Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
Project Cars

De favorieten van de redactie: Project Cars

Tóch realistisch racen op de console

Geschreven door Joe van Burik op

2015 zit er weer bijna op. Traditiegetrouw komt Gamer.nl eind december met een weloverwogen lijst van de 25 beste games van dit jaar (en natuurlijk ook met de Top 100 van 2016). Voordat het zover is, vertellen Gamer.nl-redacteuren deze maand over hun favoriete game of een gamegerelateerd moment van het jaar. Vandaag: Joe van Burik met Project Cars.

Precies vier jaar geleden haalde ik mijn racelicentie. Het was een jongensdroom die uitkwam! Zo hard mogelijk over een afgesloten parcours scheuren, dat mocht ik ineens ook in de echte wereld – niet langer slechts in virtuele werelden. Toch ging de aardigheid er na een tijdje wel van af. Want hoewel het actief beoefenen van autosport misschien wel de grootste sensatie is die je als mens kunt beleven, is het tevens de grootste geldverslinder. Is er dan geen andere manier om die heerlijke snelheidskick te ervaren?

Pc-nerds

Toch wel, hetzij nota bene in een virtuele wereld: die van Project Cars. En dat terwijl ik vooraf weinig verwachtte van deze gecrowdfunde én gecrowdsourcete simulatieracegame van de heren bij Slightly Mad Studios, ondanks m'n waardering voor hun even onderschatte als sensationele Need for Speed-circuituitstapje Shift 2: Unleashed. Ietwat minachtend deed ik de nieuwste titel af als het zoveelste, eindeloos voortslepende project van een stel pc-nerds dat met een fractie van het budget van Turn 10 Studios (Forza Motorsport) en Polyphony Digital (Gran Turismo) moest werken. Een consoleversie was dan ook niet serieus te nemen, zeker gezien een reeks vertragingen in het ontwikkeltraject.

Bijna al die pessimistische woorden moest ik terugnemen toen Project Cars afgelopen voorjaar uitgebracht werd. In de review tikte ik deze “solide, uitgebreide pc-racesimulator vol beleving die ook nog eens op de PlayStation 4 en de Xbox One te spelen is”op de vingers voor de complexe interface, een gebrek aan auto's en de nodige bugs. Dat zijn echter problemen die dankzij de nodige updates tegenwoordig heel behoorlijk verholpen zijn, terwijl er nog steeds functies worden aangepast en toegevoegd.

Baanbrekend

Belangrijker is dat Project Cars op de consoles eigenlijk behoorlijk baanbrekend is. Jarenlang golden Forza Motorsport en Gran Turismoals alleenheersers in het (semi-)realistische racegenre op de Xbox en PlayStation. Stiekem onterecht, want in werkelijkheid zijn het eerder 'autogames' met een boel leuke modelletjes en vrij toegankelijk rijgedrag. Om een écht waarheidsgetrouwe nabootsing van autosport te beleven, moest je wel uitwijken naar een pc-simulator zoals rFactor of iRacing, waarin de physics en mogelijkheden vele malen realistischer zijn. En om diverse redenen wilde ik niet per se aan de game-pc alleen voor simulatieracegames.

Project Cars benadert die mate van realisme echter als geen enkele andere racegame op een spelcomputer. Dat gaat een stuk verder dan slechts rijgedrag en mogelijkheden om aan je auto te sleutelen. Denk aan een duidelijk onderscheid tussen trainingssessies, kwalificaties en races, maar ook het toepassen van racereglementen uit de echte wereld, van vlagsignalen tot straffen en zelfs verplichte pitstops. Daarnaast biedt deze titel een 24-uurscyclus (die bovendien tot op de dag nauwkeurig rekening houdt met de stand van de zon), dynamisch weer en een uitgebreid schademodel. Sowieso is Project Cars in audiovisueel opzicht een knappe prestatie: de PlayStation 4-versie draait in zestig frames per seconde én op 1080p, zelfs bij een deelnemersveld van veertig auto's in de nacht met stromende regen!

Al dat technisch vernuft wordt bovendien goed benut in een uitstekende carrièremodus, waarin je zelfs meerdere autosportpaden tegelijk kunt bewandelen: van karting tot formulewagens en van toerwagens tot prototypes voor de lange afstand. Elk race-event in je loopbaan kent een opbouw zoals in de echte autosport, inclusief trainingen om de omstandigheden op de baan te verkennen en je auto daarop aan te passen. Ook hier heeft Project Cars een streepje voor op Forza Motorsport en Gran Turismo, waar je in een race wordt gekwakt zonder fatsoenlijke opbouw. 

Project Cars

Apotheose

De ware apotheose beleef je overigens in online races, bij voorkeur met gelijkgestemden of bekenden. Racen op het scherpste van de snede, zonder enige (gameplay)technische voordelen voor een van de deelnemers, is zelden zo puur en sensationeel geweest. Dit is ongeacht of je nou race na race afwerkt of toewerkt naar een grootse endurancerace – helemaal leuk als onderdeel van een kampioenschap. Zo organiseerde ik zelf een bescheiden zomeravondcompetitie waarbij de ontknoping in de laatste race plaatsvond met serieuze formulewagens, in een rechtstreeks duel om de leiding tussen de nummers één en twee, inclusief stuivertje wisselen bij de pitstops! Het zijn juist dit soort momenten, die zelfs de beste Hollywood-scriptschrijvers niet zouden kunnen bedenken, waardoor de sensatie van autosport gedefinieerd wordt.

Let wel: Project Cars is hardcore. Ik kan me goed voorstellen dat je liever gewoon lekker wat rondjes rijdt in een van de vele 'softere' alternatieven. Maar autosportpuristen hoefden na de release van deze game niet meer verder te zoeken om hun ultieme snelheidskick te beleven. Die haal ik overigens ooknog steeds uit de echte wereld, hetzij niet zozeer op het circuit als wel in de rallysport. Met tweehonderd over een modderpaadje tussen de bomen door is namelijk nóg intenser. Ook in de virtuele wereld, trouwens – dus treffen we het maar mooi dat Codemasters' Dirt Rally in 2016 naar de consoles komt.

Lees de Gamer.nl-recensie van Project Cars terug.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Nintendo wint rechtszaak over Mii-technologie Uncharted 4 neemt spelers mee achter de schermen
12

Reacties op: De favorieten van de redactie: Project Cars

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • mcbrew

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Dé tofste racegame die ik ooit gespeeld heb. Technisch is er hier en daar nog wat te verbeteren, maar er wordt door de ontwikkelaar behoorlijk vaak een patch uitgebracht.

    Project Cars vraagt er wel om dat het met een stuur gespeeld wordt. Ik heb veel met een gewone dualshock controller gespeeld, dat is erg leuk en goed te doen. Echter als je een stuur aansluit gaat er pas echt een wereld voor je open. Je voelt elke oneffenheid op de weg, de kerbs in de bochten schudden je stuur behoorlijk heen en weer, en je voelt precies wanneer je auto de grip verliest.
    Online racen is zoals hierboven staat inderdaad echt een hele vette ervaring, hoewel als je met onbekenden in een random lobby speelt, heb je vaak dat er onnodig gebotst wordt, dat frustreert soms behoorlijk.
    Zeker één van mijn favoriete games van 2015.
    Als er playstation spelers zijn die eens een online race willen doen: Mijn psn is Mcbrew.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • alex201

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    @mcbrew Het enige probleem dat ik heb met de game is de waardeloze kamikaze ai. Voor de rest is het met een stuur een hele goeie game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mcbrew

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    @alex201
    Klopt, ik moet zeggen dat ik eigenlijk weinig tegen AI rijd. Als ik niet online race, dan ben ik timetrials of free practice aan het doen om set-ups voor auto`s te testen en te bedenken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • alex201

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    @mcbrew Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik op de ps4 online nog nooit heb geprobeerd. Ik ken persoonlijk niemand met deze game en ik weet al wat voor mensen je tegenkomt als je een random lobby joined. Altijd van die mensen die denken dat ze in de 1e bocht de race al kunnen winnen en zonder pardon de menigte invliegen. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel wat do or die acties doe maar ik probeer het clean te houden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Enricobandito

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    @mcbrew ik was ook nooit van het racen met een stuur maar deze game heeft me laten inzien dat het toch echt veel beter is. Zo kicke als je foutloos een goede ronde neerzet voor een pole position bijvoorbeeld. Zweet en kramp in de handjes, heerlijk. Zal je toevoegen, mijn psn is hetzelfde als deze naam.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Funkyjazz

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Leuk om af en toe tien rondjes te rijden op NFS niveau puur voor de grafische kick. Ik snap niet dat SMS zich heeft laten verleiden om deze titel uit te brengen voor de PC. Als ze slim zijn houden ze het tijdens de ontwikkeling van Pcars 2 bij consoles. Daar ligt hun ware kracht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Wat een onzin. Alsof PC en consoleontwikkeling niet samen gaan. Bovendien, de meeste hardcore carfreaks zullen op de PC zitten. Kan me niet voorstellen dat je voor simulatie een console in huis haalt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Edwin1984

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    @Funkyjazz NFS niveau?? Alle hud elementen uit en geen hulpmiddel aan hebben staan zorgen toch voor best pittige rondjes hoor! Spel is niet perfect maar vind het persoonlijk wel een geweldige race game die heerlijk speelt op de pc met stuurtje. Blij dat het daar is op uitgekomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tektwo

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    @Funkyjazz, ik weet niet of dit spel zich op de PC echt kan meten met andere Hardcore sims, maar ik denk dat de race fanaten op de pc en consoles deze game zeker wel waarderen. Het is natuurlijk niet juist om de illusie te wekken dat dit een arcade racer is ala NFS.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Baukereg

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Sinds vorige week heb ik een logitech driving force gt in huis, dus project car ga ik ook zeker eens proberen. Maar als rallyfanaat vermaak ik me voorlopig met Dirt Rally.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LogiForce

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    @Joe van Burik: Als rally rijder zou ik maar uit kijken naar Project CARS 2. Al ligt dit nog in de toekomst, maar met Project CARS 2 gaan we van het circuit af en zoeken we de verschillende ondergronden op. Met alle facetten die erbij horen zoals sneeuw op een modder ondergrond, of sneeuw op ijs op asfalt, etc. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tektwo

    • 1 jaar, 10 maanden geleden
    Van mij mag deze PCARS2 trouwens meer Hardcore worden. De makers moeten het idee loslaten dat ze en arcade liefhebbers en Hardcore liefhebbers allebei tevreden moeten houden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.