Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
None

De favorieten van de redactie: The Witness

De beste game ooit gemaakt

Geschreven door Ron Vorstermans op
Traditiegetrouw komt Gamer.nl eind december met een weloverwogen lijst van de 25 beste games van dit jaar (en natuurlijk ook met de Top 100 van 2017). Voordat het zover is, vertellen Gamer.nl-redacteuren over hun favoriete game. Vandaag: Ron Vorstermans met The Witness.

The Witness is de beste game ooit gemaakt, vind ik. Om vele redenen, maar laat ik er een noemen die ik niet veel op het internet ben tegengekomen.

Man met de kaars

The Witness is een puzzelgame op een mysterieus en kleurrijk eiland waarop niets wordt uitgelegd. Rare standbeelden en audio-logs impliceren dat er sprake is van traditionele verhaalvertelling. Dat klopt deels. Ja, er zit een einde in The Witness, soort van. Het verklaart waarom je op het eiland bent. Ik haat dat einde. Ik vermoed dat ontwikkelaar Jonathan Blow vreesde dat het gebrek aan antwoorden in The Witness tot teleurstelling zou leiden. Dat Blow voor de zoveelste keer in zijn leven niet begrepen zou worden. Daarom stopte hij het slotstuk er op het laatste moment in met een patch.

None

Negeer het. The Witness vertelt een ander verhaal. The Witness gaat over een spelletjesmaker en een spelletjesspeler die er samen achter komen dat een spelletje hun persoonlijkheid blootlegt.

Blow vindt zelf ook dat dat dé boodschap van The Witness moet zijn, daar ben ik van overtuigd. Hij hint er vrij concreet naar aan het einde van de game. Nadat je na talloze trial and error bent geconditioneerd om zelfs de moeilijkste puzzels in de game meester te kunnen zijn, moet je een martelgang doorstaan om de platinum trophy te halen. Doorsta je die vuurproef, dan is de beloning een tergend traag, vrijwel niet te kijken filmpje. Toch kijk je het.

None
None

Het fragment komt uit Nostalghia, een melancholische film uit 1983 van de Russische regisseur Andrej Tarkovski. De speler ziet een man met een brandende kaars in zijn hand. Hij loopt van rechts naar links. Steeds als hij bijna het muurtje aan de linkerkant bereikt, gaat de kaars uit. Keer na keer begint de man opnieuw aan zijn tocht. Op een gegeven moment kijkt hij op en lijkt hij zich bewust van het feit dat niemand op hem let. Je ziet de man peinzen: hij kan valsspelen. Maar zijn motivatie is intrinsiek, dus de man houdt vol.

De man bereikt uiteindelijk de overkant en is zichtbaar onder de indruk van zichzelf. Het fragment eindigt met een shot van de hoofdrolspeler, liggend met een wolf voor een prachtige kapel. De man heeft na zijn taak eindelijk rust gevonden. Waarom die taak zo belangrijk voor hem was? Hij heeft eerder in de film aan een andere man beloofd om deze opdracht uit te voeren. Die andere man was krankzinnig en meende dat hij zo de wereld kon redden. Dat was niet zo. Toch deed hij het.

"...dat ben jij: de dwalende speler die doorslaat in iets krankzinnigs, enkel omdat je dat wordt opgedragen"

In het fragment uit de film van Tarkovski schuilt de essentie van The Witness. De man die op en neer loopt, dat ben jij: de dwalende speler die doorslaat in iets krankzinnigs, enkel omdat je dat wordt opgedragen. Dat je het uiteindelijk allemaal voor jezelf doet, heb je net als de man in het fragment niet echt door. De krankzinnige man aan wie de hoofdrolspeler uit Nostalghia heeft toegezegd zijn tocht te voltooien is Jonathan Blow, die ook in The Witness fungeert als obsessieve opdrachtgever.

Blow heeft er zeven jaar over gedaan om een game af te leveren waarmee hij tevreden was, ook al beoogde hij eigenlijk anderhalf jaar ontwikkeltijd.

Compulsieve drang naar perfectie

Dat zegt zo ontzettend veel over The Witness. Blow draagt zijn obsessie, het streven naar perfectie, in The Witness over aan de speler, die breinbreker na breinbreker trotseert in een moeizame zoektocht naar antwoorden. Het is bizar hoe makkelijk dat gaat. Tijdens het uitlaten van de hond, in de trein, in bad: wie The Witness speelt neemt de lijntjespuzzels daarna overal mee naar toe.

Dat gaat zelfs op voor mensen die zelden tot nooit gamen - misschien met uitzondering van redacteur Simon Zijlemans. Toen mijn huisgenoten mij begin dit jaar The Witness zagen spelen, moesten ze lachen om de ogenschijnlijk domme puzzeltjes die ik in allerijl probeerde te voltooien. Wat ik in hemelsnaam aan het doen was, vroegen ze dan. Drie uur later zaten ze voorovergebogen op de bank naast me, druk doende met een kladblokje en een potlood om de zoveelste ondoenlijke puzzel uit te tekenen.

Na tachtig uur aan vindingrijke en diverse puzzels weet ik honderd procent zeker dat Blow een geniale perfectionist is. The Witness is het directe resultaat van Blows compulsieve drang naar perfectie. Blijkbaar had Blow er zeven jaar voor nodig om zijn eigen standaard niet tekort te doen. Het levert een uithangbord voor de volwassen game-industrie op.

None

In The Witness ben je continu onder de indruk: of van de geest van Blow, of van jezelf. Die insteek is briljant. The Witness heeft mijn visie op het medium videogames voor altijd veranderd. Zelfs in mijn dagelijkse retoriek is The Witness doorgesijpeld. Ik heb veel meer aan The Witness overgehouden dan enkel een platinum trophy. The Witness leerde mij dat je in je werk niet te lang bij dingen stil moet staan. Wil iets niet lukken, ga dan iets anders doen.

Daar was bijna tachtig uur aan puzzels voor nodig – net iets langer dan de vijf uur aan gameplay die Blow aanvankelijk voor ogen had. Iedere seconde was het waard. Kon ik de tijd maar terugspoelen om het allemaal nog een keer voor de eerste keer mee te maken. Wat een game.

Dit artikel delen:

Lees meer

Ark: Survival Evolved verschijnt volgende week op PS4 PlayStation Plus-games van december bekend
6

Reacties op: De favorieten van de redactie: The Witness

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    Castus

    • 5 maanden, 3 weken geleden
    Ik was al benieuwd of je stukje over Overwatch of The Witness zou gaan ;) als vaste luisteraar van de podcast.

    Heb het spel nog niet gespeeld, maar zit er wel aan te denken! Kan alleen overwatch niet wegleggen. Helemaal nu season 3 is begonnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Aghris

    • 5 maanden, 3 weken geleden
    Prachtige game, The Witness, alleen net een stukje te moeilijk voor mij. Ik heb een keer een antwoord op internet opgezocht, maar voelde me daar uiteindelijk op een of andere manier niet goed bij. Dus toen ik daarna niet door een puzzel kwam ben ik ermee opgehouden. Deze game heeft op een of andere manier zo'n invloed op me dat ik hem liever niet speel dan dat ik vals speel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Cylob

    • 5 maanden, 3 weken geleden
    Ik denk dat ik het shot van Nostalghia van de man met de hond dat je noemt het mooiste shot vind dat ik ooit in een film gezien heb. Waanzinnig wat Tarkovski deed met zijn camera en dat was echt een van zijn hoogtepunten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    tielo

    • 5 maanden, 3 weken geleden
    Ik ben het eens met Ron. Zojuist voor 17,99 gekocht op PSN en de game gaat in je kop zitten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    SilNiN

    • 5 maanden, 3 weken geleden
    Mooi geschreven. En erg herkenbaar :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    GoRightAhead

    • 5 maanden, 3 weken geleden
    Geweldige game idd! Heb er 34 uur over gedaan en elk uur waard. Heb wel de time trial overgeslagen en ben van mening dat het afbreuk doet aan het meesterwerk van Blow. Een van de beste uitdagende puzzel games die ik ooit zal spelen. Bijna te mooi om waar te zijn dat deze game bestaat <3

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.