Toegegeven, op Gamer maken jullie soms best leuke grapjes over hoe identiek Call of Duty-games aan elkaar zijn. Ik gniffel dan stiekem, maar zulke opvattingen zijn natuurlijk te kort door de bocht. De fundering verandert nauwelijks, maar in flow, opzet en uitgangspunt kunnen de delen behoorlijk verschillen. Logisch, want de serie wisselt ieder jaar van ontwikkelaar.
In de armen gesloten
Waar Treyarch (o.a. bekend van Black Ops en Black Ops II) het gooit op snelle, kleinschalige actie, zet ontwikkelaar Infinity Ward (bekend van Modern Warfare) in op spelplezier. Tactiek weegt in de Call of Duty-games van Infinity Ward net iets zwaarder dan snelheid van handelen. Ghosts is in die zin een typische Infinity Ward-game: veel grote maps om lekker in te snipen en enkel een handjevol levels dat geschikt is voor submachine guns. Door zijn lagere snelheid is de game bovendien toegankelijker dan de Black Ops-serie.
Voor Call of Duty-spelers is een nieuwe Call of Duty van een andere ontwikkelaar daarom wennen, want het tempo verschilt behoorlijk. Omdat Ghosts dusdanig teruggrijpt naar de gameplay van Modern Warfare – iets wat na het zeer gebalanceerde Black Ops II vrij onverwacht kwam, had de community ditmaal wel héél veel moeite om de nieuwe telg in haar armen te sluiten. Uiteindelijk lijken veel fervente Call of Duty-spelers Ghosts pas na vele weken te accepteren. Ook de kritiek die ik uitte in mijn recensie is nu niet meer zo relevant als ze tijdens de lancering was. Vanwaar die ommekeer?
Door de strot duwen
Het antwoord is simpel: Infinity Ward heeft geluisterd en gesleuteld. Neem bijvoorbeeld de modi in Ghosts, waarvan de ontwikkelaar er enkele welbekende uit de game verwijderde. De reden: Infinity Ward wilde zijn fanbase richting een trits nieuwe modi duwen. Daar deed de studio diezelfde fanbase echter geen plezier mee, want Search and Destroy is dé modus voor de speler die weet hoe hij of zij Call of Duty moet spelen. Op e-sports-toernooien is Call of Duty onder meer dankzij Search and Destroy al jarenlang een vaste waarde. Het regende kritiek op de fora van de game, want ja, gamers houden nou eenmaal niet zo van verandering.
Dat Capture the Flag en Hardpoint, naast Search and Destroy de twee favoriete Call of Duty-modi uit Black Ops II, nog steeds ontbreken, is jammer. Maar gelukkig is in ieder geval Search and Destroy weer terug. Na enkele weken besloot de ontwikkelaar de geliefde modus toch beschikbaar te stellen in publieke servers. Daarmee heeft een groot deel van de community zijn liefde voor de game kunnen hervinden, al was er nog altijd één groot probleem: publieke servers.
Veel modi zijn alleen leuk als ze gebruikmaken van een beperkende regelgeving. Enkel met bepaalde wapens en opties uitgeschakeld kan de balans tijdens het spelen werkelijk optimaal zijn. Je kunt je vast voorstellen dat rocketlaunchers, granaatwerpers, mensen die een schild dragen en C4-bommen die balans niet echt ten goede komen. Nee, zie daar het andere grote kritiekpunt dat de wereld had op Ghosts: het verwijderen van League Play.
Welkom terug, competitief spelen
Vorig jaar schreef ik al hoe League Play de serie min of meer gered heeft omdat balans en competitiviteit perfect in de modus samenkomen. League Play maakt gebruik van de MLG-toernooi-regelgeving, waarin te sterke wapens, gadgets, parks en beloningen verbannen zijn. Dat maakt van Black Ops 2 een heel competitieve en gebalanceerde game. Het was nogal raar dat Infinity Ward met Ghosts besloot geen soortgelijk e-sports-format te introduceren. Sterker nog, die kant van Call of Duty werd aanvankelijk volkomen genegeerd.
Bizar natuurlijk, want League Play is onder de kerndoelgroep een hit van jewelste. “Onder Treyarch is Black Ops 2 geëvolueerd naar een gebalanceerde competitieve shooter, onder Infinity Ward doet de serie op dat vlak een stap terug”, schreef ik meer dan twee maanden geleden in de recensie. “Wij twijfelen er daarom niet aan dat Infinity Ward binnenkort een pro- of e-sports-modus aankondigt”, vervolgde ik. En inderdaad, een maandje later voegde een patch de regelgeving van MLG toe. Min of meer.
‘E-sports-rules’
Middels ’e-sports’rules’ kunnen twee teams het eindelijk weer tegen elkaar opnemen in een e-sports-proof klimaat dat gebruikmaakt van de MLG-regelgeving. Zo hoef je je eindelijk geen zorgen meer te maken om mensen die met een riot shield rondrennen en op afstand ontplofbare C4-bommen richting je team werpen. Een behoorlijke verbetering.
Het grote nadeel is dat de MLG-regelgeving enkel te spelen is als je met een groot groepje mensen speelt, want je moet de richtlijnen kiezen in een zelf aangemaakte ‘Custom game’. Voor mij is dat geen probleem – ik speel met een vaste groep mensen, maar voor heel veel anderen betekent de toevoeging daardoor vrij weinig. Zij spelen nog altijd noodgedwongen in publieke servers of zoeken hun heil op Gamebattles, waar ze het op afspraak opnemen tegen andere teams.
Leukere game
Reflecterend op wat ik toen in mijn recensie schreef, heeft Ghosts zich ongeveer zo ontwikkeld als ik hoopte dat de game zou doen. Veel aanpassingen hebben betrekking op de allergrootste minpunten, waardoor Ghosts een leukere game is dan het spel destijds was. Tegelijkertijd willen we niet te hard van stapel lopen, want er is nog genoeg ruimte voor verbetering. In publieke servers heerst nog altijd veel onbalans en te veel maps worden door de community niet zo graag gespeeld. Daarnaast is het een gemis dat er nog geen League Play-vervangend format is.
De studio luisterde soms zelfs zo goed dat sommige aanpassingen achteraf volledig onnodig bleken. Zo schreven wij en veel gamers dat je veel te snel dood ging in Ghosts. Infinity Ward introduceerde daarom de nieuwe Heavy Duty-modus, waarin spelers meer kogels kunnen incasseren. Eerlijk is eerlijk, de game speelt het fijnst als je zeker weet dat iemand na het incasseren van twee of drie kogels neergaat. Daar is de gehele game op afgesteld. Zo had Infinity Ward het bij de release het tenminste op één vlak beter dan de community.
Reacties op: Call of Duty: Ghosts update – Infinity Ward neemt wraak
poklaan
Ik erger me eigenlijk dan ook als ik de game speel aan 2 dingen, de spawns (zouden verbeterd worden in de volgende update) en de maps (die zijn gewoon ontzettend KUT). Gelukkig zien de maps in de DLC er veel beter uit, maar toch hoop ik dat IW wat oude maps gratis terug kan brengen, zoals ze in MW3 hebben gedaan met Terminal.
Soldier_hard
poklaan
darkmanwls
Overmind
Ik denk persoonlijk dat zolang CoD qua verkopen niet keldert er minimale wijzigingen komen. Niet alleen omdat Activision dit melkt tot de melk zuur wordt. Wanneer er wijzigingen plaatsvinden die het gameplay model op de schop gooien heb je een grote kans dat het publiek dit niet slikt.
Ik denk dat het publiek dat klaagt over hoe weinig de CoD serie vernieuwd veel kleiner is dat het publiek dat CoD links laat liggen wanneer het dat wel doet.
LeV88
Cod ghost is geen leuke spel. En wordt geen mooie spel.
water
vind maar 3 maps 'redelijk' niet eens geweldig.
als ik 4x achter elkaar binnen 2 seconde vanaf me'n spawn neer word geschoten, heb ik het al meteen gehad met het spel.
hierbij was dit ook waarschijnlijk de laatste COD die ik gespeeld heb, zat al te twijfelen bij deze…
met goede rede dus.
k vermaak me wel met destiny bij de tijd dat de nieuwe cod uitkomt ^_^
Jiraiya21
maalowgamer
Ron_k
en zal ik het spel weer onder het stof vandaan halen:-)
Bonecrusher1973
Gameplay is wel keihard solide en de basis is gewoon weer meer knallen maar op de een of andere manier kom ik er maar niet lekker in. Maar goed, Domination en Kill Confirmed zijn mijn 2 favo modes en die zitten er gelukkig gewoon nog in, dus ik speel hem met plezier, zeker omdat de support killstreak class er nog inzit, ben niet zo goed in de oude killstreaks van MW2, daarom is MW3 nog steeds mijn favorietje, beetje n00bisch misschien, maar ik speel het ook niet zo dwangmatig.
Ben vorige week met BF4 begonnen en die bevalt me momenteel net iets beter, terwijl ik BF3 echt niet leuk vondt en MW3 wel. BF4 is vooral echt heel mooi en goed gemaakt, wapens klinken beter, meer gevoel van een echte oorlogssituatie en imho de beste FPS MP launchgame voor de PS4.
Heb zelf het idee dat COD iets meer BF wil zijn en mislukt is, en BF iets meer COD geworden is en daar voor mij persoonlijk goed in geslaagd is.
Maar de SP van Ghost is wel supervet na de eerste paar matige leveltjes, vooral vanaf de level in het verleden als de hele stad onder water komt te staan, en de skyscraper en de oil rig, dat is epic COD shit, zelfs tank battles en chopper attacks, best vet.
BF4 campaign ook mee begonnen en gisteren verder willen gaan maar mijn savegame was weg na de update :(
Achja, ben ook een fps fan, moeilijk als je alles wil spelen, Killzone moet ik nog beginnen, op de PS4 was het bij de launch net iets teveel van het goede met 3 AAA FPS games…
First world problems ;)
Bonecrusher1973
Bonecrusher1973
Bonecrusher1973
JSF16STEALTH
Bonecrusher1973
Maar het was mijn eerste PS4 game, dus de 1080P updated IW engine gaf ook een kleine meerwaarde, hoe de impact op de last gen is weet ik niet, kan me ook voorstellen dat het voor velen niks nieuws onder de zon is, maar bij COD weet je wat je krijgt, deze keer is de campaign wel ietsjes langer volgens mij!
blazingfirehawk
BF4 was de betere game van de 2 bij release, maar had immens veel bugs (al zeg ik het zelf). Ondertussen heb ik van de bug fixing nog maar weinig gemerkt en zijn ze meer gegaan voor DLC. Voor mij is de preferentie nu volledig omgeslagen en ga ik liever CoD spelen dan BF4. Want na zo`n lange tijd met die bugs te hebben gespeeld, ben ik het nu wel zat eigenlijk. Ach, gelukkig zijn er na CoD en BF nog genoeg andere games om te doen.
TTheuns
sidewinder
Destiny Begins