Condemned was één van de games die de lancering van de Xbox 360 kleur gaf. Wel kleur, meer grauwheid. Grauwheid in positieve zin wel te verstaan, want het betrof hier een zeer goed uitgewerkte horror-game, die met name door de beklemmende sfeer wist te overtuigen. Ruim vijf maanden later brengt de toch voornamelijk PC-minded ontwikkelaar Monolith het spel ook naar de PC.

In Condemned speel je met de FBI agent Ethan Thomas. Thomas is een forensisch aangelegde agent, die zich buigt over actuele vraagstukken als de geëxplodeerde toename in geweldpleging. Wanneer Thomas moord nummero zoveel ontleed, gebeuren er opeens vreemde dingen. Een paar tellen later is Thomas van jager de prooi geworden en zit de hele FBI achter hem aan. Standvastig als Thomas is, geeft hij zijn doel niet op en gaat hij met de FBI in z'n nek door de moorden, welke door dezelfde moordenaar gepleegd lijken te worden, te analyseren.

Condemned wordt gespeeld vanuit het first-person gezichtspunt. Je kunt de vijanden die je op je af komen zowel met pistolen bewerken, als met je vuisten. Leuker, en in veel gevallen ook noodzakelijk, is het gebruik van de omgeving. Alles in de levels dat je van de muur kunt trekken, kun je in handen nemen. Zo zit er een goede swing aan een loden pijp en werken brandblussers ook aardig als slagmateriaal.

Omdat je een forensisch agent bent, mag je ook af en toe met allerlei modern spul aan de haal gaan om je moorden op te lossen. Crime Scene Investigation, maar dan net een beetje anders. Zo scan je lichamen met een blacklight en gebruik je een geursensor om nare luchtjes te onderscheppen.

De PC-versie van Condemned is identiek aan de Xbox 360-versie. Op de PC-markt is de 'concurrent', als je het al zo kunt noemen, dan ook een game van dezelfde firma, te weten F.E.A.R. De term concurrent is echter niet helemaal op z'n plaats, omdat F.E.A.R. zich als shooter presenteert en Condemned het meer van de hand-to-hand combat moet hebben.

Grafisch heeft Condemned alles wat je van een next-gen game verwacht. Lichten worden realistisch weerkaatst, de omgeving is dynamisch en de natuurwetten gelden voor de aanwezige objecten. Door de donkere kamers waar je je vertoefd, wordt spanning ook enorm opgebouwd en schrik je je een rotje als er een bad-guy op je afstormt.

Of Monolith erin geslaagd is om de Xbox 360 game op een correcte manier naar de PC te vertalen lees je later deze week in de review.

Condemned Ontwikkelaar: Monolith Uitgever: SEGA Platform: PC Prijs: € 49.99 Release: 13 april