Het is ondertussen al voor de tweede keer dat ontwikkelaar Blizzard een BlizzCon organiseerde. Net zoals tijdens de voorgaande editie hebben we ook dit jaar weer heel wat moois te zien gekregen. Om het allemaal wat overzichtelijk te houden vat Gamer de belangrijkste gebeurtenissen, aankondigingen en uitspraken voor jullie samen in het tweede deel van de Blizzcon 2007-feature. World of Warcraft: Wrath of the Lich King

Zonder twijfel was de tweede expansie voor World of Warcraft dé topper van de BlizzCon 2007, net zoals The Burning Crusade twee jaar geleden alle aandacht naar zich wist te trekken. Onder de noemer Wrath of the Lich King zullen we deze keer weer een heleboel nieuwe content te zien krijgen, waaronder de introductie van de allereerste Hero-class: de Death Knight. Mensen die Warcraft 3 en de expansie daarvan (The Frozen Throne) gespeeld hebben zullen ongetwijfeld weten wat ze van de Death Knight mogen verwachten, vooral qua uiterlijk dan. Hoe deze Hero-class in World of Warcraft precies uit de verf zal komen is echter nog niet volledig geweten, al kwamen er op de BlizzCon al wat leuke flarden aan informatie boven water. Spelers zullen, eens ze aan bepaalde criteria hebben voldaan én een lange ketting van quests hebben doorlopen, een Death Knight kunnen worden. Het is echter niet zo dat je eigen personage opeens zal transformeren naar zo'n ridders des doods: Blizzard heeft ervoor gekozen om spelers als het ware een tweede personage te laten creëren in de vorm van de Death Knight. Welk level je 'nieuwe' personage zal hebben is nog niet duidelijk, maar op dit moment denkt men het rond level 40 en 50 in te stellen.   Welke magische spreuken en krachten de Death Knight allemaal ter zijner beschikking zal hebben houdt Blizzard nog een tijdje achter de hand, maar tijdens een interview liet men wel vallen dat deze Hero-class gezien kan worden als een magic damage dealer in combinatie met de krachten van een tank-personage. Verder zal het mogelijk zijn om een Death Knight via het Runestyle-system naar je eigen smaak samen te stellen. Dit systeem laat namelijk toe dat je aan de hand van runen afkomstig uit de Frost, Blood en Unholy families, bepaalde krachten aan je Death Knight kunt toekennen. Op dit moment hebben we enkel de spreuk Army of the Dead mogen aanschouwen, een krachtige aanval waarmee de Death Knight een leger van doden kan oproepen.

De runen waarvan de Death Knight gebruik zal kunnen maken

Het ziet ernaar uit dat elke expansie van World of Warcraft een verhoging van de level cap met zich meebrengt, en ook in Wrath of the Lich King is dat niet anders. Spelers zullen tot en met level 80 kunnen doorgroeien, wat natuurlijk ook betekent dat er een heleboel nieuwe voorwerpen in het spel zullen opduiken. Ook zullen alle classes een update van de bestaande talent tree mogen verwachten, al ontbreken de specifieke details nog. Uiteraard zullen ook de bestaande beroepen voorzien worden van nieuwe content, maar belangrijker is dat Wrath of the Lich King een gloednieuw beroep met zich zal meebrengen: Inscription Dit nooit eerder geziene beroep is het best te vergelijken met het reeds bestaande Enchanting, maar dan toepasbaar op je eigen spreuken en krachten in plaats van op je wapens en uitrusting. Inscription zal het mogelijk maken om alle vaardigheden die je personage ter beschikking heeft aan te passen, een uitermate handige optie. Vind je bijvoorbeeld dat het te lang duurt voordat je een vuurbal kunt lanceren naar een vijand, dan zorgt je er met Inscription voor dat de casting time een seconde korter wordt. Blizzard beloofde op de BlizzCon dat Inscription nog een tweede geheime kracht zal bezitten, maar daarover wou men nog niets kwijt. Ook fans van het PvP-gebeuren zullen in Wrath of the Lich King wat leuks mogen verwachten. De expansie zal namelijk siege weapons ten tonele brengen. Dit zijn wapens die tijdens een gevecht ingezet kunnen worden om grote projectielen te lanceren. In Wrath of the Lich King zullen er Battlegrounds te vinden zijn die speciaal werden ontworpen om van siege weapons gebruik te maken. Zo zullen er bijvoorbeeld opdrachten te verkrijgen zijn die van spelers vereisen om volledige gebouwen van de tegenpartij te vernielen. Leuk is dat Blizzard op dit moment ook denkt aan het toevoegen van bestuurbare, mobiele siege weapons zoals een tank of een katapult. Ook qua landmassa zullen we mooie dingen mogen verwachten van de aankomende expansie. Zo zal in Wrath of the Lich King het ijzige continent Northrend toegevoegd worden, een landmassa die in het midden van de zee in het noorden van Azeroth drijft. Op dit eiland zal, naast een verzameling aan nieuwe monsters en rassen, Arthas terug te vinden zijn, het personage dat een centrale rol vervult in de verhaallijn van Wrath of the Lich King. Northrend zal uit maar liefst tien verschillende regio's bestaan, waaronder het groene gebied van de Houwling Fjords waar een typisch Keltische sfeertje heerst, tot het ijzige en spookachtige Dragonblight-gebied. Verder zal ook Dalaran, de stad onder de grote, paarse koepel, verplaatst worden naar Northrend doordat de Mages een grote rol zullen spelen in de strijd tegen Arthas.

Er zijn hoogstwaarschijnlijk nog een hele hoop dingen die we vergeten te vermelden, maar de komende maanden zal Blizzard hoogstwaarschijnlijk nog veel meer informatie vrijgeven over de dingen die we nog mogen verwachten van Wrath of the Lich King. Wanneer we de expansie precies in de winkels zullen terugvinden is nog onduidelijk, maar Blizzard kennende zal het nog een tijdje duren voordat we de eerste stappen in Northrend zullen mogen zetten. Wat doen we in afwachting van Wrath of the Lich King? De BlizzCon draaide dan vooral rond de nieuwe producten die Blizzard de komende jaren zal uitbrengen, maar ook in de nabije toekomst zal de ontwikkelaar met verse dingen op de proppen komen. Zo zullen alle World of Warcraft-spelers de komende maanden wat nieuwe patches mogen verwachten waarin onder andere de onderstaande dingen te vinden zullen zijn: - De integratie van voice-chat in World of Warcraft. Eigenlijk een schande dat het nog niet eerder is uitgebracht, maar Blizzard heeft eindelijk ingezien dat het vreselijk vervelend is om met allerlei programma's te prullen om gewoon met je makkers te kunnen praten terwijl je aan het spelen bent. Daarom zal in een aankomende patch een ingame voice-chat functie zitten die volledig in de interface van het spel ingebakken zal worden. Maak je echter geen zorgen, je zult nooit mensen buiten je party of raidgroep horen, stel je maar eens voor hoe het er in The Barrens aan toe zou gaan mocht echt iedereen z'n stem over de dorre vlakte weergalmen! Het zal tevens ook mogelijk zijn om kanalen op te starten waar enkel een selecte groep mensen de toegang tot heeft zodat je gezellig met wat vrienden over allerlei onderwerpen kunt kletsen.

Vooral tijdens grote raids zal ingame voice chat handig worden

- Guild Housing mag dan nog steeds niet op de to-do list van Blizzard terug te vinden zijn, in een van de aankomende patches zullen hoogstwaarschijnlijk wel Guild Banks aan het spel worden toegevoegd. Dit zijn plaatsen waar leden van de guild, mits toestemming, items zullen kunnen deponeren en uitlenen. Hoe de Guild Banks precies vormgegeven zullen worden is nog niet duidelijk, maar het idee dat Blizzard ook eens wat voor guilds zal doen is op z'n minst positief te noemen. - Als laatste staat er ook nog een gloednieuwe dungeon op het programma, zijnde Zul'Aman. Deze nieuwe instance zal volledig rond de Forest Trolls draaien, een ras dat in World of Warcraft nog niet grondig aan bod is gekomen. Zul'Aman zal te vinden zijn the Ghostlands, het gebied waar alle jonge Blood Elves hun avontuur beginnen. Het leuke is dat de nieuwe dungeon zich eerder zal richten op de meer casual WoW-spelers, een welkome afwisseling na de introductie van The Black Temple. Eens Zul'Aman open is voor bezoek vertellen we jullie meer over deze interessante dungeon.

Een screenshot van Zul'Aman, de aankomende Forest Troll-dungeon

Wat we niet te zien kregen op de BlizzCon

Diablo III! Waar was de opvolger op het immens populaire en nog steeds gespeelde Diablo II dat ondertussen alweer zeven jaar geleden voor de PC verscheen? Nergens op de BlizzCon was een spoor te vinden van het spel, terwijl er constant spanning in de lucht hing wanneer de game nu eindelijk zou opduiken. In een interview met Paul Sams bijvoorbeeld geeft de man toe dat Blizzard zonder enige twijfel ooit de draad terug zal oppikken, maar meer krijgt men niet los omtrent Diablo III. Misschien zal het spel de nodige aandacht krijgen op een volgende BlizzCon of, wie weet, op een apart evenement? Blizzard liet namelijk weten dat er in de toekomst nog meer exclusieve conferenties zullen volgen waarop hun producten centraal staan.

Ook Starcraft: Ghost lijkt volledig van het toneel verdwenen te zijn. De game die origineel nog voor de vorige generatie consoles zou verschijnen was, net zoals Diablo III, niet aanwezig op de BlizzCon. Of het spel helemaal naar de prullenbak is verdwenen is niet duidelijk, Blizzard laat enkel weten dat het team dat verantwoordelijk was voor de productie van Starcraft: Ghost op dit moment voor een groot deel achter de schermen van World of Warcraft aan het werken is. Persoonlijk denk ik dat we van Starcraft: Ghost niet veel meer zullen horen, al was het maar omdat Blizzard genoeg werk heeft met Starcraft II.

Een beeld van Starcraft: Ghost zoals het er een paar jaar geleden uitzag

En dan was er nog het mysterieuze spel waaraan Team 3 (een van de werknamen voor een groepje mensen bij Blizzard) aan het zwoegen zou zijn. Volgens bezoekers van de BlizzCon deden er heel wat verschillende geruchten de ronde, al ziet het er op dit moment naar uit dat Blizzard aan het werken is aan een volledig nieuwe franchise die niets te maken heeft met Diablo, Starcraft of Warcraft. Zeker zijn we daar echter niet van, met Blizzard weet je nooit!