2004 wordt een ander game jaar dan de jaren hiervoor. Waar de nadruk in 2003 en verder in het verleden meer op de kwantiteit lag, ligt in 2004 de nadruk meer op de kwaliteit. Een van de beste Europese developers op het gebied van kwalitatief goede games is zeker Codemasters. Hun lineup dit jaar bestaat uit een aantal innovatieve titels. Gamer.nl stelde Peter Zieleman, PR Manager van Codemasters Benelux een aantal vragen over hun komende titels. [G.NL]: Codemasters is het jaar goed begonnen met wederom een vervolg in de LMA serie en de console game Downhill Domination. Wat is de reden om te beginnen met deze titels? Is dat puur omdat de andere games nog niet klaar voor release zijn? [Peter]: Het uitbrengen van titels wordt waarschijnlijk langer vooruit gepland dan de meesten denken. Het is dus niet een kwestie van 'wat af is brengen we uit'. De ontwikkeling van een game kan tot 4 jaar in beslag nemen, waarbij iedere stap zorgvuldig wordt gepland.

Natuurlijk zijn er ook andere factoren die een uiteindelijke releasedatum bepalen. Zo wordt LMA Manager 2004 bewust na de winterstop in het voetbal uitgebracht, zodat we alle transfers in de game kunnen verwerken en we een zo nauwkeurige mogelijke simulatie kunnen bieden.

Downhill Domination is toevallig een uitzondering. Dit is een conversie van een NTSC (Amerikaans formaat) naar 'ons' PAL systeem.

Downhill Domination op de PS2 is al in de winkels te vinden [G.NL]: Afgelopen jaar heeft Codemasters zich in veel nieuwe genres verdiept, zodat de games van Codemasters in 2004 globaal gezien bijna op elk gamegenre terugkomen. De RTS Perimeter is daar 1 zo'n voorbeeld van. Wat was de reden voor Codemasters om deze unieke RTS in haar games op te nemen? [Peter]: Bij alle producten van Codemasters staat de kwaliteit van de game voorop. Perimeter is een schoolvoorbeeld van hoge kwaliteit in meer dan één opzicht.

Behalve dat de gameplay een aantal elementen bevat die absoluut nieuw zijn in het genre, is Perimeter ook een technisch hoogstandje. Zo heeft de game bijvoorbeeld een revolutionaire grafische engine, die voor ongekende graphics zal zorgen. Voor de kenners: deze engine kan tot 1 miljoen polygonen per frame bieden.

Terraforming voor beginners, Perimeter is vernieuwend [G.NL]: Als we naar de beelden kijken van Perimeter, zien we een combinatie van bestaande gameplay elementen en van vernieuwende elementen die nog niet eerder verwerkt zijn in een RTS game. Wat is het verhaal achter Perimeter en wanneer kunnen we deze game verwachten? [Peter]: Heel kort door de bocht is het verhaal achter de game dat de Aarde verwoest wordt en diverse beschavingen een race tegen de klok aan gaan om een 'nieuwe Aarde' te vinden. Hiervoor worden diverse planeten aangedaan en telkens moet er een beschaving worden opgebouwd.

Om te kunnen bouwen en om je door middel van een energie schild te kunnen verdedigen is het zorg zo optimaal mogelijk met je bronnen om te gaan.

De belangrijkste is energie, en om deze zo optimaal mogelijk te kunnen benutten kan je het landschap zelf inrichten. Een berg die in de weg staat hoeft bijvoorbeeld geen probleem te zijn. Zorg ervoor dat deze afgevlakt wordt en maak van deze handicap je voordeel.

Ook nieuw is de mogelijkheid om eenheden doorlopend te kunnen blijven transformeren in nieuwe units, desnoods tijdens de strijd, als blijkt dat je toch een ander type nodig hebt. Je kan bijvoorbeeld van twee bestaande units één hele nieuwe maken.