Zelden hadden de laatste twee kwartalen van een jaar zoveel moois te bieden als in 2003. Een groot aantal toppers staat voor ons klaar, de een nog beter en mooier dan de ander. Het aantal toppers is zelfs zo groot dat je er makkelijk een aantal over het hoofd ziet. Om door de bomen toch het bos weer tegen te komen proberen we in een aantal nieuwtjes de boel op een rijtje te zetten. Natuurlijk zal een deel van deze games – gelukkig – uitgesteld worden. Want het budget van de meeste gamers kent zo zijn grenzen.

Allereerst gaan we van start met verreweg het populairste genre bij de PC gamers: de First Person Shooters. In dit genre, dat ook de drijfkracht vormt voor de grafische evolutie van computergames, zullen dit jaar nog een aantal games verschijnen welke deze evolutie wederom een schop in de reet zullen geven.

Call of Duty (PC)

Maar liefst 22 mensen van het team dat de succesvolle WW2 FPS game Medal of Honor: Allied Assault ontwikkelde, verlieten de ontwikkelaar 2015 om zich te verenigen in een nieuwe firma onder de naam Infinity Ward. Daar begon men meteen keihard te werken aan wederom een FPS welke zich wederom afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog en welke wederom gebruik zal gaan maken van een, flink opgewaardeerde, Quake 3 engine. Dit maal onder de vlag van Activision hoopt men echter een spel af te leveren dat Medal of Honor zal doen vergeten. Drie campaigns, een Engelse, Amerikaanse en Russische, staan voor je klaar en in elk van deze losstaande campaigns zal je als speler meestal deel uit maken van een squad en slechts een klein radertje zijn in de grote oorlog. Ook zullen er weer de nodige memorabele scènes in het spel zitten. Zagen we in Medal of Honor de opening van Saving Private Ryan, in Call of Duty is Enemy at the Gates aan de beurt om in gamevorm gegoten te worden.

Counter Strike: Condition Zero (PC)

De meest succesvolle multiplayergame ooit krijgt een singleplayer variant. Counter-Strike is de naam van deze game en Condition Zero wordt het achtervoegsel van de vooral om deze singleplayer draaiende game. Ondanks dat men begon met een stevige basis heeft de ontwikkeling van het spel opvallend veel tijd in beslag genomen. Dit komt onder andere door het feit dat er twee keer van ontwikkelaar gewisseld is. De vertraging heeft ervoor gezorgd dat het spel, dat nog steeds op de Half-Life cq. Quake engine draait, er ietwat verouderd uitziet. Maar wie weet hebben de mensen bij Ritual, dat het spel deze zomer hoop te voltooien, op het gebied van gameplay een baanbrekend spel in handen. Als de singleplayer zich kan meten met het multiplayergedeelte, dan zou dat nog best wel eens kunnen.

Far Cry (PC)

Far Cry, ontwikkeld door het Duitse CryTek, begon ooit als een techdemo voor de GeForce 3 in de vorm van X-Isle. Inmiddels is het echter tot een volwaardig spel geëvolueerd en zijn de dino's uit X-Isle overboord gegooid. Wat nog wel over is gebleven, zijn de voor een techdemo kenmerkende, zeer indrukwekkende graphics. Far Cry speelt zich af op een prachtig tropisch eiland waarover de speler geheel vrij rond kan lopen. Van de prachtige, witte stranden tot de groene, diepe jungles. Maar hoewel de graphics fenomenaal zijn doen de makers hun best de aandacht op de A.I. te vestigen welke op z'n minst zo revolutionair zou moeten zijn als de graphics. Hopelijk maakt men deze beloftes waar!

Fire Warrior (PC, PS2)

Fire Warrior is een FPS gebaseerd op het Warhammer 40.000 universum. Het spel lijkt op het eerste gezicht wellicht niet veel bijzonders in huis te hebben, maar met de licentie van een stevig SF-universum op zak en een, zoals de makers beloven, degelijke storyline, zou deze FPS game nog best wel eens wat kunnen gaan worden. Het spel zal één enkele dag uit het leven van de hoofdpersoon omvatten en het zal je waarschijnlijk niet verbazen dat hij op deze dag niet de hele dag op z'n bed ligt te meuren en uit z'n neus loopt te vreten. Nee, onze hoofdpersoon gaat de nodige tegenstanders om zeep helpen met een arsenaal van maar liefst 15 verschillende wapens. Wat je op één dag al niet tegen kan komen!