, maakte het huidige gezicht van Microsoft de meest tergende grap die hij op dat moment had kunnen maken. “At Xbox, we’re ushering in a new golden age of entertainment”, woordgrapt Tom Cruise-lookalike Don Mattrick. Als hij twijfelend de zaal inkijkt en ziet dat er inderdaad helemaal niemand lacht, gaat hij maar snel door. We nemen hem niets kwalijk, hij leest ook alleen maar op wat op de autocue staat. Onze verslaggever ter plekke, Marcel, zag de grap daardoor al aankomen en was mild in zijn veroordeling: ‘Op de autocue werkte ie nog wel enigszins.’

Beste conferentie - Ubisoft

“Ubisoft, top gedaan. Zelfs ondanks de irritante backstage presentator en die rapper aan het begin“, tweet onze Gerard. Tja, aanvankelijk leek het er inderdaad niet op dat deze prijs richting de Franse uitgever zou gaan. Zo liep het echter niet. Ondanks een Usher-tour-waardige Flo Rida en de tergende presentatie van één van de twee hosts, heeft Ubisoft deze prijs bijna moeiteloos in de wacht gesleept. Hoe?

Het antwoord is simpel: door games te tonen die wij willen spelen. Zo moeilijk is het principe achter het imponeren van nieuwsgierige gamejournalisten niet. Een spectaculair Far Cry 3, de toffe setting van A a ins Creed III, swingende beelden van Rayman Origins op de Wii U, een mysterieus ZombiU, een onherkenbaar maar actierijk Splinter Cell Blacklist, het competitieve pareltje Shootmania  en de absolute verra ing van de show, Watch Dogs. Dat is tegenwoordig blijkbaar alles wat je als uitgever nodig hebt om indruk te maken. Bovendien heeft Ubisoft het intere ante Rainbow Six: Patriots nog altijd achter de hand.

Slechtste conferentie – Microsoft, Sony en Nintendo

Deze award toebedelen viel ons lastig. Niet omdat we niemand willen beledigen, maar omdat we niet weten waar we met onze kritiek moeten beginnen. In ieder geval  moet deze awards sowieso naar één van de drie grote conferenties. Het was immers niet zo’n goede E3 voor de consoleboeren. Microsoft, Sony en Nintendo vergaten alle drie te imponeren en lieten ons tijdens het schrijven van de commentaarstukken achter met de handen in het haar. Hoe moeten we ooit een winnaar of verliezer kiezen?

Stiekem zagen we dit ‘lastig parket’ al aankomen. Wen er maar aan: tegenwoordig zijn de weken voorafgaand aan de E3 van een even groot belang als het driedaagse evenement an sich. Uitgevers zetten alles op alles om hun game niet in de zee van mediaberichtgeving te verdrinken, waardoor veel games vóór de E3 worden getoond om meer momentum te creëren. Het gevolg is dat verra ingen tegenwoordig zeldzaamheden zijn geworden. Sterker nog: wij voorspellen nu al dat de nieuwe Xbox niet op de volgende E3, maar eerder op een apart evenement onthuld wordt, exact om de eerdergenoemde reden.

Dat deze huidige gang van zaken een negatief effect op conferenties heeft, werd pijnlijk duidelijk tijdens die van de drie hardwarefabrikanten; nauwelijks nieuwe IP’s, geen focus op de pure E3-doelgroep (want het bereiken van een breder publiek betekent meer afzet, zo redeneren grote aandeelhouders). Dat rechtvaardigt een gedeelde laatste plaats voor zowel Microsoft, Nintendo als Sony. Zo wordt deze E3 zelfs de award voor grootste verliezer niet overtuigend gewonnen.

Oh, en speciaal voor jullie heb ik ook nog een fail-compilatie van alle persconferenties gemaakt, hoewel dat door mijn beperkte videobewerkingsvaardigheden mi chien wel een fail op zich is...


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou