Eigenlijk wist Al Lowe als openingsspreker van het Festival perfect de verschillen tussen ‘vroeger’ en nu te omschrijven. Hij begon ooit in zijn eentje aan de ontwikkeling van de eerste Leisure Suit Larry-game en deed echt alles zelf: van de muziek tot de graphics (“die behoorlijk slecht waren”, lacht hij). Van Leisure Suit Larry werden een schamele vierduizend kopietjes verkocht, maar elke maand verdubbelden de verkoop. Uiteindelijk stond de titel zonder enige marketing een jaar later nog hoog in de verkooplijsten. “Kun je je dat tegenwoordig voorstellen?”, aldus Lowe.

En daar slaat hij de spijker op zijn kop. De game-industrie is volwassen aan het worden, groeit, verandert elke dag en lijkt totaal niet op het beestje dat het 25 jaar geleden was. Neem Endemol Games, waar men bekende televisieprogramma’s als Big Brother en Deal or no Deal in gamevorm giet. Ook 1 Tegen 100 op Xbox Live is daar een goed voorbeeld van. Het is een slimme manier om de merken van Endemol onder de aandacht te brengen en in het geval van spellen waar spelers echt geld moeten betalen (denk aan telefoonkosten voor belspelletjes op televisie) een extra manier om geld te verdienen. Een bewijs dat games werkelijk overal zijn.

Ook Kalydo is een goed voorbeeld van een veranderende game-industrie. Oprichter en CEO Doki Tops legt tijdens zijn keynote uit dat het bedrijf games via browsers toont. Zo draaien games als Runes of Magic en Godswar op een snelle en directe manier op Facebook. Een ander voorbeeld is OnLive: games streamen naar je televisie lijkt inmiddels steeds beter aan te slaan en het bedrijf is dan ook op Festival of Games aanwezig om te vertellen over het succes dat het tot nu toe heeft gehaald. Daarnaast belichten ze hoe deze nieuwe manier van geld verdienen net zo goed werkt als de oude modellen van de traditionele bedrijven.

En ook zijn er nieuwe elementen die op Festival of Games worden belicht die iets weg hebben van vroeger. Digitale distributie brengt een golf van verfrissing met zich mee en geeft onafhankelijke ontwikkelaars en einzelgängers de kans in de spotlight te staan. Zo is daar Gamer.nl-columnist Hugo Smits, oprichter van Goodbye Galaxy Games. Deze Nederlander heeft zo goed als alleen de DSiWare-game Flipper gemaakt: probeer dat maar eens met een megaproductie voor de consoles en PC. Hoewel Hugo aangeeft games voor de iPhone en iPad als een bedreiging te zien (‘games worden voor 79 cent aangeboden, je moet concurreren met bedrijven die het niet doen om winst te maken maar ter promotie’) valt niet te ontkennen dat juist deze platformen – net als alle andere platformen die toegespitst zijn op digitale distributie, zoals Xbox Live en Steam – ontwikkelaars de kans geven oude tijden te doen herleven. Een beetje als Al Lowe die in zijn uppie een game ontwikkelt die hij zelf zou willen spelen. Dat geeft de industrie weer een beetje hart.


De komende dagen verschijnen op Gamer.nl verschillende artikelen en interviews gebaseerd op Festival of Games. Verwacht onder andere artikelen over openingsspreker Al Lowe, legende Ian Livingstone, het ambitieuze Spil Games en OnLive.