Gamer.nl was onlangs uitgenodigd om eens te babbelen met Chris Taylor, de grote man achter Dungeon Siege en Total Annihilation. De beste man was richting Nederland afgereisd om bij uitgever Microsoft, zijn meest recente project, Dungeon Siege 2, te demonstreren. Wij waren er bij aanwezig en hebben zowel de game als Chris zelf eens stevig aan de tand gevoeld.

Na een gezellige busreis richting het idyllische Schiphol-Rijk waar het Microsoft-gebouw gevestigd was het dan zo ver: Chris Taylor, onder andere bekend van de RTS Total Annihilation en de hack&slash titel Dungeon Siege, gaat ons het een en ander vertellen over de opvolger van deze laatsgenoemde actie-RPG. Taylor, een ontspannen Amerikaan gekleed in t-shirt en korte broek, onthaalt ons direct vol enthousiasme, wijst onze plekken en steekt onmiddellijk van wal. Gelijk valt op dat Chris echt een passie heeft voor het maken van games en er zeer graag over praat. Dat deze man gelooft in zijn product en dat niet onder stoelen en banken verbergt, moge duidelijk zijn.

Eenmaal zittend, begon Chris onmiddellijk met zijn verhaal. Terwijl hij ons de interface van Dungeon Siege 2 laat zien en ondertussen een beetje zit te spelen, begint Chris over het verhaal van de game. Het verhaal was een van de zwakke punten van het origineel en Gas Powered Games is daar zich ook goed bewust van. Gamers klaagden steen en been over het té lineaire verhaal en hier hebben de makers dan ook goed naar gekeken. Geen losse stukken missies en rare plotwendingen meer, maar een heus spannend verhaal van epische proporties, zo zegt Taylor. Het moet in theorie mogelijk zijn om tot zo'n veertig á vijftig, in het gunstigste geval met alle sidequests erbij, zeventig uur aan speeltijd te moeten komen. Niet iets waar je zomaar doorheen wandelt dus.

Er is opnieuw gekozen de speler niet teveel met micromanagement op te schepen. Sterkere wapens worden automatisch in handen genomen en in je inventaris krijgen vergelijkbare wapens een duidelijk icoon mee, waarmee aangeduid wordt of het een zwak of sterk wapen is. Zo kan de speler in één oogopslag zien welke spullen te verkopen, gebruiken of aan een partylid te geven. De set-items, eerder gezien in de aanvulling Legends of Aranna voor Dungeon Siege 1, komen we ook weer veelvuldig tegen in deel twee.

Ook nieuw is de Skill tree, welke een lijst biedt aan vaardigheden die spelers kunnen vergaren bij het stijgen in levels. Het is onmogelijk om in één keer via alle 'takken' van het schema alle vaardigheden te verkrijgen. Op die manier zal deze feature zeker de herspeelbaarheid van Dungeon Siege 2 verhogen, aldus Taylor. Naast de skills zijn er voor de karakters ook zogeheten Heroic Powers, welke een lange tijd kosten om op te laden maar het tij in de strijd kunnen keren.

De wandelende stash (ook wel bekend als 'muilezel') doet zijn herintrede, dus je hoeft je geen zorgen te maken over eventueel ruimtegebrek. Een ander leuke toevoeging is de mogelijkheid om een pet uit te kiezen, welke de muilezel zal vervangen. Deze kun je met diverse items 'voeden', waardoor deze uiteindelijk zal groeien van een 'baby' naar een volwassen pet, met de daarbij behorende vaardigheden en dergelijke. “Een optie die de vrouwen zullen waarderen”, grapte Taylor, daarbij doelend op de overeenkomst met The Sims 2.

Voor de graphics heeft Gas Powered Games de oorspronkelijke Dungeon Siege engine hergebruikt, zij het aangepast aan de hedendaagse technieken. Chris vertelde er wel bij dat de game al vanaf een Pentium 733 met een 32 MB videokaart voldoende speelbaar moet zijn. Dit zodat iedereen, of het nou je oom, je neefje of je oma is, zich in de fantasywereld kan begeven zonder een al te zware computer nodig te hebben. Door deze lage eisen zul je wellicht denken dat het visueel gezien achter zou lopen op de concurrentie. Niets is minder waar. De wereld van Dungeon Siege oogt veel frisser dan voorheen en met de technieken van tegenwoordig, worden echt de mooiste plaatjes op het scherm getoverd. Over het auditieve vlak kunnen we helaas nog weinig zeggen, maar verwacht wordt dat dit niet veel zal verschillen met de kwaliteit van het origineel.