Elegy for a Dead World

Een verhalende game die gebaseerd is op klassieke Engelse gedichten, waar je je eigen stempel op drukt. Je loopt als een soort antropoloog door verschillende werelden, interpretaties van gedichten die prachtig zijn vormgegeven. Elke wereld is verwoest, maar de vergane glorie van de oude beschaving is nog zichtbaar. Je komt fragmenten van gedichten tegen, maar er worden ook vragen gesteld: dit alles om jou als speler uit te dagen om zelf te schrijven over deze wereld, wat hier gebeurd is of je gedachten over dit alles. Uiteindelijk kun je jouw verhaal delen met andere spelers.

Gorogoa

Gorogoa is niet alleen bijzonder vanwege de handgetekende beelden (geen enkele asset wordt opnieuw gebruikt!), maar ook door de slimme puzzels. Elke keer zie je vier afbeeldingen die je vervolgens op elkaar moet leggen om verder te komen. Leg bijvoorbeeld een plaatje van een jongetje op die van een deur: het jongetje doet de deur open en komt in een nieuwe omgeving terecht. Het is niet altijd voor de hand liggend welke afbeeldingen je op elkaar moet leggen, en daar zit de uitdaging van Gorogoa vooral in.

Anchorage

Anchorage geeft je gegarandeerd een unieke, persoonlijke ervaring. Je logt in met je Gmail-account en begint als een zeilbootje, varend op een rivier. Naarmate je verder navigeert, komen er andere zeilbootjes voorbij die verbindingen met je maken: dit is niet zomaar een reis, maar een reis door je emailgeschiedenis. Gebaseerd op je eigen data zie je zo met wie je in 2007 contact had, en wanneer dat contact verwaterde. Of misschien is er wel iemand die constant met je mee vaart.

Engare

Het publiek was razend enthousiast toen Iraanse game-ontwikkelaar Mahdi Bahrami presenteerde op GDC. Bahrami, die studeert in Nederland, laat zich bij het maken van zijn games inspireren door de Iraanse cultuur. Engare is een puzzelspel gebaseerd op islamitische patronen, waar je een punt op een bewegend voorwerp moet kiezen om een bepaalde vorm of lijn te imiteren. De game heeft ook een tekenmodus waar je de vorm, richting en kleur kan bepalen om zo complexe geometrische patronen te creëren.

Speed Chess

Iedereen die van lange schaakpotjes houdt, zal deze game niet kunnen waarderen. Speed Chess is een real-time schaakspel voor 16 spelers, waar elke speler een eigen pion heeft waarmee hij de koning van het andere team probeert te verslaan. Zodra jouw stuk wordt geslagen, respawn je als een overgebleven stuk. De game maakt zijn naam echt waar: een potje duurt vaak slechts vijf tot tien seconden.

Framed

Framed speelt als een geanimeerd stripverhaal - letterlijk. Het is een verhalende puzzelgame in noir thriller-stijl, waarbij je als speler de volgorde van de strippanelen moet wijzigen zodat de uitkomst van de gebeurtenissen verandert. In het begin is het zo simpel als een paneel met een politieagent wisselen met een paneel van een lege gang, zodat de hoofdpersoon kan ontsnappen zonder gezien te worden. Later in de game worden de puzzels een stuk uitdagender, met meerdere panelen die je in een bepaalde volgorde moet zetten.

Hack 'n' Slash

Double Fine maakt een adventure game die doet denken aan Zelda, met een belangrijk verschil: in plaats van een zwaard heb je een USB-stick. Met je USB-stick kun je objecten hacken om hun eigenschappen te veranderen in de code van de game. Hack een vijand om zijn snelheid te verlagen, of zet de ‘health’ van een krat op nul zodat je die kapot kunt slaan. In feite ben je dus aan het programmeren: er is zelfs een debug-mode, zodat je bijvoorbeeld een boss key in een schatkist kunt zien.

Glitchspace

Nog een game die programmeren als gameplay-onderdeel heeft is Glitchspace, maar dit gebeurt op een hele andere manier dan in Hack 'n' Slash. Het is een first-person game waar je glitches moet vinden of functies aan elkaar moet linken om een obstakel te doen verdwijnen en het einde van het level te bereiken. Dit vereist wat meer denkwerk, maar veel problemen zijn op meerdere manieren op te lossen.

Relativity

Relativity is een first person puzzelgame die doet denken aan Portal. De wereld ziet eruit als een schilderij van Escher: door het manipuleren van zwaartekracht kun je van het plafond een vloer maken. Met een dergelijk indrukwekkende architectuur kunnen puzzels misschien onmogelijk lijken, maar na een tijdje begin je ongetwijfeld ' te denken' in het veranderen van zwaartekracht.

Against the Wall

Against the Wall is een first-person platform-adventure aan de zijkant van een oneindig lange muur. De stenen kun je uit de muur trekken, zodat je een pad hebt om op te lopen. De muur is verre van kaal: onderweg kom je onder andere steden, bossen en kastelen tegen, maar je kunt er ook voor kiezen om je eigen weg te gaan en de rest van de muur te ontdekken.