Overlord wist in 2007 vriend en vijand te verrassen met originele en goed werkende gameplay. Eerst op de Xbox 360 en PC, een jaar later ook op de PlayStation 3. Ook de pers was enthousiast, niet in de laatste plaats door de zwartgallige humor die dankzij de Minions in de game verwerkt zat. In één klap stonden de Nederlanders van Triumph Studios op de kaart en natuurlijk ging men meteen aan de slag met de vervolgen. Die komen uit op bijna alle systemen die je je kunt voorstellen, maar van uitmelkerij lijkt geen sprake. Overlord II komt op de PC, Xbox 360 en PlayStation 3, maar de Wii en DS krijgen hele andere games: respectievelijk Overlord: Dark Legend en Overlord: Minions.

Overlord II

Het vervolg op de hit uit 2007 biedt precies wat je er van verwacht en zou willen: meer, betere en gevarieerdere gameplay. Het verhaal gaat gewoon verder waar het eerste deel ophield: de zoon van de Overlord neemt het zooitje ongeregeld dat bekend staat als de Minions over. In het begin van de game moet je ze wel nog even tonen dat je het waard bent om hun leider te worden. Dat doe je door de plaatselijke jeugd uit je dorpje flink te pesten. Ze gooien sneeuwballen naar je, dus je kunt ze het beste trakteren op een flinke elektrische schok terwijl je hun sneeuwpoppen vernielt. Dat zal ze leren, de etters.

De gameplay blijft grotendeels hetzelfde als in het eerste deel. En dat is een goede zaak, want het is enorm simpel om de Minions met de analoge stick rond te laten lopen en alles om je heen te vernielen. Als een stel getikte Gremlins breken ze alle gebouwen en spullen af, pikken ze hier en daar wat mee om als wapen of kledij te gebruiken en maken ze de bevolking flink bang. In dit tweede deel knuppelen ze zelfs schattig kijkende zeehondjes neer. Zeg nu zelf: slechter kunnen ze niet worden, toch?

Toch is lang niet alles hetzelfde gebleven. Zo rijden de Minions nu ook op wolven, waardoor ze sneller zijn. Je kunt je Minions ook verkleden, zodat ze minder opvallen tussen de mensen… tot je ze rotzooi laat trappen. Ook kun je deze keer uit het lijf van de Overlord treden en een Minion besturen. Als Minion stuur je de rest van de Minions aan en kun je je makkelijker over kleine paden begeven en zo vijanden te slim af zijn. Ook voegen er zich soms andere wezens bij je. Zo kom je in het begin van de game de verschrikkelijke sneeuwman tegen, die de weg voor je vrijmaakt en een hoop vijanden voor je opruimt. Dit voordat hij zich tegen je keert en je zelf zal moeten vechten voor je leven.

Gelukkig is het allerbelangrijkste van het eerste deel helemaal hetzelfde gebleven: de humor. Zo kom je vroeg in de game al een stel elven tegen, die de rol van natuuractivist op zich nemen. Ze gaan bijkans huilen wanneer een willekeurig dier iets aangedaan wordt, dus je kunt je wel voorstellen hoe ze reageren wanneer je de plaatselijke zeehondjes verplettert. Overlord II haalt de sadist in je naar boven. Je vingers kriebelen gewoon om een stadje dat een vrolijke feestdag viert in een complete chaos te laten veranderen. Het mooie is dat het kan. Sterker nog; het is waar Overlord II om draait.

Overlord: Dark Legend

De Overlord-game die naar de Wii komt is bij ontwikkelstudio Climax exclusief in ontwikkeling voor Nintendo's console. Dat betekent dat het een compleet andere game wordt en geen halfbakken overzetting van Overlord II. Alleen dat feit al is reden genoeg interesse te krijgen in Dark Legend. Veel uitgevers nemen voor zo'n proces immers niet eens de moeite.

Je kruipt in Dark Legend in de huid van een nieuwe, jonge Overlord. Dit groentje moet de nuances van het vak nog leren, maar geeft al snel leiding aan een grote groep Minions. De game speelt zich af voor de eerste Overlord en moet aantonen dat er door de jaren heen verschillende ultieme slechteriken zijn geweest die verantwoordelijk zijn voor al het leed in de wereld.

Natuurlijk is de Wii-versie er op gericht meer interactie met de Wiimote in de game te integreren. Zo kun je een Minion bij z'n nek pakken en hem flink in het rond schudden om hem bij de les te houden. Dit zorgt ervoor dat de Minion in kwestie zo kwaad wordt dat hij als een gek op de vijand afrent, of dat hij letterlijk ontploft. Omdat Overlord ergens wel wat wegheeft van Pikmin zal het voor weinig mensen als een verrassing komen dat de Wiimote het erg gemakkelijk maakt je Minions te sturen. Druk op een locatie of vijand en de Minions schieten als een speer die richting op.

Het is verfrissend dat een ontwikkelaar eens niet een inferieure overzetting naar de Wii brengt met besturing die eigenlijk nergens op slaat. Door de Wiimote kun je interactie met je Minions en de spelwereld hebben die echt niet mogelijk is op andere consoles en dat heeft een toegevoegde waarde. Daarnaast lijkt de game de essentie van de Overlord-serie goed vast te houden, niet in de laatste plaats door de prima graphics. De Wii mag dan een stuk minder krachtig zijn dan de andere systemen, het maakt de wereld er niet minder kleurrijk op.

Overlord: Minions

De DS-game is weer een compleet andere ervaring. Deze adventure verloopt wat trager dan de games op andere systemen en laat je Minions via het touch-screen besturen en puzzels oplossen. In Overlord: Minions bestuur je de Minions zelf en speel je door een echt avontuur heen. Het bovenste scherm wordt gebruikt als map. Dat is misschien niet de meest originele oplossing, maar lijkt voor dit Zelda-achtige avontuur wel nodig te zijn. Het onderste scherm toont voor DS-begrippen prima driedimensionale graphics.

De game draait om vier Minions die allemaal een specifiek karakter hebben. Net als op de consoles zijn er vier verschillende kleuren: bruin, rood, blauw en groen. Natuurlijk horen daar ook specifieke vaardigheden bij. Zo kan de rode Minion met vuur spelen en kan de blauwe zwemmen. Je kunt via het touch-scherm de vier verschillende Minions selecteren, die als icoontjes aan de zijkant van het scherm zichtbaar zijn. Op deze manier kun je hopelijk snel wisselen van Minion.

Het is nog even afwachten hoe Overlord: Minions uitpakt, omdat we deze nog het minst goed hebben kunnen testen van de drie nieuwe titels. Daarnaast is het natuurlijk tof dat Triumph Studios en Climax in alle drie de verschillende games flink wat energie steekt en de verschillen zijn dan ook merkbaar, maar we moeten nog even afwachten of het alle drie ook daadwerkelijk goede games zijn. Binnen een paar weken kunnen we een oordeel vellen. En jij ook, want eind juni liggen alle drie de games in de winkels.