Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
Xcom 2

De favorieten van de redactie: XCOM 2

Extra Comfortabel 2

Geschreven door Gillian De Nooijer op
Traditiegetrouw komt Gamer.nl eind december met een weloverwogen lijst van de 25 beste games van dit jaar (en natuurlijk ook met de Top 100 van 2017). Voordat het zover is, vertellen Gamer.nl-redacteuren over hun favoriete game. Vandaag: Gillian de Nooijer met XCOM 2.
Jaar in jaar uit vechten uitgevers en ontwikkelaars om de aandacht met de extreemste games. Waanzinnige beelden, emotionele verhalen, geflipte gameplay, orkestrale muziek, ga zo maar door. Eén kwaliteitsontwikkelaartje tuft echt al die jaren rustig door het extraverte geweld heen: Firaxis Games, de maker van Civilization en XCOM 2. Het zijn geen games die je je herinnert vanwege uitschieters of iets opvallends, laat staan vanwege de matige kwaliteit van de graphics. Ze staan in alle Game of the Year-lijstjes omdat ze simpelweg zo perfect solide zijn.
Xcom 2
De grootste grap van XCOM 2 is dat je eigenlijk precies dezelfde, op het eerste gezicht ‘saaie’ game krijgt als voorheen. Het is een strategisch spel dat als een warm, comfortabel bad aanvoelt waarbij je rustig de tijd krijgt om over je zetten na te denken. Ook geeft het je het gevoel dat je die domme aliens telkens als een tactisch genie aan de kant zet. Maar in werkelijkheid slijpt de kunstmatige intelligentie zijn messen om je na een paar ‘veilige’ levels keihard in je rug te naaien en iedere kier in je verdediging open te breken met een slaghamer en stoomwals.

Schaken met de duivel

De aliens van XCOM 2 spelen geen spelletjes. Wat ze level na level flikken gaat verder dan wat je in andere games meemaakt. De kunstmatige intelligentie wil je teamleden daadwerkelijk doodmaken en heeft daar ook de middelen voor. Sectoids sturen je soldaten in een onbestuurbare paniek of mind-controllen ze doodleuk tegen je eigen team. Vipers sleuren van grote afstand je Rangers middenin hun territorium, waardoor je ze in blinde paniek zult moeten bevrijden. Mutons maken instakill-aanvallen of blazen hele gebouwen onder je voeten op. En dat zijn nog maar de simpelste vijanden. Het wordt alleen maar erger.
Xcom 2
Letterlijk iedere alien is een kl**tzak met krachtige, dodelijke aanvallen, te veel levelspunten en te veel bepantsering. Om het extra frustrerend te maken zet Firaxis bij de meeste levels ook nog eens een timer aan, waardoor achteroverleunen en de vijand op je af laten komen absoluut geen optie meer is. Gelukkig heeft de ontwikkelaar ook je eigen soldaten een stuk sterker gemaakt dan in het eerste deel. De rolverdeling is aangescherpt, waarbij je Specialists zich ook echt 100% moeten richten op het in leven houden van je team, Grenadiers het terrein in jouw voordeel moeten opblazen en je Rangers hun leven moeten geven voor terreinverkenning.

Langer termijn, korter termijn denken

De Sniper kán niet alleen, maar moét nu vaak in een enkele beurt het halve vijandelijke team om zeep helpen. Eén overgebleven vijand in de juiste positie heeft tenslotte genoeg slagkracht om jou evenveel pijn te doen. En het verschil tussen een ervaren Ranger die een missie overleeft, licht of zwaar gewond raakt of sterft heeft gevolgen voor je volgende missies. Zelfs de meest conservatieve tacticus zal met een aanbod aan minstens twintig getrainde soldaten moeten werken, slachtoffers zijn onvermijdelijk.
Xcom 2

Die tactische, constant-op-je-tenen-lopen-gameplay zet zich ook tussen de missies door, waarbij je goed moet nadenken wat je onderzoekt en aanvalt. Dat onderzoek naar die coole nieuwe wapens duurt 30 dagen, maar is het niet slimmer om voor betere pantsers te gaan in 24 dagen? En is die nutteloze gadget met een week onderzoekstijd niet eigenlijk een toekomstige levensredder? Ho, denk niet te lang; je wordt alweer aangevallen aan twee andere kanten van de planeet! De sirenes gaan af. Kies, kies, kies! Nu!

De drukte loopt soms iets uit de hand, maar het resultaat is het meest bizarre, meest voldoeninggevende potje schaken dat je ooit zult spelen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Killer Instinct krijgt gratis dlc met Legend of Thunder Hoofdpersonage Nier: Automata is aanpasbaar aan speelstijl
11

Reacties op: De favorieten van de redactie: XCOM 2

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Primahond3

    • 6 maanden geleden
    Damn, wat is dit accuraat geschreven zeg: "Letterlijk iedere alien is een kl**tzak met krachtige, dodelijke aanvallen, te veel levelspunten en te veel bepantsering." - En dan speel ik nog op 'Rookie' ook.

    Ik deel je pijn Gillian ;-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Gillian

    • 6 maanden geleden
    @Primahond3 Paaaain… lots of pain!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    TripleDad

    • 6 maanden geleden
    Weer zo'n pareltje. Alleen ben ik niet zo'n purist, en een beetje weekhartig. Ik had heel wat save games :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    TheChief

    • 6 maanden geleden
    leek me wel een leuke game tot ik las dat, in tegenstelling tot XCOM1, er veel missies zijn met een beurt/tijdslimiet. Ik haat dat aspect van games zo ontzettend, dat developers je dwingen je te haasten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Swieb

    • 6 maanden geleden
    @TheChief

    Deze mod verhoogt het aantal beschikbare beurten met vier: steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=616857663

    Deze mod verwijdert het limiet in z'n geheel:
    http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=616964599

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    TripleDad

    • 6 maanden geleden
    @TheChief
    Ik heb ook erg getwijfeld. Ik houd ook niet zo van tijdslimieten. Ik moet echter zeggen, in XCOM is het goed uitgewerkt. Ik kan me geen missie herinneren waar de limiet unfair was, en de sense of urgency heeft wel wat. Goede kans dat hij in de Steam sale zit..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Shatteredhill

    • 6 maanden geleden
    Ik heb nog steeds PTSS van Iron Man mode… 1 beurt en ik heb bijna 5 min naar mijn scherm zitten kijken hoe een panicked soldier een granaat gooit naar mijn vip en de rest werd 1 grote clusterfuck.

    Na dark souls, komt xcom op de tweede plek van rage quits.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Agent4125

    • 6 maanden geleden
    Hoe hoog is de instapdrempel / beetje te doen voor nieuwkomers?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    War_devil

    • 6 maanden geleden
    @Agent4125 Is goed te doen hoor, mits strategie je ding is…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Gillian

    • 6 maanden geleden
    @Agent4125 Het spel is an sich simpel om te begrijpen, evenals de best vrolijke spelwereld. Je moet bij XCOM gewoon in iedere situatie van het ergste uitgaan en jezelf daar telkens uit zien te redden, das alleen maar leuk :-D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    TripleDad

    • 6 maanden geleden
    @Agent4125
    Je kan ook gewoon saven en reloaden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.