Freelancer belooft dé nieuwe standaard voor space-sims te worden. Freelancer wordt ontwikkeld door Digital Anvil, de firma die eerder al Starlancer bracht. Het spel is inmiddels al meer dan vier jaar in ontwikkeling en al meer dan twee jaar uitgesteld, maar het einde is begin volgend jaar eindelijk in zicht. Maar wat maakt Freelancer nu dat lange wachten waard? Misschien de open wereld, waarin je kan gaan en staan waar je wilt, maar je zelf je doel kiest en zelf kiest hoe je te werk zal gaan. Misschien het uitgebreide verhaal met meer dan twee uur cinematics. Misschien het uitgebreide handelssysteem dat in het spel verwerkt zit of misschien wel het enorm uitgebreide universum dat aan je voeten ligt. Of zullen het toch de fantastische graphics worden die Freelancer tot ongekende hoogten zullen stuwen? Hoe het ook zei, Freelancer heeft bijna alles in huis om een échte topper te worden. Hopelijk wordt het spel niet opnieuw uitgesteld! Q2 2003 #9: Doom 3 Het staat al zowat vast dat Doom 3 de grafisch meest indrukwekkende game van 2003 gaat worden. John Carmack heeft weer een pracht van een engine uit de mouw weten te schudden. Maar hoewel de graphics bij de spellen van ID telkens hoogtij vieren, is het met de gameplay vaak wat minder gesteld. En dit is waar Doom 3 misschien nog eens de mist in zou kunnen gaan. Het spel is namelijk linear van opbouw, bevat geen geavanceerde AI, kan in multiplayer met maximaal 4 spelers en kan in een weekendje uitgespeeld worden. Je vraagt je dan ook af: wat blijft er over? Wel, het is de bedoeling dat Doom 3 de engste, meest angstaanjagende game ooit zal gaan worden, en daar hebben we eigenlijk best wel vertrouwen in. Voor het grootste deel komt dit natuurlijk door de prachtige donkere graphics, en eigenlijk alleen daarom al is dit een spel om naar uit te kijken. Q2 2003 #8: SimCity 4 Maxis heeft met SimCity de basis voor het citybuilding genre gelegd. In 2003 wordt het vierde deel van de serie verwacht. De gameplay is hetzelfde gebleven, het spel heeft vooral grafisch een flinke update gekregen. Verwacht dan ook een nog nooit eerder vertoond detail. Zie bij brand brandweerauto's uit de kazerne uitrukken of zie je net opgebouwde stad tot as verbranden als een vulkaan uitbarst. Leuke details zijn verder dat het spel gelinkt is met andere Maxis producten. Importeer je eigen familie uit The Sims richting je wereldstad en bekijken hoe de stad hen bevalt. Mocht je ze niet aardig vinden, speel voor God en stuur een tornado op ze af, altijd leuk om de Sims van je zusje eens te zien vliegen. Q1 2003 #7: Tom Clancy s Splinter Cell Op 18 april dit jaar kondigde developer UbiSoft aan bezig te zijn met de ontwikkeling van een titel die ons een nog betere stealth gameplay moest gaan leveren dan Metal Gear Solid – Splinter Cell. In het spel nemen we de rol aan van Sam Fischer, een super-agent van NSA, die als taak heeft twee verdwenen CIA agenten op te sporen. Na verloop van tijd blijkt dit echter niet het enige te zijn wat de superheld te doen staat, ook de wereld moet nog even voor een derde wereld oorlog behoedt worden. De Xbox versie van Splinter Cell heeft ons al bewezen dat Ubisoft een pareltje van een game gemaakt heeft. De verschillende features die het spel bevat maken de gameplay ongelooflijk veelzijdig. Het abseilen van een gebouw om zo van buiten een kamer vijanden uit te schakelen, het klimmen op muren en andere grijpbare objecten en de mogelijkheid om een vijand als levend schild te gebruiken zijn slechts enkele van de vele mogelijkheden die we aangeboden krijgen. Q1 2003