Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond

De favorieten van de redactie: De eindeloze belofte van VR

In maart zag ik de toekomst

Geschreven door Harry Hol op

2015 zit er weer bijna op. Traditiegetrouw komt Gamer.nl eind december met een weloverwogen lijst van de 25 beste games van dit jaar (en natuurlijk ook met de Top 100 van 2016). Voordat het zover is, vertellen Gamer.nl-redacteuren gedurende deze maand over hun favoriete game of aan games gerelateerd moment van het jaar. Vandaag: Harry Hol met zijn avonturen in Virtual Reality.

Al sinds de jaren ’80 droom ik van werkelijk overtuigende Virtual Reality. Van een ervaring die misschien nog wel als computerbeeld herkenbaar is, maar in elk geval zo overtuigend dat ik me op een andere plek waan. Begin dit jaar had ik die ervaring op Pax East in Boston en ik had het gevoel dat ik in de toekomst keek. Het is een toekomst die over een paar maanden al werkelijkheid wordt.

Het eerste uur van Pax (de gamebeurs van de makers van Penny Arcade) is ‘voor de pers’. Het is een kleine concessie om de vele journalisten tegenmoet te komen die PAX als moment zien om toch nog even wat interviews te scoren of een hands-on te hebben met een nieuwe titel. De pers mag maar een uurtje eerder de beursvloer op, de rest van de tijd is het vrij baan voor de fans, de enthousiastelingen, de gamers. En zo hoort het uiteraard ook.

Ik mag dus íets eerder naar binnen en besluit die kans goed te benutten. Ik ren in een rechte lijn van de ingang naar de stand van Oculus. Want hier laat het bedrijf zijn ‘Crystal Cove’ VR-headset zien. Dit is het laatste prototype vóór de versie voor consumenten op de markt komt. Ik weet zeker dat de rest van PAX de rij daar enorm zal zijn.

Nu kan ik meteen doorlopen en de technicus zet mij de headset met ingebouwde koptelefoons op mijn hoofd. Even is het donker. En daarna gaat er iets vreselijk mis met de apparatuur. De beelden die ik te zien krijg zijn een diavoorstelling die niet sychroon loopt met de bewegingen van mijn hoofd. Vrijwel onmiddellijk voel ik me wagenziek.

“Oh sorry,” zegt de technicus. En een moment later werkt het wél.

Ik sta in een grote witte ruimte. Voor mij staat een fabrieksrobot. Ik draai me om en zie nog zo’n ding staan. Beiden beginnen te bewegen en hebben een toverstaf vast. Ze schieten op elkaar. Ik kijk rond, probeer de dansende en vliegende robots te volgen. Het duizelt me, maar niet omdat er sprake is van vertraging. Mijn bewegingen worden perfect door de Oculus Rift gevolgd.

Een moment later sta ik op een klein balkon zonder leuningen. Vóór mij zie ik de skyline van een alternatief New York. Er vliegen zeppelins in de verte. “Doe maar een stap naar voren,” zegt de technicus. Ik weiger. Want ik sta op honderd meter hoogte, zonder bescherming. Mijn verstand weet dat ik ergens in een klein hokje sta in Boston. Maar mijn instinct vertelt me dat ik vooral niet moet bewegen.

Weer een wisseling. Het voelt of ik droom en de beelden zonder samenhang elkaar opvolgen. Nu sta ik in een grote, hoge gang. De muren en het dak zijn van metaal. Ik hoor een doffe dreun. En nog een dreun. Het zijn voetstappen. Ik zie een schaduw. En om de hoek, een meter of vijftig verderop, komt een T-Rex op mij af lopen. De schaal is overweldigend. Het beest torent boven me uit en volgt me met levendige ogen. Het zijn ogen in een hoofd met het formaat van een Volkswagen Golf. Het belangrijkste verschil met een Volkswagen Golf is echter de enorme bek met tanden, waar het slijm langs druipt. De T-Rex kijkt naar me, opent vlak voor me zijn bek en brult.

Ik schreeuw als een klein meisje.

De demo is voorbij en ik zet de Oculus Rift af. Het contrast is groot: opeens ben ik weer in dat kleine hokje.

“Wat vind je ervan?,” vraagt de technicus.

“Wauw,” breng ik met moeite uit.

De rest van Pax kan niet zoveel indruk meer op me maken. De volkomen overtuigende beelden die de Rift mij voorschotelden doen verder alle geweldige titels verbleken. En ik besef dat dit maar een technische demo is! Dit is niet eens het begin van van VR-gaming. Wat ik net heb gezien is zoiets als met een theelepeltje proeven van één voorgerecht dat nog maar het begin is van een menu met vele gangen.

Ik was al overtuigd van de potentie van VR. Maar het zien van deze technische demo bewijst dat het echt kán. Dat de mensen van Oculus daad bij het woord voegen. En dat iedereen straks kan beleven wat ik in een paar minuten kon ervaren, op grotere schaal met echte games.

Terwijl ik over de beursvloer loop en spellen als Overwatch en Guild Wars 2: Heart of Thorns uitprobeer realiseer ik me hoe ver spellen al zijn gekomen. Ik denk aan Pong, de NES. De PlayStation. De 360. En dan duizelt het me helemaal. De Oculus Rift zoals ik die net heb ervaren is Pong vergeleken met wat we over een jaar of vijf gaan zien. Als de hardware verfijnder is en pc’s nog eens vele malen krachtiger zijn.

Op dat moment daar in Boston realiseer ik me dat alles gaat veranderen. Dat we nog niet eens het begin hebben gezien van waar games naar toe gaan. De toekomst wordt geweldig.

 

Koop de 'Gamer.nl favorieten van de redactie' ook op Bol.com.

 

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuw project van Kojima wordt geen Silent Hills of Metal Gear-titel Inschrijvingen gesloten bèta PlayStation Now begonnen
9

Reacties op: De favorieten van de redactie: De eindeloze belofte van VR

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Qinneth

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    Het grootste probleem met VR is vooral hoe je het thuis zal gaan spelen. Beetje voor lul zitten op de bank met 2 kilo hardware aan je hoofd vastgebonden. Het is leuk als tech-demo, maar het zal naar mijn mening nooit doorbreken, al was het alleen maar om het feit dat veel mensen wagenziek ervan worden. Ik heb een maatje die het 1 geprobeerd heeft op een beurs en heel snel al een toilet heeft moeten opzoeken.

    Zoals de Wii en motion control, is het een trend die uiteindelijk een stille dood zal ondergaan, met alleen nog een extreem kleine fanbase die er nog iets mee doet.

    Zoals Harry Hol hier beschrijft is zo'n eerste impressie, die vaak niet de tand des tijds overleeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Kolky

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    @Qinneth het wagenziek worden heeft te maken met de hoge hardware drempel die je nodig hebt. Als de game ook maar enigszins afwijkt van een strakke vaste fps (van ergens boven de 60) heb je er direct last van. Of als de game dingen doet die je lichaam niet verwacht merk je dit ook snel. Ik heb nog de eerste versies van de Oculus Rift geprobeerd en werk momenteel met de DK2 en een GTX980 en ben ondertussen wel wat gewend, ik wordt amper nog wagenziek.

    Daarnaast is het totaal geen gimmick, zoals de Wii en Motion Control. Het is echt een hele ervaring. Zomaar een game als Call of Duty porten en spelen werkt niet. De games industrie zal specifiek getuned ervaringen moeten gaan maken en heeft nog veel te leren hiervan. Tijdens de GDC in Keulen heb ik al wat dingen gezien wat Sony gaat maken en wat Valve van plan is, dat zijn soort film-verhalen waar je hier en daar wat acties doet. Je wordt helemaal weggezogen in die wereld, alsof je vorige leven niet meer bestaat.

    Probeer het eens ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    @Kolky Het is zeker een ervaring, ik heb het ook al mogen proberen, maar ik zie er geen 'long term viability' in. Het is best grappig voor wat het doet, maar ik zie mezelf thuis niet zitten met zo'n ding op mijn hoofd, mijn vriendin klaagt al als ik een koptelefoon op heb en ze probeert me wat te vragen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sollitdude

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    @Kolky amper nog wagenziek, dus je word het nog wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Turambar

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    Onlangs een Flight Simulator landing gemaakt met de Oculus Rift. Weergaloze en sublieme ervaring. Nu wat aan het klooien met de Cardboard van Google. Geweldig als je ziet wat een potentie en mogelijkheden. Die OR komt zeker in mijn systeem te hangen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MerijndeBoer

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    We zien mooie ontwikkelingen nu met VR, waarbij inderdaad latency en het razendsnel 'wagenziek' worden voor een groot deel zijn opgelost. Maar dat is beeld. Nu nog de besturing, wat met gemak weer jaren op zich kan laten wachten. Qua ervaring was ik tijdens de HCC-dagen, liefst 20 (!) jaar geleden al overtuigd. Toen had ik een handschoen aan, nu is het nog maar de vraag wat we krijgen voorgeschoteld. En of het werkt. Leap Motion? De Oculus Touch Hand Controls volgend jaar? Opnieuw handschoenen? Ik ben benieuwd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Cyranh

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    Cardboard is altijd leuk om kennis te maken met VR. Voor een paar euro al nieuw op Marktplaats te koop ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • gebakkenei

    • 1 jaar, 12 maanden geleden
    De hema heeft ook n aardig brilletje voor 15 euro… youtube #360 videos zijn dan al top

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GoRightAhead

    • 1 jaar, 11 maanden geleden
    @gebakkenei
    Goede tip, ik heb net gebeld met de klantenservice en hij is overal uitverkocht. Toch wel een klein succesje dus al die 'kennismaking met vr producten'. Weet jij toevallig nog een vergelijkbaar alternatief die niet is uitverkocht?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.