2001 was op gamesgebied het jaar van de hype. Met een matige aandacht voor de games uit tweede helft van 2001 kwijlde massa's gamers halverwege september alweer weg van de Xbox en GameCube, consoles waarop Europa nog zeker een flink aantal maanden zou moeten wachten. Bij games die wel groot in de aandacht stonden zoals Max Payne, Return to Castle Wolfenstein en Black & White waren verwachtingen zo ongezond hoog gespannen dat bij release de meningen wel erg sterk waren verdeeld. Nee, dit jaar waren voor mij de game-uurtjes vooral besteed aan games die vreemd genoeg helemaal niet zo voortijdig werden gehyped, zoals een Battle Realms, Anachronox, en Grand Theft Auto 3 (ja, dit jaar prijkt er een PS2 naast de Dreamcast ). Terug naar de loopgraven Alle verkoopsgetallen buiten beschouwing gelaten, dit jaar was voor veel gamers het jaar van de Tweede Wereldoorlog-game. Terwijl de doorsnee freak het wel weer wel had gezien met de zoveelste 3D shooter, bleek er bij de gamedevelopers een onstuitbare nood te zijn om ons dit jaar in de loopgraven te duwen. Games als World War 2 Online, RTCW, Commandos 2 en Sudden Strike waren daarbij de bekende spellen die onderling trouwens erg sterk van kwaliteit verschilden. Vooral de slechte staat van World War 2 Online was bij de launch schrikbarend.

De grote verrassing van Bohemia: Operation Flashpoint.

Terwijl het aantal tactical shooters in tegenstelling tot de verwachtingen van 2001 erg mee viel, kwam Operation Flashpoint toch als één van de grote verrassing uit de bus. Terwijl het overgrote deel van de succesvolle games enigzins was gebaseerd op een vorige kaskraker, kwam het onbekende Bohemia met een klapper van formaat in huis vallen: een volledig werkend slagveld van kilometers in omtrek, waarbij je naar eigen keus verschillende vliegtuigen, tanks, helicopters en grondunits kon besturen. Een game die met recht 'revolutionair' mocht worden genoemd. Helaas bleek ook Flashpoint geen basis te hebben voor een grote online fangroep en ben je (ondanks de veelbelovende RTCW multiplayer-demo) voor een leuk potje internetplay ook in 2002 nog steeds aangewezen op de Quake's, Unreal's en Half-Life.

Een andere trend leek zich (gelukkig?) voor te zetten in de MMORGs (massive online roleplaying games).

Massive Movement Of Roleplaying Gamers Dat Verant er voor het populaire Everquest dit jaar concurrentie bij zou krijgen was al duidelijk met de aankondiging van een lading aan nieuwe MMORGs, maar dat de rollen zich zo snel om zouden keren was voor de MMORG-leek (waar ik me dan ook onder reken onvoorspelbaar. Met de aankondiging van een derde Everquest uitbreidingspack 'Shadows of Luclin' kreeg Everquest eindelijk een verdiende grafische update, een feature die uiteindelijk niet door iedereen (lees: spelers met een tragere pc) werd gewaardeerd.. Terwijl Anarchy Online dankzij de vele bugs al snel als een kansloze (futuristische) Everquest-kloon/concurrent werd bestempeld, bleek 'Dark Age Of Camelot' binnen een aantal maanden de nieuwe favoriet. De uiterste houdbaarheidsdatum lijkt voor Everquest vervelend dichtbij. Het afgelopen jaar heb ik van deze games helaas enkel een paar dagen Anarchy Online gespeeld, een game waarvan me ook verbaasde in welke slechte status het spel live ging. Ook erger ik me nog steeds dat Funcom nog geen alternatief heeft weten te verzinnen voor het levelen op een lager niveau. De enige manier om een stapje verder in de wereld van Anarchy te komen is om enkele dagen op konijnenjacht te gaan. Irritatie voor beginnende MMORG-spelers gegarandeerd! Massive vs mini Strategie De hoog gespannen verwachtingen mochten voor Empire Earth dit jaar helaas ook niet echt baten. Buitengewoon saaie campaigns en een belachelijk moeilijke computertegenstander haalde voor mij al snel de plezier uit het spel. Empire Earth is dan ook typisch een spel dat enkel geschikt is voor op een LAN. Anders was het gelukkig gesteld met een overwachte hit uit een andere hoek. Van voormalig Command & Conquer designer Ed Del Castillo kregen we dit jaar Battle Realms, een RTS die zich afspeelt in het oude Japan. Mocht Warcraft 3 toch tegelijkertijd zijn uitgegeven, dan had Battle Realms Blizzard's game misschien wel eens naar de kroon kunnen steken. Vooral de manier waarop units samen worden gesteld en hoe een goede combinatie van eenheden onmisbaar is, hebben me zeker enkele weekenden aan de pc gekluisterd gehouden. Ionstorm's comeback Een spel dat ik niet heb gereviewed, maar wel tot één van de meest sfeervolle en vermakelijke games vind behoren van afgelopen jaar is Anachronox, een fantastische RPG-game van IonStorm (ja, de mensen achter Daikatana). Met Deus Ex als favoriet van 2 jaar terug, vond ik bij Anachronox een verhaal van formaat is neergezet.

Niet enkel is de Quake 1 engine naar voorheen ondenkbare nieuwe hoogten gebracht, maar zijn de humor, locaties, karakters en gameplay van een kwaliteit die ik zo'n 7 jaar terug voor het eerst ontdekte in de eerste Monkey Island games (voor alle duidelijkheid: Anachronox is een 3D RPG).

Ok, de gameplay is af en toe herhalend en regelmatig kwam ik nog bugs tegen, maar zodra je Democratus, Stiletto, Boots (de sarcastische main character) en Grumpos bent tegengekomen, ben je voor de komende weken gegarandeerd verslaafd.