Ruim een half jaar geleden werden we warm onthaald met dé campagne tegen het kopiëren en downloaden van illegale software bij Ban Illegale Games & Software (B.I.G.). Hoewel de campagne sterk begon met reclamespots en advertenties en een gemotiveerde Peter R. de Vries als boegbeeld, kregen we langzamerhand steeds minder te horen van deze grootschalige communicatiecampagne. Het is daarom de hoogste tijd om te kijken hoe het er nu voor staat.

Soms heb je wel eens van die opvliegers, van die kleine dingen die ineens in je op komen. Zo ook laatst. Ik lag lekker samen met m'n vriendin in bed en langzaamaan werden mijn ogen zwaarder en zwaarder. Totdat ineens iets door mijn hoofd begon te spoken, iets raars, iets roze, met de naam… B.I.G. Mijn vriendin, die al lekker lag te slapen, stootte ik eens hard aan en al gauw schrok ze wakker. “Big, big!”, riep ik en ze keek me verward aan? “Ja, big!”, zei ik nog eens. De verbazing van mijn vriendin ging over naar verontwaardiging. “Noem jij mij een big?!” Natuurlijk bedoelde ik dat niet en ik legde snel uit dat ik het uiteraard had over B.I.G., de campagne tegen illegale downloads. “Die met Peter R. de Vries, weet je wel?”. Mijn vriendin staarde even recht voor haar uit, keek me daarna slaperig aan en zei: “Oooh dat… dat was ik allááááng weer vergeten joh…” en ging weer vredig verder slapen, alsof deze korte conversatie nooit plaats had gevonden.

Zo moet het eigenlijk ook gegaan zijn met de hele B.I.G. campagne en haar doelgroep. Het Grote Boze Varken kwam op, zag de huidige toestand, wilde er wat aan doen, maar overwon eigenlijk niemand en het grote Roze gevaar was al gauw in geen velden of wegen meer te bekennen. In den beginne werden we wel ondergesneeuwd met talloze advertenties, reclames op tv en kregen we te horen dat men van het B.I.G. team met een heuse B.I.G.-bus allerlei scholen, computer- en softwarebeurzen en game-evenementen zouden aandoen. Tel daar ons aller misdaadverslaggever Peter Rrrrr. De Vries bij op en de kopieerwereld zou nooit meer hetzelfde zijn. Zou, want na enkele maanden waren de advertenties al weer verdwenen uit de diverse magazines, werd het reclamefilmpje van de tv gehaald en die “te vet toffe lauwe” B.I.G. bus, waar het gehele A-team de broek van zou gaan bollen, zagen we nooit meer terug.

De B.I.G. agenten, normaliter op zoek naar illegale software, nu zelf spoorloos?

Gaat deze campagne dus een vroegtijdige dood sterven, is daarom de vraag. Is het niet meer dan een interessant initiatief, waar de uitwerking totaal verkeerd uitpakt? Of is de campagne al gestorven? Geen idee, maar ergens is het jammer. De B.I.G. campagne is dan ook niet gericht op het direct tegengaan van illegale downloads, maar om mensen te laten beseffen dat het een illegale praktijk is en dat het beter is voor de economie om je spulletjes legaal aan te schaffen. Je helpt er de (kleinere) ontwikkelaars mee en bovendien staat het netter in de kast. Helaas kunnen we niet zeggen dat dit besef de (prijs)discussie heeft aangewakkerd. Tuurlijk, in de beginperiode van de campagne had iedereen het er nog over, maar vraag een willekeurig iemand op straat tegenwoordig maar eens iets over B.I.G. en de kans is groot dat men je schaapachtig aan zal kijken. Het merendeel is het gewoonweg alweer vergeten.

Niet iedereen is even tevreden met het verloop van de campagne Laten we eens een kijkje nemen op het online hoofdkwartier van B.I.G. We krijgen een site te zien, welke een pijnlijke indruk achterlaat. Een site waar sporadisch nieuws wordt gepost kan namelijk niet echt serieus genomen worden. Nergens vinden we data voor nieuwe promotietours, berichten over hoeveel mensen nu weer gestopt zijn met downloaden en die stickers die we eeuwen geleden hebben besteld zijn nog steeds niet beschikbaar. Als we kijken naar het forum, wordt de situatie er niet vrolijker op. Aangezien een van de doelstellingen het aanwakkeren van de discussie was, zou je een hoop pittige threads verwachten. Helaas, niets van dit alles vinden we hier terug. In plaats daarvan honderden onbeantwoorde topics, een hoop geklaag of gewoon kansloze frustraties. Geen groot succes dus.

Ook het boegbeeld van de campagne, Peter R. de Vries lijkt het zinkende schip te hebben verlaten. De Vries, die waarschijnlijk op dit moment andere dingen aan zijn hoofd heeft zoals het opvijzelen van zijn rechtse imago bij de gemiddelde kiezers, heeft op zijn website geen enkele link naar B.I.G. vermeld staan. Eigenlijk vrij tekenend voor een campagne als deze. Een campagne die feitelijk op leven na dood is en niets kan dat eigenlijk nog tegen houden, zelfs geen B.I.G. game. “Komt er een game?” hoor ik je denken. Jazeker, studenten van de HKU zijn de afgelopen maanden bezig geweest met een platformgame genaamd Tore (voorheen The Hunter), en deze staat gepland voor een release in september. Een leuk initiatief, maar of het nog werkelijk wat uit zal maken?

Screenshot van het flashspelletje Tore

Nee, je zou kunnen stellen dat de toekomst van B.I.G. er niet bepaald rooskleurig uit ziet. Het gewenste effect was maar van korte duur en iedereen is het weer vergeten en kopieert er weer rustig op los, zoals men dat voorheen ook deed. De “mafkezen in dat busje” hebben dan ook weinig indruk achtergelaten bij de meeste gamers. Wat dat betreft is het een schoolvoorbeeld van een slechte campagne, wat toch betreurenswaardig is. Maar misschien is er nog hoop. Misschien heeft B.I.G. nog wat voor ons in petto. De zomervakantie komt namelijk al bijna weer tot zijn einde en de schooltours kunnen dus weer van start gaan. Wie weet komt B.I.G. nog genadeloos terug. Wie zal het zeggen? Eerlijk is eerlijk, of de komende zes maanden meer impact zal hebben op de Nederlandse jeugd, moet nog maar blijken. Het eerste halfjaar lijkt in ieder geval géén (grote) overwinning te zijn.

Relevante nieuws - Artikel over B.I.G. op Gamer.nl