Commandos 3: The Clones | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

In 1998 kwam de eerste Commandos in handen van menig gamer terecht. Wat men op dat moment nog niet wist, was het feit dat deze game een grote invloed zou gaan hebben in de game-industrie. Het gevolg was dat er aardig wat Commando's-clones ontstonden van verschillende ontwikkelaars, waarvan Spellbound één van de bekendste is. Gamer.nl ging op onderzoek uit naar de verschillende clones en keek daarbij naar de kwaliteit van deze games.Desperados: Wanted Dead Or Alive

Op 19 juni 2001 was het dan zover, Desperados lag in de Nederlandse winkels. Uit allerlei reviews en previews bleek dat Commando's een grote invloed had op deze game. Grafisch gezien was Desperados een stuk beter dan zijn voorganger Commando's, wat op zich niet zo heel vreemd was: de laatst genoemde game stamde immers uit 1998. Bij clones moet je dan ook niet meteen denken aan games die er “precies” hetzelfde uitzien. Je moet eerder denken aan games waarvan de gameplay verra end veel gelijkeni en toont, wat hier dus het geval was. Desperado's kende wel een duidelijk andere setting: WWII maakte plaats voor het wilde westen. Het verhaal toonde in een aantal opzichten gelijkeni en, waarvan de belangrijkste was dat jouw groepje bestond uit good-guys en je streed tegen de bad-guys. In Desperados bestuurde je – net als bij Commando's – een groepje revolverhelden, bestaande uit 6 personen die ieder over een aantal speciale vaardigheden en capaciteiten beschikten. Jouw taak, de hoofdfiguur genaamd “John Cooper”, was om de daders van een treinroof te pakken te krijgen.

Concluderend kun je zeggen dat Desperados gewoon verder ging op de weg die door de makers van Commandos was ingeslagen. Het grote verschil was dat Spellbound, de makers van Desperados, veel rekening hadden gehouden met de tekortkomingen van zijn voorganger. Commandos was soms gewoon gigantisch moeilijk, waar blijkt dat Desperados na een beetje nadenken en puzzelen niet al te moeilijk was. Commandos heeft een grote stempel op deze fantastische kloon achtergelaten.

Robin Hood: The legend of Sherwood

Spellbound ging verder met het uitbuiten van de Commandos gameplay. En dat deden ze om eerlijk te zeggen helemaal niet slecht. Robin Hood was een behoorlijk goed 'aftreksel' van Desporado's. De basis van zowel Desperados als Robin Hood was dus gebaseerd op Commandos, de game die een ware revolutie ontketende. Robin Hood ging net iets verder dan Desperados; ook hier speelde je met een select groepje, bestaande uit Robin Hood als hoofdfiguur en zijn handlangers als opvulling. Er waren een drietal belangrijke vernieuwingen ten opzichte van Desporados (en dus ook Commandos). De eerste en tevens belangrijkste was dat de hoofdpersonages ervaring konden opdoen. Dit had een grote positieve invloed op de gameplay van dit spel. Door deze feature werden ze bijvoorbeeld beter in vechten en pijlen schieten. Ten tweede kon je opdrachten geven aan je figuren, zoals het maken van nieuwe pijlen en voedsel dat je nodig had voor nieuwe aankomende mi ies. Als derde vernieuwing was er het karakter van de mi ies die in drie hoofdcategorieën te verdelen waren: de aanval-, verdedig- en ambush-mi ies.

Shadow Company: Left for Dead

Sinister Games, de makers van Shadow Company, probeerde games als Commandos in een nieuw 3D jasje te steken. Een mislukte clone zullen de meeste gamers vinden, hoewel de gameplay redelijk leek op die van Commandos. In dit spel had de speler de leiding over een kleine groep huurlingen (drie in het begin) die in Angola vast zijn komen te zitten na een mislukte mi ie. Zij zijn de enige overlevenden, zitten klem achter vijandelijke linies en hebben maar een beperkt aantal wapens en andere hulpmiddelen. 3D RTS games stonden toen nog in kinderschoenen en dat bleek ook uit de matige kwaliteit van deze clone. De camerastandpunten waren niet altijd even handig en je was dan ook meer met de camera dan de mi ies zelf bezig. Daarnaast had de 3D engine van deze game aardig wat problemen met het renderen van de omgeving, waarvan het gevolg was dat de soepele gameplay, die we wel in Commandos hadden, verloren ging. De AI van de vijanden was ook niet om over naar huis te schrijven: de vijandelijke soldaten waren mi chien wel alert, maar je kon ze met je sniper gemakkelijk omleggen. Een pluspuntje was wel het geluid: mooie ontploffingen en realistische gekletter van de geweren sierden de horende kant van het spel. Helaas bleef het daarbij.

Korea: Forgotten Conflict

Kijkend naar wat we tot nu toe van de game gezien hebben zal Korea: Forgotten Conflict een degelijke game aan worden. De 3D engine zorgt in ieder geval voor prachtige graphics, wat iedere keer weer bewezen wordt met het uitgeven van screenshots of ander beeldmateriaal. De setting van deze game is tijdens het conflict tu en Noord- en Zuid-Korea. Ook hier ben je de leider van een klein groepje militairen waarvan eenieder over bepaalde vaardigheden beschikt. Wat de verwachtingen hoog doet oplopen is het feit dat er zeer veel variëteit in de mi ies en locaties is. Het speelt zich nabij vliegvelden, vijandelijke basi en en andere historische locaties tijdens de oorlog af. Dit wordt geheid een game waarbij de hartjes van RTS gamers sneller zal gaan kloppen.

En wie dacht dat het hiermee ophield heeft het mis! Spellbound heeft namelijk nog een nieuwe 'clone' in de wacht staan, namelijk Chicago 1930. Dit maal dus de mafiawereld van Al Capone als thema voor het spel. En het zal vast niet de laatste titel zijn met Commandos-invloeden.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou