Criterion noemt de wapens in BLACK de allerbelangrijkste feature van de game. Maar hey, het is toch eigenlijk van de gekken dat je een feature die ook in iedere andere shooter aanwezig is zo’n status geeft? Nee, in BLACK niet. Hoewel je kunt betwijfelen over het de allerbelangrijkste feature is, spelen de wapens wel echt een grote rol in de beleving. Gamer.nl stak diens neus in de lijst met wapens en geeft op poëtische wijze een overzicht van al het geknetter. De wapens in BLACK hebben op het eerste gezicht geen speciaal karakter. Namen als de AK-47, de MP5 en de SPAS shotgun hebben we eerder in games gezien. Het onderscheid is pas te maken als je ook daadwerkelijk een paar kogels met de wapens hebt afgevuurd. Zoals producer Jeremy Chubbs ook al aangaf in ons gesprek met hem, is er alles aan gedaan om de wapens zo gaaf, cool en bruut mogelijk te maken.

BLACK bevat in totaal zo’n 16 wapens. Alle soorten en maten zijn van de partij: snipers, pistolen, machinegeweren, granaten en raketlanceerders. Jack Kellar kan in BLACK á la Halo maar twee wapens met zich meedragen. Het is dus zaak goed na te denken welke schietijzers je op welk moment in je zak hebt. De wapens hebben ieder één functie, maar zijn te verrijken met een demper. Met de demper is het mogelijk om vijanden om te leggen zonder de hele omgeving attent te maken op je aanwezigheid.

Tot zover het feitelijke overzicht van de wapens. Om je een betere impressie te geven van het gebruik van al het schietgeweld, volgt hieronder een kort verslag van een missie zoals deze zich in BLACK voordoet. Het level speelt zich af in een fabriekachtig pand.

Een gangetje te ver

Het gangenstelsel dat voor je ligt ziet er onheilspellend uit: één lange, rechte gang die hoogstwaarschijnlijk leidt naar nog meer actie. In je handen blinkt een AK-47, opgepikt tijdens de vorige schietsessie. Het wapen was in de vorige situatie, een open terrein met vijanden die overal en nergens vandaan kwamen, nuttig. Hier op de korte afstand valt het echter te betwijfelen of het krachtpatser in je voordeel is. Met het onoverwinnelijke Rambo-gevoel in je hoofd begin je de gang door te lopen. Het gaat vijf seconden goed. Een salvo aan kogels boort zich door de houten deuren en muren links en rechts van je. Je rent terug naar je veilige plekje om de hoek en bedenkt een tactiek om levend het einde van de gang te bereiken.

De vijanden blijken die vervelend gemaskerde bandieten te zijn. Deze tegenstanders vallen na een aantal kogels gevangen te hebben op de grond en staan vervolgens in een laatste krachtinspanning nog één keer op om je te beschieten. De AK-47 die in je handen ligt wordt geladen en klaargestoomd voor een stormachtige aanval. Je rent de gang door, gooit een deur links open en knalt de tegenstander in de kamer aan gort. De vijand blijkt een SPAS shotgun te bezitten, duidelijk een beter wapen in deze situatie. In de wetenschap dat de gang vol met gevaren zit, besluit je de muur van de kamer kappot te schieten en zo je weg te vervolgen naar de volgende kamer. Ondertussen vormt zich op de gang een nieuw groepje vijanden. Een welgemikte worp met een handgranaat is de oplossing. Terwijl je denkt dat de gang nu wel schoongemaakt is en het vijandelijke gespuis pas om de hoek van de gang weer op je wacht, komen er twee nieuwe doemdenkers op je af. De galm van de SPAS is heerlijk en in één schot vliegen de twee knapen een paar meter naar achteren. Het tweede schot maakt een einde aan hun lijden.

De schade die je tijdens het gevecht op hebt gelopen is aanzienlijk. De gaten in de muren laten echter zien dat in de kamers van de gang de nodige attributen zijn te vinden die je weer op kunnen lappen. Daarnaast glimt er ook een UZI in één van de kamers. Je wisselt terug naar de AK-47 en schiet je een weg door de verschillende muren heen in de zoektocht naar medicijnen, wapens en munitie. Even later sta je welvoldaan weer volledig levend met een rappe UZI in je handen. Wat kan BLACK toch mooi zijn.

Voor een impressie van het geluid van de wapens, biedt de officiële website van BLACK uitkomst. Je kunt hier tal van wapens uitproberen in korte mini-games.