De lat voor de pc-overzetting van Dark Souls 2 kon niet veel lager liggen dan vlak voor de release. Zowel ontwikkelaar From Software als uitgever Namco Bandai beloofden plechtig dat het een zorgvuldig ontwikkelde versie werd, maar hadden eigenlijk net zo goed achterover kunnen leunen. De pc-versie van de eerste Dark Souls was zo abominabel dat de volgende poging onmogelijk nog slechter kon zijn. Er moest destijds een modder aan te pas komen om de kunstmatig beperkte resolutie en framerate van respectievelijk 720p en 30 fps te ontgrendelen. Zijn inzet valt niet te ontkennen en toch hoefden spelers hiervoor enkel een *.ini-bestand aan te passen. 

Dark Souls 2

(klik op de afbeelding voor een grotere versie)

De pc-versie van Dark Souls 2 is in die zin meteen een verademing. De game kiest op basis van je specificaties een aanbevolen configuratie, maar deze is eenvoudig naar eigen wens aan te passen vanuit het startmenu, of tot op zekere hoogte in de game zelf. De resolutiebeperking is sowieso weg – de maximale resolutie van je beeldscherm vormt de enige limiet – en het aantal frames per seconden is verdubbeld tot 60. Hoger dan dat gaat ‘ie niet, maar het is al een wereld van verschil vergeleken met de regelmatig inkakkende framerate op de Xbox 360 en PlayStation 3. Zelfs op het wat oudere systeem waarmee we de pc-versie testten (zie de specificaties onderaan dit artikel) bleef de framerate netjes op 60, met alle grafische opties aangezet/op het maximale niveau. Dat was gelukkig ook het geval in latere gebieden, die grafisch soms teveel van de huidige generatie spelcomputers leken te eisen. Bovendien zijn de lange laadtijden verleden tijd. Het teleporteren tussen verschillende gebieden is nu een kwestie van enkele seconden.

Mooier, soepeler, sneller

Voor iedereen met een enigszins recente pc, is deze versie van Dark Souls 2 de beste om in alle eenzaamheid in te duiken. Het vechtsysteem leunt op timing en goede reflexen en dat werkt nu eenmaal veel beter als de framerate consistent hoog blijft. Verder komen de omgevingen, monsters en behulpzame personages veel beter tot hun recht dankzij de hogere kwaliteit van de gebruikte textures. Een goed voorbeeld daarvan is een van de handelaren die je spullen verkoopt in ruil voor zielen, wellicht omdat hij zijn lichaam ooit is verloren. Je praat daarom enkel tegen zijn hoofd, maar dat was in de consoleversie nauwelijks te zien. Op de pc wel en dat is geen overbodige luxe voor een spel dat zijn omgeving vaak voor zich laat spreken in plaats van een concreet verhaal te vertellen.

Dark Souls 2

De grafische instellingen omvatten verder nog opties en technieken als Anti-aliasing, Motion Blur, SSAO en Depth of Field. Hoe je deze aanwendt is echt vooral gebaseerd op eigen voorkeuren, aangezien het spel ook op een oud systeem nog prima presteert. Wel raden we aan om de Depth of Field uit te zetten: het wazig maken van de spelwereld buiten het gezichtsveld werkt niet voor een actie-rpg waarin je de camera veel draait tijdens gevechten en om de spelwereld tot in detail te verkennen.

Extra’s biedt de pc-versie niet buiten de hogere resolutie, betere framerate en scherpere textures. Wel bestaan er uitgebreide opties om de besturing te configureren. Zo zijn de verschillende toe te wijzen toetsen handig ingedeeld in verschillende categorieën, zoals beweging, gevechten en menubediening. We raden desondanks een goede controller aan; het toewijzen van de aanvallende en verdedigende bewegingen aan de schouderknoppen zal voor 99,9 procent van de gamers fijner aanvoelen dan een besturing met muis en toetsenbord. Een kleine kanttekening daarbij is de oude Xbox 360-controller, voor veel pc-gamers het accessoire bij uitstek om typische consolegames achteroverleunend te kunnen spelen op de pc. De vierpuntsdruktoets van deze eerste versie is dusdanig gevoelig dat je dikwijls onbedoeld een ander wapen of consumptievoorwerp selecteert. En in Dark Souls 2 heeft dat veelal de dood tot gevolg. Bespaar jezelf daarom een hoop frustratie en kies voor een andere controller, of blijf dit euvel in je achterhoofd houden en wees er alert op.

Dark Souls 2

Cheating death

Dark Souls 2 komt als singleplayergame het beste tot zijn recht op de pc, zoveel mag duidelijk zijn. Maar singleplayer en multiplayer zijn in het tweede deel nog altijd vrijwel onlosmakelijk verbonden, tenzij je er bewust voor kiest om offline te blijven. Het inschakelen van hulp door andere spelers, de honderden bloedvlekken op de grond en soms overtallige berichten vol met hints, steunbetuigingen of soms pure misleiding: het hoort er stiekem wel een beetje bij en als je het dan toch skipt de eerste keer, ga er dan in een tweede speelbeurt wel voor. In hoeverre de pc-versie hiervoor geschikt blijkt is echter nog behoorlijk onduidelijk. 

De eerste game werd redelijk geplaagd door valsspelers die vervolgens in de spelwereld van nietsvermoedende, eerlijke spelers inbraken. En zelfs al deden ze dat niet, hun acties bleken genoeg om de balans binnen het speler-versus-speler-element van de game te verstoren. We kijken daarom naar From Software in de hoop dat er maatregelen tegen valsspelers worden getroffen. En wederom naar de mod community voor extra’s die de pc-versie nog beter kunnen maken, zoals eenvoudig coöp’en met vrienden (of schilderijen van Seinfelds George Costanza) bijvoorbeeld. En wellicht krijgen we dan alsnog die door Namco Bandai beloofde belichting. Dark Souls-modder Durante heeft alvast een begin gemaakt met zijn GeDoSaTo-mod voor het tweede deel.

Dark Souls 2Dark Souls 2

Dark Souls 2 voor pc is getest op het volgende systeem:

Besturingssysteem: Windows 7, 64 bit
Processor: Intel Core i5 CPU 650 @ 3.20 Ghz
Werkgeheugen: 4 gigabyte
Videokaart: Nvidia GeForce GTS 450 met 1 gigabyte videogeheugen