Een interactieve commercial op internet die eigenlijk een game op zich is. Centraal Beheer Achmea waagt zich er aan en startte op vrijdag 9 juni Calucci The Game op Centraalbeheer.nl. Deze interactieve webgame is het vervolg op de commercial die reeds op tv te zien is. Vorige week reed hier voor het Gamer.nl kantoor een blauwe FBI bus de straat in waaruit twee in zwart geklede mannen stapten. Voordat ik het zelf in de gaten had en voordat ik Apeldoorn kon bellen, werd ik meegesleurd om plaats te nemen in de bus.De door Centraal Beheer Achmea gedoopte ‘gamecommercial’ bevat gameplay elementen uit games als X-files en Myst en plaatst de speler in de schoenen van een door de staat beschermde getuige in het proces van maffia baas Don Calucci. Aan het einde van de commercial op tv op 9 juni zal de kijker worden verwezen naar de internetsite van Centraal Beheer om daar als speler verder zorg te dragen dat deze kroongetuige niet bekend zal worden bij het publiek. Hij is immers de 100.000ste inwoner van Omerta Falls waar hij via een getuigenbeschermingsregeling opnieuw gehuisvest is. Of dat lukt is aan de speler.De game zal je een aardig tijdje zoet houden, maar is niet een volledige game zoals je die in een winkel zou aanschaffen. Door middel van trial and error, kan je door het huis van de getuige rondhossen opzoek naar hulpmiddelen om je ontsnapping te laten slagen. Denk hierbij aan sleutels, je paspoort en dat soort zaken, middelen die het huis verlaten aanzienlijk makkelijker maken. De game eindigt niet bij het verlaten van het huis, want heel Omerta Falls is uitgelopen om je te feliciteren als nieuwe bewoner. Als speler zal je de tuin van de buurman, het winkelcentrum en weet ik wat nog meer moeten trotseren om weg te raken van zowel de pers, als de maffia die ergens wel weet waar je verstopt zit.De game is leuk maar een niet bijster lang leven gegund. Na een half uur spelen ben je het toch wel zat en als je elke keer opnieuw moet beginnen (gelukkig hoef je niet elke keer dezelfde zooi op te pakken), druk je met plezier je webbrowser uit. Er is voor de game veel meer gefilmd dan je eerst in de commercial zag en niet elk einde is dan ook verwacht.Het idee van Centraal Beheer Achmea is zeker geslaagd. Om een game te creëren gebaseerd op de goed bekeken en prijswinnende reclame filmpjes is één ding, het juist afhandelen is een tweede. Centraal Beheer is natuurlijk geen game ontwikkelaar en dus is het bijzonder lullig om een initiatief als dit neer te sabelen. Ik denk dat er meer bedrijven eens moeten kijken naar de interactiviteit van het internet en de koppeling van televisie aan dit fenomeen. Het idee van de verzekeraar in deze kwestie, is om nog meer van dit soort ‘gamecommercials’ te ontwikkelen aan de hand van nog te verschijnen reclame filmpjes. Of deze ook een succes zullen worden is nog koffiedik kijken, de eerste game is dan wellicht slechts in beperkte mate speelbaar, het is in ieder geval minstens één keer het spelen waard.