Silent Hill: Shattered Memories (PS2, PSP, Wii)
Ontwikkelaar: Climax | Uitgever: Konami | Release: 25 februari
Eenieder die beweert dat verhaalvertelling in games nog in zijn kinderschoenen staat, heeft Silent Hill: Shattered Memories nog niet gespeeld. Deze game vernietigt voor eens en voor altijd de mythe dat het medium alleen maar geschikt is voor verhaaltjes die simplistischer zijn dan die in films of boeken. In een griezelig verhaal dat veel meer draait om spanning dan om stereotypische horror, moet je de na een auto-ongeluk verdwaasde Harry Mason door het ingesneeuwde dorpje Silent Hill leiden in een zoektocht naar zijn dochter. Pas in de allerlaatste scene van deze psychologische thriller vallen alle verhaaltechnische puzzelstukjes op briljante wijze op hun plaats. De weg naar het eindpunt toe leidt je langs een serie persoonlijke gebeurtenissen uit Harry's leven die stukje bij beetje meer inzicht geven in Harry's psyche - en in de relatie met zijn dochtertje. Voor een psychologische thriller van hoog niveau hoef je niet langer een film erbij te pakken: speel in plaats daarvan Silent Hill: Shattered Memories.

Alan Wake (X360)
Ontwikkelaar: Remedy | Uitgever: Microsoft | Release: 14 mei
Net als Silent Hill draait Alan Wake voor een groot deel om sfeer. De combinatie van een prachtige setting, een meeslepend verhaal met invloeden van bekende horrorschrijvers en bijpassende muziek zorgt ervoor dat je bijna vergeet dat je ook nog zelf moet spelen. Wat gebeurt er met Alan en hoe loopt het verhaal voor hem af? Twee vragen die constant blijven hangen en ervoor zorgen dat je door wilt blijven spelen. Dat je ook regelmatig aan het zoeken bent naar munitie, terwijl je juist op die moment plots van alle kanten belaagd wordt, zorgt ook voor een onprettige, maar oh zo meeslepende spanning.

Nier (PS3, X360)
Ontwikkelaar: Cavia | Uitgever: Square Enix | Release: 23 april
Nier valt nog het beste te omschrijven met de passage die je te zien krijgt wanneer je het spel opstart. Het magische boek Grimoire Weiss wordt door de luidruchtige Kaine verzocht om eens wat zinnigs te zeggen. Je hebt op dat moment nog geen idee wie of wat Kaine en dit boek zijn en waarom ze zoveel heisa moeten maken, maar intrigerend is het in ieder geval wel. Hoe verder je komt, hoe meer je beseft dat Nier voor ieder van zijn eigenaardigheden een goede reden heeft. De afzonderlijke spelelementen kunnen we - op de prachtige muziek na- zo met de grond gelijk maken, maar wanneer alles samenkomt is er geen speld meer tussen de krijgen. Nier is een samenraapsel van zilver, brons en soms zelfs verroest ijzer, versmolten tot puur goud.

Need for Speed: Hot Pursuit (PC, PS3, Wii, X360)
Ontwikkelaar: Criterion Games | Uitgever: Electronic Arts | Release: 18 november
Need for Speed: Hot Pursuit grijpt terug naar zijn roots. En hoe! Zoals het de subserie betaamt draait het om exotische bolides, politieachtervolgingen, spijkerbedden, helikopters en sluiproutes. Ontwikkelaar Criterion heeft zich duidelijk laten inspireren door zijn eigen Burnout-franchise, maar dat is in dit geval totaal geen probleem. Sterker nog, de nadruk op de crashes maken het er alleen maar spectaculairder op! De kracht zit ‘m overduidelijk in de multiplayer. Of je nu strijdt tegen de records van vrienden of online een politiewagen ontloopt, het is Need for Speed op z’n best.

God of War: Ghost of Sparta (PSP)
Ontwikkelaar: Ready at Dawn | Uitgever: SCEE | Release: 3 november
Je moet toch echt wel even twee keer met je ogen knipperen voordat je gelooft dat je Ghost of Sparta op de PlayStation Portable aan het spelen beidt. Het is bijna niet te geloven dat de ongekende grafische pracht die van de game afspat op een draagbaar apparaatje mogelijk is. Ghost of Sparta is dan ook een vierentwintig karaats God of War-game, waarin alle elementen aanwezig zijn die deze gameserie zo razend populair maakten. Je neemt de Spartaanse strijder Kratos onder de knoppen en vaart uit naar Atlantis om daar antwoorden te zoeken op vragen over zijn verleden. In een avontuur dat bol staat van spektakel en bloederige actie, zul je deze antwoorden uiteindelijk vinden. Het speciale van Ghost of Sparta is dat het spel, ondanks dat je het op een klein schermpje speelt, nauwelijks onderdoet voor zijn grotere broer op de PlayStation 3. Ook op een handheld staat God of War garant voor epische actie.

Assassin's Creed: Brotherhood (PS3, X360)
Ontwikkelaar: Ubisoft | Uitgever: Ubisoft | Release: 18 november
Toen de nieuwste game in de Assassin's Creed-serie werd aangekondigd, wisten we niet of de game nu als nieuw deel of als uitbreiding moest worden gezien. Het eerste blijkt het geval, want Brotherhood is op zo’n beetje alle fronten verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Opnieuw kruipen we in de huid van Ezio, die ditmaal eindelijk in een volwaardig Rome mag rondbanjeren. Dat hoeft hij niet alleen te doen, want in Assassin's Creed: Brotherhood is het mogelijk om andere sluipmoordenaars aan te nemen. Grootste vernieuwing is echter de originele muliplayer-modus, waarin iedere speler één van de andere spelers moet zien te doden zonder op te vallen in de menigte. Dat de besturing nog steeds een beetje rommelig is, nemen we dan ook graag voor lief.

Super Meat Boy (X360, PC)
Ontwikkelaar: Team Meat | Uitgever: Team Meat | Release: 20 oktober
Super Meat Boy is ouderwets hard platformen. Bloed stroomt samen met de losgekomen adrenaline door je lichaam, zweet druipt van de controller waar je je tevergeefs aan vastklampt, tranen van geluk rollen langs je gezicht als je eindelijk dat ene level hebt uitgespeeld. Super Meat Boy is als scherp geprijsde downloadbare titel net zo moeilijk als de spellen van vroeger, waar je toen nog weken voor moest sparen. Je zult doodgaan en vaak ook, niet in de laatste plaats omdat het spel je gelijk weer aan het begin van een level neerzet om het opnieuw te proberen. Super Meat Boy test je doorzettingsvermogen op een gruwelijke manier, maar brengt je ondertussen – haast ongemerkt- wel de fijne kneepjes van het platformen bij. Waar je eerst nog hard op je bek ging, stuiter je slechts seconden later met hetzelfde gemak door het level. Super Meat Boy is het meest sappige biefstuk onder de downloadbare games.

Vanquish (PS3, X360)
Ontwikkelaar: Platinum Games | Uitgever: SEGA | Release: 22 oktober
Een sigaret opsteken met je ene hand, terwijl je andere hand je met moeite vast weet te houden aan een richel, honderden meters boven het eerst volgende stuk grond onder je voeten. Wie verzint zoiets en nog belangrijker, wie heeft besloten dat het een goed idee is om het ook in een game te stoppen? De makers van Vanquish zijn in ieder geval verantwoordelijk voor het idee, wij besluiten bij dezen dat het een geniale zet is geweest. Het typeert Vanquish, beter dan een feitelijke omschrijving van het spel ooit kan doen. De futuristische shooter van Japanse makelij heeft lak aan westerse varianten die zwaar leunen op dekking nemen, maar weet ondertussen wel het sterke fundament van deze games na te bouwen. Daar houdt het echter niet bij op. Vanquish gooit er een raketgedreven pak, te slechte dialogen en gigantische robotbazen bij en mixt dit door elkaar. Het gevolg: explosieve gameplay.

Sid Meier's Civilization V (PC)
Ontwikkelaar: Firaxis Games | Uitgever: 2K Games | Release: 24 september
Civilization V kwam dit jaar, zag nauwelijks andere strategiegames die zoveel diepgang konden bieden en overwon de angst van gamers die vreesden dat er voor hen nooit meer een goed instapmoment in de serie zou komen. De gebruikersinterface is een stuk duidelijker en je kunt nu zelf bepalen hoeveel informatie je wilt aanwenden voor het maken van een beslissing. Wel is het nog altijd de bedoeling om een beschaving op te bouwen. Je kiest daarvoor een volk dat eerst nog geen beschaving genoemd mag worden, maar steeds minder barbaars wordt. Dat weerhoudt je er niet van om alsnog andere beschavingen in de pan te hakken, maar daarvoor gebruik je wel steeds modernere technologie. Met het zeshoekige speelveld en eenheden die niet meer opgestapeld kunnen worden, is deze Civilization tactischer dan ooit.

God of War III (PS3)
Ontwikkelaar: Sony Santa Monica | Uitgever: SCEE | Release: 19 maart
Hoewel de game in eerste instantie lijkt te vervallen in één grote herhalingsoefening van het tweede deel en de camerabewegingen je soms uit het meeslepende avontuur trekken, mag er geen twijfel over bestaan dat God of War III het meest waardige deel uit de serie is. Sony heeft alles uit de kast gehaald om gamers een slotstuk te geven waar het woord ‘episch’ nog te mild voor is. En dat moest ook wel, want we nemen met een brok in onze keel afscheid van de trilogie, met de man die altijd zo boos kijkt en nooit zonder zijn twee vlijmscherpe zwaarden de straat op gaat. Het avontuur is niet bijster vernieuwend, maar is wel van een ongekend hoge kwaliteit. Daarnaast verdient de camera, ondanks zijn probleempjes, een speciale vernoeming, die een enorme rol heeft gespeeld in het versterken van het gevoel van drama. Kratos, tot in Mortal Kombat!

Limbo (X360)
Ontwikkelaar: Playdead | Uitgever: Playdead | Release: 21 juli
Limbo is een pure kunstvertelling, gesterkt door een sobere presentatie. Het gebruik van kleur zou te expliciet zijn en dit ontbreekt dan ook volledig. Nauwelijks nog zichtbaar zijn de contouren van Limbo als zijnde een spel. Toch hadden we het niet anders willen zien; alleen door zelf het kleine jongetje het bos in te sturen krijgen we pas echt het besef hoe eng het is om niet te weten waar je bent, waar je vandaan kwam en waar je heen gaat. Overal dreigt gevaar en rustmomenten zijn slechts slechts stilte voor de storm aan berenvallen, stekels en rotsblokken. Het spel verklapt niets en biedt veel ruimte voor interpretatie, vooral van wat er zojuist is voorgevallen als er na ruim drie uur abrupt een einde aan je avontuur komt. Limbo is gelaagd, zowel in zijn grafische presentatie als verhaal, en is daarmee dieper dan de meeste kaskrakers.

Castlevania: Lords of Shadow (PS3, X360)
Ontwikkelaar: Mercury Steam | Uitgever: Konami | Release: 7 oktober
‘De zweep erop’, is wat we waarschijnlijk als advies zouden geven wanneer een serie al jarenlang stilstaat. Maar over Castlevania zul je ons zoiets nooit horen zeggen. Dracula is de eindbaas, hartjes worden verzameld en bijlen worden gesmeten. Meer is er niet nodig om gestalte te geven aan de eeuwenoude strijd tussen goed en kwaad. Wel was er de wens om deze formule ook voor de huidige generatie uitgewerkt te zien worden. Castlevania: Lords of Shadow vervult die behoefte, maar doet het wel op een totaal eigen manier. Toch is het spel nog altijd Castlevania in al zijn doen en laten en gaat het thematisch zelfs nog dieper dan dat. Voor de gameplay besefte ontwikkelaar Mercury Steam dat het beter van een goede buur (zoals God of War) kon lenen, dan van een verre vriend. De transformatie die Castlevania doormaakt met Lords of Shadow luidt een perfect vervolg in, niet alleen op de serie zelf maar ook op de evolutie die binnen het genre heeft plaatsgevonden.

NBA 2K11 (PS3, X360)
Ontwikkelaar: Visual Concepts | Uitgever: 2K Games | Release: 8 oktober
NBA 2K11 kroont zich dit jaar met gemak de beste sportgame van het jaar. Dankzij de sterk verbeterde kunstmatige intelligentie is NBA 2K11 uitdagender dan ooit, maar de nieuwe IsoMotion-besturing zorgt er tergelijkertijd voor dat je een betere controle hebt over wat er op het scherm gebeurt. NBA 2K11 blinkt bovendien uit in de authentieke basketballsfeer, met een goed reagerend publiek, nog beter commentaar maar vooral de Jordan Challenges, waarin je de grootste momenten uit de carrière van top-basketballer Michael Jordan naspeelt. Het is jammer dat de online multiplayer enigszins achterblijft, maar als je game zo goed is dat concurrent EA zijn basketball-game op de valreep niet meer uitgeeft, dan weet je dat je gescoord hebt.

Demon's Souls (PS3)
Ontwikkelaar: From Software | Uitgever: Namco Bandai | Release: 25 juni
Demon’s Souls kwam al veel eerder uit in Azië en de Verenigde Staten, maar verdient het om ook in 2010 nog in de lijst met beste spellen te staan. Europa mocht afgelopen juni eindelijk aan de slag met de meedogenloze actie-RPG, die zich alleen met heel veel geduld en gedrevenheid laat uitspelen. De wereld van Demon’s Souls is omringd door een dikke mist, die al het leven uit zijn inwoners zuigt. Demonen hebben het gemunt op je ziel en alleen door hun ziel in te lijven kan er een eind gemaakt worden aan de sombere gang van zaken. Het klinkt misschien als een ietwat te simpele opzet, maar er is in ieder geval niets van gelogen. Als strijder leid je een troosteloos bestaan dat ook nog eens met één klap voorbij kan zijn. Het overwinningsgevoel op momenten dat het je wel voor de wind gaat is daardoor des te groter, en de bevrediging die hierbij komt kijken is er één die gamers al in geen jaren meer gehad hebben.

Battlefield: Bad Company 2 (PC, PS3, X360)
Ontwikkelaar: Digital Illusions | Uitgever: Electronic Arts | Release: 4 maart
Speel je een schietspel en zit er humor in, dan weet je bijna zeker dat je met Battlefield: Bad Company 2 te maken hebt. De singleplayer is een strak geregisseerd, doch erg spectaculair avontuur, de multiplayer een waardige concurrent van welke Call of Duty dan ook. Door de Frostbite 2-engine kun je bovendien zo’n beetje alles wat los en vast zit aan gort schieten. Mede hierdoor tilt Bad Company 2 het shootergenre naar een nieuw niveau. Het geeft een onrustig gevoel wanneer je weet dat je niet zomaar achter een muurtje kunt schuilen, omdat je tegenstanders die op elk moment in brokken uiteen kan schieten. Nu ook uitbreiding Vietnam verschenen is, kunnen we bijna niet meer om Bad Company 2 heen.

World of Warcraft: Cataclysm (PC)
Ontwikkelaar: Blizzard Entertainment | Uitgever: Activision Blizzard | Release: 7 december
Cataclysm breidt World of Warcraft niet alleen uit, het gooit de bestaande wereld om. De inmiddels derde uitbreiding is vooral een afspiegeling van de voortgang die ontwikkelaar Blizzard de afgelopen jaren met zijn kaskraker heeft geboekt. Met The Burning Crusade en Wrath of The Lich King werden er al grote stappen gezet en deze zijn nu eindelijk ook in de oorspronkelijke wereld doorgevoerd. Het is geweldig om te zien hoe Blizzard niets meer overlaat van klassieke gebieden als The Barrens en Thousand Needles. Je kunt bovendien van level 80 naar 85 gaan. Cataclysm is daarmee interessant voor iedereen die het al speelt, nog speelt of weer speelt.

Call of Duty: Black Ops (PC, PS3, X360)
Ontwikkelaar: Treyarch | Uitgever: Activision Blizzard | Release: 9 november
Dat de nieuwe Call of Duty weer een hoop nachten van ons leven ging opeisen, konden we van tevoren wel al voorspellen, maar de prangende vraag voor de release was vooral hoe goed de game precies ging worden. Na het uitermate complete Modern Warfare 2, waarbij de multiplayer even verslavend als frustrerend was, kon het alle kanten op. Treyarch bewijst met Black Ops dat het een vooraanstaande ontwikkelaar is. De singleplayer is solide en intens, maar vooral de multiplayer is een vooruitgang ten opzichte van Infinity Ward's meest recente poging. De balans is beter, er zijn meer leuke maps en je komt minder spelers tegen die als een Roadrunner over het veld zoeven terwijl ze anderen met hun mes neermaaien. Black Ops excelleert in het vertrouwde.

Super Street Fighter IV (PS3, X360)
Ontwikkelaar: Capcom | Uitgever: Capcom | Release: 30 april
Waarschijnlijk bestaat er niet zoiets als de perfecte beat ‘em up. Toch komt Super Street Fighter IV engelijk dicht bij perfectie in de buurt. Street Fighter IV blijkt achteraf niet meer dan een oefenwedstrijdje voor Capcom: met de Super-versie creëert de ontwikkelaar de perfecte balans, de perfecte line-up aan vechters en de perfecte moveset. Honderdduizenden fans zweren bij de hectiek en pixelprecisie waarvoor Super Street fighter IV garantstaat, al helemaal wanneer hij met een arcadestick gespeeld wordt. Natuurlijk, je moet van het genre houden. Voor nieuwkomers valt de diepgang en de perfecte balans tussen de verschillende personages daarom nauwelijks op, maar voor de experts des te meer. Super Street Fighter IV nadert perfectie en bevestigt net als zijn voorganger dat het tweedimensionale nog steeds bestaansrecht heeft.

Bayonetta (PS3, X360)
Ontwikkelaar: Platinum Games | Uitgever: SEGA | Release: 8 januari
De ziel van Okami- en God Hand-ontwikkelaar Clover Studios leeft voort in Platinum Games. Na het prettige maar weinig opzienbarende MadWorld laat de ontwikkelaar zien wat het in huis heeft: Bayonetta is een tour de force waar geen gamer omheen kan. Tussenfilmpjes zijn zó over the top, de leercurve zó perfect in balans en de de gevechten zó spectaculair weergegeven dat de game feitelijk de natte droom van elke Japangeoriënteerde speler is. Heks Bayonetta is een sensuele poes die als een kat van zich afbijt en ook al is het verhaal veelal onbegrijpbaar, de tussenfilmpjes zijn zo indrukwekkend dat je glad vergeet dat je er geen hout van snapt. Daarbij past de game perfect bij het oude imago van uitgever Sega: snel, cool en...sexy.

Halo: Reach (X360)
Ontwikkelaar: Bungie | Uitgever: Microsoft | Release: 14 september
Halo Reach is een geweldig afscheidscadeautje voor fans van een eveneens geweldige studio. Ondanks dat ontwikkelaar Bungie de serie achter zich laat, wijst alles erop dat Reach nog jaren door een enthousiaste online gemeenschap gespeeld gaat worden. Zo excelleert de multiplayer wederom, ditmaal doordat het de kenmerkende Halo-gameplay in een ietwat ander jasje steekt. Van het aloudse charme van de serie gaat dus geen spat verloren. Ook de singleplayer staat zowel voor jezelf als gezamenlijk met drie andere spelers garant voor uren speelplezier. Halo Reach bewijst dat kwantiteit en kwaliteit tot perfecte harmonie gecombineerd kunnen worden. Een unicum.

Super Mario Galaxy 2 (Wii)
Ontwikkelaar: Nintendo | Uitgever: Nintendo | Release: 11 juni
Doe het Nintendo maar eens na: een vervolg ontwikkelen op wat volgens velen één van de beste games van deze generatie is, laat staan één van de beste diredimensionale platformers ooit. Super Mario Galaxy zit zo vol met talloze goede ideeën dat het schier onmogelijk lijkt. Maar wat blijkt: de pot van plezier was bij Nintendo nog lang niet op, want ook Galaxy 2 weet om de haverklap te verrassen met even gekke als geniale gameplay. En het sterke is dat de game, net als het origineel, nooit te lang stil blijft staan bij een leuke bezigheid, zodat het ook echt leuk blijft. Een enkel level in Galaxy 2 bevat evenveel unieke eigenschappen als de meeste games in hun totaliteit. Daarbij weet de Japanse ontwikkelaar eindelijk weer eens Yoshi goed in een game te verwerken. Tja, dan hoor je sowieso al in deze top 25 te staan.

Heavy Rain (PS3)
Ontwikkelaar: Quantic Dream | Uitgever: SCEE | Release: 26 februari
"Jason! Jason!" We denken niet dat we die naam na het spelen van Heavy Rain ooit nog kunnen horen zonder kokende olie in onze oren te willen gieten. Toch is  ’het  droomproject van David Cage verder een waar genot om te ervaren. En ervaren is hier echt het juiste woord, want Heavy Rain speel je niet. Je kunt rondlopen en in enkele gevallen zelfs een robbertje vechten, maar over het algemeen ben je veelal bezig met het kiezen tussen gespreksopties en het met gepaste timing drukken op de juiste knopjes die in beeld verschijnen. Toch is Heavy Rain een speciale ervaring, vooral door de fenomenale animatie en ingesproken stemmen die je bij het verhaal, de personages en hun emoties betrekken. Heavy Rain is de meest unieke game van 2010 en wordt louter beter naarmate je hem vaker speelt.

Mass Effect 2 (PC, X360)
Ontwikkelaar: BioWare | Uitgever: Electronic Arts | Release: 28 januari
Star Wars, Star Trek en sinds dit jaar wat ons betreft ook Mass Effect. Met Mass Effect 2 weet Bioware het science-fiction epos naar een nieuw hoogtepunt te tillen. Opnieuw kruipen we in de huis van Commander Sheppard. In dit tweede deel moet hij het hele universum zien te redden van de ondergang door een missie uit te voeren die meer weg heeft van loze zelfmoord dan een kansrijke heldendaad. Mass Effect 2 biedt opnieuw morele keuzes en brengt de speler wederom naar exotische planeten. Qua gameplay is Mass Effect iets meer een tactische shooter geworden dan zijn voorganger. Dat is geen gemis, want de vlotte actie komt de gameplay ten goede en houd je tot het eind geboeid.

Starcraft II: Wings of Liberty (PC)
Ontwikkelaar: Blizzard | Uitgever: Activision Blizzard | Release: 27 juli
Na meer dan een decennium wachten was het eindelijk zo ver. Blizzard kwam dit jaar met de tweede Starcraft aanzetten. Door subtiele verbeteringen door te voeren creëert Blizzard in StarCraft II een balans waarmee de game zijn geprezen voorganger misschien zelfs overtreft. Een groot compliment, zeker gezien de eerste Starcraft op dat gebied onverslagen was. Naast een uitstekende multiplayer waarin tussen de Terrans, Protoss en Zerg gestreden wordt, ontbreekt het ook de singleplayer niet aan kwaliteit. De éénspelermodus draait in Wings of Liberty enkel om de Terrans. De verhalen achter de resterende rassen worden in de aankomende uitbreidingen uit de doeken gedaan. Dat er maar één ras wordt uitgelicht maakt echter niet: de verhaalvertelling in Wings of Liberty is van een ongekend hoog niveau. Dat zorgt ervoor dat dat deze nieuwste telg in de StarCraft-serie niet enkel qua gameplay, maar ook qua verhaallijn boven alle andere strategiegames van dit jaar uittorent.

Red Dead Redemption (PS3, X360)
Ontwikkelaar: Rockstar San Diego | Uitgever: RockstarGames | Release: 21 mei
Ook wel 'Grand Theft Paard' genoemd. Toch is Red Dead Redemption meer dan dat. Deze levendige sandboxgame zet je in de schoenen van John Marston, een cowboy die tijdens de teleurgang van het Wilde Westen Amerika en Mexico doorkruist om zijn vrouw en kind te redden. Hoewel het spel dezelfde minpunten als Grand Theft Auto IV kent, zoals de houterige bewegingen van Marston en het soms omslachtige richtsysteem, barst het uit z'n voegen van sfeer en verhaalvertelling. Bovendien voelt het paardrijden ontzettend natuurlijk, wat bijdraagt aan het ware lonesome cowboy-gevoel. Samen met de manier waarop het verhaal op ongekende wijze zijn climax bereikt, maakt dat van Red Dead Redemption de beste game van 2010.