Het Japanse Capcom heeft sinds de oprichting in 1979 een hoop games op de markt gebracht. Zowel de Streetfighter reeks als de Megeman serie zijn uit de grijze massa van de Japanse knappe koppen ontsproten. Maar waar deze twee gamereeksen zich vooral aan het begin van de jaren '90 gemanifesteerd hebben, wordt de koers vanaf 1996 bepaald door een ander type game, de survival horror game. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk Resident Evil, maar ook naast deze grote jongen heeft Capcom nog flink wat (survival) horror games ontwikkeld. Een overzicht van de reeksen, beginnend bij Resident Evil en eindigend bij Haunting Ground. Resident Evil

De Resident Evil serie is in 1996 voor het eerst ten tonele gekomen op de Playstation 1. Na deze titel volgden nog ontelbaar veels sequels, waarbij in sommige gevallen de serie wél eer aan werd gedaan, maar men ook vaak genoeg de plank mis sloeg. Over het algemeen kun je zeggen dat de hoofdreeks, bestaande uit deel één tot en met drie voor de Playstation en deel vier voor de GameCube, kwalitatief de beste games zijn. Naast de 'normaal' genummerde delen in de reeks, bestaan er ook nog twee zijsporen, bestaande uit de Survivor en Outbreak delen.

Centraal in de Resident Evil serie staat de Umbrella Corporation, een bedrijf dat een grote groep producten voor consumenten aanbiedt. Natuurlijk is de firma niet zo lief en leuk als deze lijkt en blijkt de ware aard van Umbrella het creëren van biologische wapens te zijn, welke op veel van de inwoners van Raccoon City een nogal negatieve uitwerking hebben. Als speler knal je in de games alle besmette inwoners, nu rondlopend als zombies af, en ontrafel je langzaam maar zeker het plot achter de onderneming.

Dino Crisis

Shinji Mikami, bedenker van de Resident Evil serie, kwam in 1999 met een nieuwe survival horror game op de proppen, Dino Crisis. In plaats van hongerige zombies, stonden nu bloeddorstige dinosaurussen centraal. In Dino Crisis neem je de rol aan van de niet onaantrekkelijke Regina, lid van een special force team dat op pad is gestuurd om Professor Kirk, een gekke, maar o zo gevaarlijke wetenschapper, in te rekenen. Natuurlijk gaat niets van een leien dakje en sta in no-time de dino's van je af te knallen. Dino Crisis, allereerst op de Playstation verschenen en later ook op de PC en Dreamcast, kreeg in 2000 een vervolg, dat gamers eveneens wel wist te vermaken. Het in 2003 gelanceerde deel drie sloeg de plank echter volledig mis, door onhandelbare camerapunten en saaie, repetitieve gameplay.

Onimusha

Na Resident Evil en Dino Crisis was de inspiratie bij Capcom's brainstormers echter nog lang niet op. In 2001 wist men opnieuw een horror-achtige game uit de grond te stampen, genaamd Onimusha: Warlods. Zoals de naam al doet vermoeden, is Onimusha: Warlords een erg Japanse game, waarin je doodgegooid werd met Japanse namen en mythologieën. Terugkomend kwaad in de game, en later ook in de serie, is de Japanse “Nobunaga Oda”, de overheerser van het feodale Japan rond het jaar 1530. De klassieke games in de Onimusha serie, drie in totaal, bestaan allen uit een combinatie van derde persoons actie en puzzelen. Naast de klassieke games, is er ook nog een spin-off verschenen onder de naam Onimusha Blade Warriors, een fighting game met de karakters uit Onimusha in de hoofdrol.

Devil May Cry

Net als Onimusha, is ook de Devil May Cry reeks geen traditionele horrorgame, maar heeft het er wel trekjes van weg. Het eerste deel in de Devil May Cry serie zou volgens vroege plannen de vierde incarnatie in de Resident Evil reeks worden. Het spel bleek echter teveel van de RE-formule af te wijken en werd als een compleet nieuwe game geïntroduceerd. In de Devil May Cry games neem je de halfdemon Dante onder je hoede. Dante heeft zowel de beschikking over twee wapens, als over een groot zwaard, en is het aan de speler de taak de vijanden hier zo sierlijk en stijlvol mee te versieren. Dante doel is het vinden van de persoon die zijn moeder en broer vermoord heeft, Mundus. Na het enorm succesvolle deel één uit 2001 verscheen er in 2003 een sequel, die de vernieuwing van deel één niet hoog kon houden. Onlangs verscheen het derde deel in de schappen, dat kijkende naar de reviewscores het er een stuk beter vanaf heeft gebracht dan diens kleine broertje. Devil May Cry is totnogtoe enkel op de Playstation 2 verschenen.

Clock Tower 3

Na twee Playstation 1 en één NES game, was de Clock Tower 3 de eerste game in de serie die op de Playstation 2 het levenslicht zag. Ook de ontwikkelaar verschilde, daar niet Human Entertainment maar Capcom in samenwerking met SunSoft de ontwikkeling van de game op zich hadden genomen. Door deze verandering in ontwikkelaars was de gameplay van deel drie totaal anders dan de vorige delen. Waar je in Clock Tower één en twee nog via een point 'n click systeem je door de levels heen manoeuvreerde, mocht je in deel drie hoofdpersoon Alyssa zelf onder controle nemen. Opvallend aan de game was dat je geen aanvallende capaciteiten bezat, en niet anders kon doen dan je verstoppen voor de vijanden. Om je toch nog enige overlevingskansen aan te bieden, kon je met een speciaal artifact wel een tijdje onzichtbaar worden.

Haunting Ground En dan zijn we aanbeland bij de game waar deze featureweek om draait: Haunting Ground. Net als Clock Tower 3, speel je in Haunting Ground een weerloos jong meisje, dat zonder aanvallende vaardigheden het vijandelijk gespuis van zich af probeert te houden. Rennen en verstoppen is het motto. Een korte introductie op de game, vind je in ons facts en features artikel. Later deze week zullen we jullie van onze mening over het eindproduct voorzien.