Langzaamaan is Nederland een steeds belangrijkere speler geworden in de internationale game-industrie. Stelde ons land in de jaren negentig nog nauwelijks iets voor met spelletjes als Jazz Jackrabbit 2 en A2 Racer, inmiddels hebben 'we' met spellen als Killzone, Overlord en Age of Wonders onze plek op de markt veroverd. En met het groeien van de Nederlandse game-industrie kon een eigen vakblad eigenlijk niet uitblijven. Deze is er sinds kort in de vorm van Control. Wij spraken met Matthijs Dierckx Kuijper, de uitgever van het blad. Control is een blad bedoeld voor iedereen die op de een of andere manier bezig is met het ontwikkelen van games, stelt Dierckx Kuijper. “Of het nu een programmeur is, een designer, een componist, een producer, een student, een modder of een dienstverlener – zolang ze de Nederlandse taal verstaan, behoren ze tot de doelgroep.” In het blad vind je dan ook geen reviews van zojuist verschenen games, maar artikelen over de totstandkoming van met name in Nederland ontwikkelde games. Het blad verschijnt eens in de twee maanden in een gedrukte variant, in de maanden ertussen verschijnt een editie die alleen online te lezen is. De oprichters van het blad zijn zelf al vijftien jaar gamejournalist en kennen de Nederlandse game-industrie van dichtbij. De reden om een blad als Control te beginnen is eenvoudig. “We hebben een enorme passie voor games en zijn ongelooflijk geïnteresseerd in alles dat met gameontwikkeling te maken heeft. Daarnaast willen we echt bijdragen aan de volwassenwording van de Nederlandse game-industrie”. Toch schrijven Matthijs Dierckx Kuijper en hoofdredacteur Eric Bartelson de meeste artikelen niet zelf. “Het grootste deel van het blad wordt geschreven door mensen uit de industrie zelf. Wij helpen hen met schrijven of redigeren de verhalen. Het meest interessante artikel over gameontwikkeling is immers dat van de ontwikkelaar die na een maand van slapeloze nachten  zojuist zijn game 'gold' heeft zien gaan.” Het eerste wat opviel toen we Control in handen kregen, was het formaat. Het blad is namelijk over de lange zijde gedrukt, waardoor je het op zijn kant moet houden om het te kunnen lezen. De nietjes zitten wel gewoon aan de zijkant, waardoor je het als een kalender moet bladeren. Dit komt het leescomfort niet echt ten goede, maar zorgt wel voor een eigenzinnige uitstraling. De eerste editie is gevuld met zeer gevarieerde artikelen rond de Nederlandse game-industrie. De Blob, het studentenproject dat onder THQ is uitgegroeid tot een volwaardig project prijkt op de voorkant. In het blad zelf kun je lezen hoe de onderhandelingen met een grote uitgever verliepen en wat de Hogeschool voor de Kunst in Utrecht eraan over heeft gehouden. Een ander spel dat aan bod komt is Knights, een veelbelovend spel dat nooit het levenslicht zag van een deel van het team dat later Killzone zou maken. Waarom het spel vroegtijdig werd afgevoerd, komt uitgebreid aan bod. Dat er buiten de 'grote games' ook genoeg te beleven is in de Nederlandse game-industrie, komt naar voren in het artikel over Zylom, dat casual spelletjes ontwikkeld die vooral op vrouwen een grote aantrekkingskrach uitoefenen. Dat ook met ontwikkelen van een ogenschijnlijk simpel paardenspel veel voeten in de aarde heeft, blijkt uit het artikel over W! Games dat met My Horse and Me de eerste Wii-game van Nederlandse bodem afleverde. Genoeg interessant leesvoer dus voor iedereen die geïnteresseerd is in wat het reilen en zeilen van de Nederlandse game-industrie. Denken ze bij uitgever Het Redactielokaal dat de markt in Nederland groot genoeg is voor een vaktijdschrift rond gameontwikkeling?  “Nee, dat wéten we inmiddels.”, zegt Dierckx Kuijper stellig. “Toegegeven, het was een gok toen we ermee begonnen. Maar nu is wel duidelijk dat de branche groot genoeg is voor een blad als Control. Het blijft natuurlijk vechten voor elke stuiver (…) maar de game-industrie is groter dan alleen Triumph en Guerrilla. Er zijn talloze kleine ontwikkelaars maar ook nog grotere die bij de hardcore gamers wellicht onbekend zijn, zoals Gamehouse (Zylom/Real) en Spill. En dan zijn er nog bedrijven als V-Step en E-semble die games inzetten als trainingstools – serious gaming noemen we dat tegenwoordig.” Dierckx Kuijper hoopt dat het blad in de toekomst een centrale plaats inneemt in de Nederlandse game-industrie. “Het blad worden dat iedereen leest en waar iedereen in wil staan. We zijn een aardig eindje op weg, maar dat doel hebben we natuurlijk niet nu al bereikt. Control wordt ook meer dan alleen een tijdschrift; er worden steeds meer activiteiten omheen georganiseerd. Zo lanceren we dit jaar al de Control Scriptieprijs voor de beste gamegerelateerde afstudeerscriptie.” Ook de toekomst van de Nederlandse game-industrie ziet er volgens Dierckx Kuijper  rooskleurig uit. Nederlanders zijn een volkje waar gameontwikkeling goed bij past. “Nederlanders zijn een creatief én technisch onderlegd volkje dat zich helaas zelf te kort doet met zijn calvinistische instelling. Geen land ter wereld heeft een zo sterke geschiedenis op én cultureel én technisch vlak – dat zit er bij ons veel meer in dan we doorhebben. We hebben Rembrandt én de Deltawerken. Nu nog even van het kneuterige af, ons de kaas niet van het brood laten eten en binnen een jaar of tien is de game-industrie sterker dan waar ook in Europa”. Er zit maar één addertje onder het gras, namelijk het gebrek aan geschikt personeel. “Dus, jongens, meisjes: ga vooral een studie doen waarmee je in de game-industrie terecht kan. Werk gegarandeerd. Leuk werk zelfs!” Bezoek de website van Control voor meer informatie over het blad en abonnementen.