Call of Duty: Advanced Warfare – Supremacy | Gamer.nl

Call of Duty: Advanced Warfare – Supremacy | Gamer.nl

Maandag gaan we op de E3 voor het eerst beelden van de Black Ops 3-singleplayer zien en wordt duidelijk hoe de serie nieuw leven én de verre toekomst wordt in- en opgeblazen. Maar eerst is daar op de valreep het derde pakket van het weinig verrassende Call of Duty-dlc-traject: Supremacy, met vier nieuwe maps en een nieuwe Zombies-modus.

Op de Xbox One en Xbox 360 kunnen spelers al even met het downloadbare pakketje uit de voeten en vanaf 2 juli kunnen COD-spelers ook op de PlayStation-consoles en pc aan de slag met Supremacy. En de krachttermen zijn nog niet op, want na dlc-pakketjes als Havoc, Ascendance en dus ook Supremacy, staat Reckoning ons nog te wachten. De inhoud van Reckoning is nog onbekend, maar gezien de vorige dlc-pakketten, hebben we zo’n flauw vermoeden wat we kunnen verwachten.

Hoewel cynisme in het geval van de herhalingsoefening die Call of Duty heet een steeds aantrekkelijkere invalshoek wordt, valt er puur op de kwaliteit van de dlc van Advanced Warfare  weinig aan te merken. De Zombies-modus is daar het beste voorbeeld van - met name in Supremacy, het Zombies-segment dat ons tot nu toe het meest van alle dlc-Zombies-delen in Advanced Warfare weet te vermaken.

Zombie-ie-ie-ie

De Zombies-dlc situeert zich ditmaal op een zeebasis van Atlas, die kwaadaardige corporatie uit de verhaallijn waaraan Kevin Spacey zijn gezicht leende. Aan bekende gezichten sowieso geen gebrek: Bill Paxton, Rose McGowan, Jon Bernthal en voor het eerst ook Bruce ‘Evil Dead’  Campbell pa eren allen de revue.

Hoewel de aanwezigheid van een sterrenline-up een marginaal effect heeft op de flow van het slachten van hordes struinende zombies, is het vermakelijk om de klaagzang van Paxton te horen als hij bijvoorbeeld geen ammunitie meer heeft.

Het zijn details, maar goed, het zijn dan ook de details die de Zombies-modus maken. Zoals de teleportatiegranaat, waarmee je je naar hoger gelegen platforms kunt warpen, bijvoorbeeld omdat je omringd wordt door zombies, die je als je verder geraakt ook onder vuur zullen nemen. Of het nieuwe Limbo-geweer, waarmee je de zombiehordes collectief van ledematen kunt ontdoen dankzij spinnende, horizontale ‘laserkogels’ die het geweer afschiet. De te vergaren nieuwe wapens en gear maken het opsparen van je punten voor ammunitie alsook ontgrendelen van nieuwe gedeeltes in het level net wat meer de moeite waard.

Wil je alle easter eggs ontdekken, dan ben je wel even bezig. In tegenstelling tot de allereerste Zombies-uitbreiding voelt Carrier, zoals de Zombies-episode in Supremacy heet, volgestouwd aan. Na het overleven van de 22ste zombiegolf stonden verborgen levelsegmenten of te vergaren upgrades nog altijd garant voor verra ingen. 

Media has no description

Enkel na de vijfde poging om verder te geraken, raakten we de ‘Horde’-achtige opzet enigszins zat. Maar zelfs dan kan Carrier verra end zijn, bijvoorbeeld door je één van de nieuwe guns te geven uit de 3D-printer. Jammer is wel dat de beste strategieën in Zombies de gameplay niet ten goede komen: het is allerminst vermakelijk om opgehoopt naast elkaar bij een ‘Decontamination Unit’ te gaan staan, met de mogelijkheid elkaar meteen te reviven als het misgaat. 

Nieuw of bestaand?

Supremacy moet het net als de voorgaande dlc hebben van Zombies. Van de nieuwe maps, waar we niet al te diep op in willen gaan, vinden we enkel het zeer compacte Compound en het min of meer welbekende Skyrise (een remake van Highrise uit Modern Warfare 2) een toevoeging aan de bestaande maproulatie.

Kremlin is vooral een hele mooie map, maar voelt net iets te groot aan voor een game als Advanced Warfare. Dat gezegd hebbende: bij vlagen deed de map ons een beetje denken aan Two Towers uit Unreal Tournament – met de nadruk op ‘bij vlagen’ en ‘een beetje’. Ook Parliament vonden we net iets te groot aandoen, al kent de map wel een duidelijke focus, namelijk het schip dat middenin de haven ligt.

Media has no description

Supremacy richt zich met zijn maps op de bestaande Advanced Warfare-speler die publieke servers aandoet - net als ieder ander dlc-pakket voor Advanced Warfare. Dat is niet erg of onverwacht, maar wie Advanced Warfare al maanden in de kast heeft liggen, treft enkel in de Zombies-modus aanleiding om de game weer eens af te stoffen. Voor vijftien euro is dat een niet heel indrukwekkende oogst.

De hardcore Call of Duty-speler die publieke servers vermijdt en zijn heil zoekt in de Ranked Play-modus, heeft bovendien weinig aan Supremacy: vanwege de MLG-regels in Ranked Play maken dlc-maps geen onderdeel uit van de maproulatie. Zij kunnen natuurlijk wel weer terecht in de Grapple-playlist, waarin spelers beschikken over een ‘grapple hook’ die ze door het level laat slingeren. Leuk, maar niet zó leuk - een mantra dat buiten Zombies om ook voor de rest van Supremacy geldt.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou