#50: Chrome Naast het aantal openlucht shooters, stijgt ook het aantal Oost-Europese ontwikkelaars ongelooflijk hard. Eén van de softwarehuizen uit het oosten is het in Polen gevestigde Techland. Techland houdt zich momenteel onder andere bezig met Chrome, een door Halo geïnspireerde open-air shooter met een groot arsenaal wapens, een breed scala voertuigen en een sterke engine. Deze engine is door de ontwikkelaar zelf in elkaar gezet en ziet er zeer indrukwekkend uit. Ook de diversiteit aan voertuigen is groot. Zo zullen we niet enkel de mogelijkheid krijgen om in jeeps, vliegtuigen en andere standaard voertuigen rond te touren, ook een heuse robot zal van de partij zijn onder de naam Golem IV. Het gebrek aan ervaring van de ontwikkelaar zou Chrome echter wel eens de das om kunnen doen, want de eerdere games van Techland waren niet echt om over naar huis te schrijven. Q2 2003 #49: Ghost Master In Ghost Master draait alles om het bang maken van mensen. Met allerlei magische krachten is het aan de speler om hiermee al het menselijk leven van een bepaalde locatie te verjagen. Hierbij staat je een hele reeks interessante opties ter beschikking. Van simpele klopgeesten tot transparante, overleden familieleden tot de bekende spoken met de witte lakens, alle bekende horrorclichés zullen van de partij zijn. De mensen die je in het huis bang zal maken zullen op een realistische manier hierop reageren. Ieder monster heeft zo zijn eigen voor en nadelen en het is de bedoeling dit zo goed mogelijk uit te buiten, zodat de mensen zo snel mogelijk het terrein verlaten. Ghost Master is erg origineel en grappig, maar of het ook voor leuke gameplay gaat zorgen valt nog af te wachten.Q1 2003 #48: Psychotoxic: Gateway to Hell We schrijven het jaar 2020. De mensheid is aangevallen door drie verschrikkelijke wezens, genaamd Horsemen. Het vierde en laatste wezen is op weg richting de aarde om deze voorgoed van al het moois wat het heeft te verwijderen. Er is echter nog hoop, hoop in de vorm van de profeet Angie Prophet. Angie Prophet, engel en bewaker van de aarde, beschikt namelijk over bovennatuurlijke krachten, ze is in staat tot de droomwereld van mensen te treden en deze naar haar zin te manipuleren. Psychotoxic: Gateway to Hell wordt ontwikkeld door het softwarehuis NuClear Vision, bestaande uit een team van maar 6 personen. Het spel is een FPS die heel wat meer in zijn mars heeft dan we van een FPS gewend zijn. In totaal krijgen we 22 missies voorgeschoteld, waarin we ook nog eens de beschikking krijgen over een flink arsenaal aan wapens. Ondanks het lage aantal werknemers ziet Psychotoxic: Gateway to Hell er grafisch en op het gebied van gameplay goed uit en kan het nog wel eens dé underdog van 2003 worden.Q3 2003 #47: SWAT: Urban Justice De SWAT reeks is tot twee keer toe van genre veranderd, maar het vierde deel blijft gelukkig nog een beetje in de voetsporen van het derde deel. Het betreft hier namelijk nog steeds een First Person Tactical shooter waarin je de controle krijgt over een SWAT team. Het spel speelt zich af in 2006. Na jaren van keiharde gangwars in de straten van Los Angeles vond de politie het eens tijd worden om de straten terug op orde te brengen. De stad bestaat namelijk 225 jaar en dan moet je wel een beetje netjes voor de dag komen. SWAT: Urban Justice zou aanvankelijk gebruik gaan maken van een inhouse engine maar om een duistere reden is men vrij laat in het ontwikkelingsproces overgestapt op de Unreal engine. Hiermee probeert men de directe concurrentie aan te gaan met Raven Shield, een titel die wij iets hoger in schatten dan SWAT4. Maar we sluiten niets uit natuurlijk! Q1 2003 #46: Duality In Duality is de werkelijkheid in tweeën gesplitst, namelijk in de real space en cyber space. Het verhaal van Duality zal via drie verschillende personages, een mercenary, een hacker en een virtual being, tot de speler gebracht worden zodat alles op het eind precies samenvalt. De makers van het spel, ex-leden van Pyro Studios, hebben dan ook een puike 3D engine uit de mouw geschud die graphics met een console-achtige smoothness op het scherm tovert. Het spel is een RPG en heeft dus een non-lineare opzet. Je hebt zowel hoofd- als sidequests en er zijn telkens meerdere wegen tot de oplossing. Helaas duurt het nog even voordat we Duality onder ogen zullen krijgen, maar het klinkt alvast heel erg mooi. Maar het kan net zo goed enorm tegen vallen, dus vooral goed in de gaten houden deze titel! Q4 2003