Vecht met pratende konijnen in Overgrowth
Hoe de singeplayermodus en coöp in elkaar steken en hoe deze precies overlappen, is nog niet geheel duidelijk. Wel weten we dat Overgrowth een driedimensionaal actiespel is dat zich afspeelt in een wereld waarin mensachtige ratten, wolven, katten, honden en konijnen elkaar dood proberen te maken. Nijntje en Flappie op steroïden zogezegd. Kijk je voorbij die antropomorphische insteek, dan valt niet te ontkennen dat Overgrowth barst van de potentie. Dat is grotendeels te danken aan de Fenix-engine waardoor planten groeien naarmate de tijd vordert en animaties vloeiend en natuurlijk ogen. Het vechten kent bovendien een uitgebreid counter- en reversal-systeem waarbij het juist timen van je aanvallen van groot belang is.

Vraag je af wat de bedoeling is in King Arthur’s Gold
In deze tweedimensionale multiplayergame nemen twee teams van 32 personen het tegen elkaar op in gigantische en willekeurig gegenereerde levels. Spelers beslechten de strijd door kastelen te bouwen, vijanden af te maken en in mijnen naar grondstoffen te zoeken. De simplistisch ogende game combineert een hoop genres tot één geheel en mede daardoor maakt het een chaotische eerste indruk. Toch is het principe veel simpeler dan de hectiek op het slagveld impliceert. King Arthur’s Gold is eigenlijk een potpourri van Dungeon Keeper, Minecraft en Soldat waarin het uiteindelijke doel of het verzamelen van zoveel mogelijk goud is, of het veroveren van de vijandelijke vlag. Een alphaversie van de game is beschikbaar, dus kun je jezelf nu al in de strijd mengen.

Een ode aan nostalgie door Retro City Rampage
We zullen nooit weten hoe Grand Theft Auto er uit had gezien als het op de NES was verschenen, maar waarschijnlijk had het veel weg gehad van het unieke Retro City Rampage. De game, die zowel op WiiWare als Xbox Live Arcade verschijnt, combineert een 8 bit-stijl met roekeloze open wereld-gameplay. Het spel leunt daarbij op allerlei clichés uit de pop- en gamecultuur en probeert dus naast puur plezier, ook een parodie op games als Grand Theft Auto, Contra en The Legend of Zelda te zijn. Zo kun je als Mario op voetgangers springen of stennis schoppen met de welbekende slingerarm uit Bionic Commando. Al met al ademt Retro City Rampage nostalgie. Dat de titel door enkel één persoon wordt ontwikkeld, draagt enkel bij aan de charme van deze indiegame in hart en nieren.

Sterf langzaam en alleen in Project Zomboid
In Project Zomboid probeer je zo lang mogelijk te overleven nadat een zombie-epidemie jouw woonstad heeft getroffen. Dood ga je sowieso, maar wanneer je het loodje legt, is volledig afhankelijk van de keuzes die je tijdens het spelen maakt. Zomboid gaat in die zin dieper dan het simplistische uiterlijk doet vermoeden. Zo kun je ieder gebouw in de stad bezetten, meubelen gebruiken om deuren en ramen te barricaderen en naar de radio luisteren om up to date te blijven van de ontwikkelingen in de stad (die je overigens kunt beïnvloeden door zelf op pad te gaan). Ook van deze indietitel is al een alphaversie beschikbaar, dus je kunt jezelf nu al onderdompelen in de bizarre diepgang die in Project Zomboid schuilgaat.

Zit je tijd uit met Prison Architect
Deze ‘gevangenismanagement’-game van Introversion klinkt wellicht als een slechte budgetgame (we kijken naar jou Prison Tycoon!), maar laat je niet door het concept misleiden. Als leidinggevende en architect van een drukke gevangenis ben je verantwoordelijk voor alle faciliteiten van het complex. Je moet het terrein dus zowel vormgeven als beheren. De ontwikkelaar belooft daarnaast verhalende diepgang zoals je die niet vaak in deze Tycoon-achtige games ziet. Denk daarbij aan het maken van moeilijke ethische keuzes en confrontaties met de psychische problematiek van je gevangenen. Het is nog even gissen of die dramatiek werkelijk zo goed uit de verf komt als Introversion wil doen geloven, maar de klanken in de trailer hieronder creëren in ieder geval al een behoorlijk raar contrast met de beelden. Verwacht iets speciaals.

Verbaas je om de pracht van Hawken
Als Hawken illustratief is voor de toekomst van indiegames, mogen uitgevers van mainstreamtitels gaan oppassen. De multiplayer-mechgame ziet er zo goed uit dat het moeilijk te verhapstukken is dat het spel door een team van enkel negen personen is gemaakt. Maar het zijn niet alleen de graphics die verbazen. Hoewel de mechs stroef ogen en tot de tanden toe bewapend zijn, zijn ze enorm snel en wendbaar. Daardoor lenen de machines zich uitstekend voor tactvolle multiplayerpotjes. Vergeet Steel Batallion en Armored Core,  Hawken zou zomaar een mechgame kunnen worden die we weer werkelijk willen spelen.

Gooi jezelf uit het raam in Gunpoint
In Gunpoint speel je een freelance spion die gebouwen infiltreert en aldaar terminals hackt. Hoe je dat doet, is aan jou. Je kunt onder meer muren beklimmen, met touwen door gangen zwiepen, aan plafonds hangen en lichten uitschakelen. De belangrijkste en tofste mogelijkheid is echter die om het elektriciteitsnet te saboteren. Zo kun je bijvoorbeeld een bewaker pletten door plots een elektrische deur te openen als hij er recht voor staat. Of je zorgt dat de bewaker zichzelf uitschakelt door de schakelaar van diezelfde deur te linken aan die van het lichtnet. ‘Experimenteren’ is het sleutelwoord!

De zeven bovenstaande games zijn enkel een kleine greep uit het gigantische assortiment aan indiegames dat in 2012 het levenslicht ziet. Zo kijken we ook uit naar het puzzelen in The Witness, klooien met schattige boomwezens in Botanicula, samenwerken met gevangengenomen vrienden in Battleblock Theater (van de makers van Castle Crashers), kleien met Tink en het beleven van een Nederlandse coöpervaring met Ibb & Obb. En zelfs dan zijn er nog vele titels die ongenoemd blijven.

Het lijkt er op dat de indiegameliefhebber op zijn wenken bediend wordt in 2012. Omdat sommige uitgevers geneigd zijn de ene na de andere grijze shooter uit te poepen, is de animo voor onafhankelijke en unieke spelconcepten tegenwoordig groter dan ooit. Dat is niet enkel een overwinning voor de indie-community, het is er tevens een voor creativiteit in het algemeen.