De EA Teaser Breakdown - Battlefront, Mass Effect & Mirror's Edge | Gamer.nl

De EA Teaser Breakdown - Battlefront, Mass Effect & Mirror's Edge | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Star Wars Battlefront

Het originele Battlefront 3 ligt in de prullenbak en Battlefield-maker DICE is vanaf de tekentafel opnieuw aan de slag gegaan met de serie. Op een van de computers was een Sith te zien met een rode lightsaber. Jedi werden in Battlefront 2 ingevoerd als super unit en zijn officieel nog niet aangekondigd, maar dit kan hinten naar hun terugkeer. Omdat Disney de Expanded Universe heeft weggedonderd, zal EA zich met Battlefront richten op de kla ieke films (er was ook geen spoor te ontdekken van prequelmateriaal). Dat betekent veel minder planeten dan in Battlefront II, maar meer focus op details.

De in-game versies van Hoth en Endor zagen er bizar gedetailleerd uit voor een multiplayershooter. We hebben de Frostbite 3-engine al eerder in actie gezien, dus we weten waar DICE toe in staat is. Maar nog niet eerder hebben ze zo'n grote terrein afwi eling in hun games laten zien, dus we zijn benieuwd hoe groot de impact hiervan gaat zijn op de gameplay. Je stuurt tenslotte geen team de sneeuw in als je niet iets wilt doen met het effect van sneeuw op een speler. Saillant detail: Han Solo's DL-44 Heavy Blaster-pistool kwam voorbij...

 

Ma Effect 4 en het nieuwe BioWare-IP

BioWare bleef super mysterieus tijdens het filmpje, maar met een stel verrekijkers kun je heel wat uit de beelden halen. Ma Effect 4 wordt een direct vervolg op de voorgaande trilogie in plaats van een compleet nieuwe franchise. Alleen de invalshoek lijkt te veranderen, richting een meer Destiny-achtig concept. Aan het einde van Ma Effect 3 is ons universum vrijwel vernietigd en zijn onze grondstoffen uitgeput. De overlevende ra en vertrekken daarom naar een nieuw universum en zullen daar de werelden vanaf de grond af op moeten bouwen.

Als je de beelden stilzet, kun je dit heel goed zien. We zien een Turian, een Salarian en een Krogan (Urdnot Wrex? Hij lijkt erop) naast neergestorte schepen staan in technisch primitief opgebouwde kampen. Uit het commentaar van BioWare komt ook naar voren dat we onze vertrouwde hoofdrolspelers terug zullen zien. En tot grote vreugde van het publiek: Shepard leeft! (het zichtbare artwork van Thane is echter van Ma Effect 2).

Ma Effect 4 wordt ontwikkeld door het nieuwe BioWare Montreal. Hoofdstudio BioWare Edmonton werkt echter aan een nieuw IP. Als we de hints goed begrijpen stapt BioWare voor het eerst af van medieval- en sciencefictiontaferelen en maken ze een fictieve wereld die meer op onze tijd lijkt (sorry, geen Jade Empire 2). Ze laten twee omgevingen zien in verschillende seizoenen en uren van de dag. In het laatste beeld zien we een gebouwtje dat toch wel iets sciencefictionachtigs heeft, dus we vragen af hoe 'hedendaags' ze werkelijk blijven...

 

Mirror's Edge 2

Het is subtiel maar veelzeggend: Mirror's Edge wordt door EA en DICE nergens Mirror's Edge 2 genoemd. Het eerste deel was niet bepaald een wereldwijde hit, terwijl het weldegelijk een intere ante, unieke game was. De toon van de teaser is ook duidelijk een herintroductie van het merk Mirror's Edge en de heldin Faith. Blijkbaar wordt de game geen échte sequel, maar eerder een remake die een groter publiek moet aanspreken. Senior Producer Sara Jan on geeft aan dat we gerust wat geschiedvervalsing mogen verwachten.

De Runners krijgen een andere rol zodat ze meer kunnen doen dan enkel wegrennen van iedere agent met een machinegeweer. Dit komt het duidelijkst naar voren in de actiefragmenten. Faith mept en schopt zich op hoog tempo een baan door de vijanden heen. Ook zien we Faith tu en een stel papieren het ontwerp ontdekken van haar kenmerkende tattoo, waar blijkbaar een heel verhaal achter zit. De witte gebouwen en rode muren zijn echter geen spat veranderd na zes jaar en de nieuwe Frostbite-engine heeft het freerunnen tot in de puntjes gekopieerd. Mirror's Edge zal alleen veel verhalender en actievoller worden, waarmee EA hoopt dat het beter bij de blockbustertitels van tegenwoordig aansluit.

Hebben jullie nog dingen gespot of leuke theorieën bedacht? Laat het weten in de comments, we zijn erg benieuwd.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou