Begrip voor games via boek It’s All in the Games | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Hoewel niemand beweert dat World of Warcraft niet verslavend kan zijn of kinderen gerust aan de slag mogen met Grand Theft Auto, beïnvloedt een constante negatieve berichtgeving over games de manier waarop buitenstaanders tegenover dit medium staan. Kortom, de positieve aspecten raken op deze manier ondergesneeuwd. It's All in the Games probeert de balans weer recht te trekken, maar gaat de problemen die games kunnen veroorzaken zeker niet uit de weg.

“We willen volwa enen objectief informeren over alle aspecten van het gamen, zowel de mogelijkheden als de risico's”, vertelt schrijver Erno Mijland. “Veel volwa enen die met gamende jongeren te maken hebben, begrijpen niet wat jongeren zo leuk vinden aan gamen en baseren hun oordeel vaak op nogal ongenuanceerde uitspraken in de media. Als volwa enen het allemaal wat beter begrijpen, lukt het ze ook beter om jongeren te begeleiden en te ondersteunen. Niet alleen over gezondheidsrisico's bij te veel gamen, maar ook over welke games goed en leuk zijn om te spelen en om van te leren.”

Gamen is geweldig / gamen geeft problemen

Het boek is dan ook in twee delen opgesplitst, waarbij de ene helft de titel 'Gamen is geweldig' draagt en de andere helft 'Gamen geeft problemen'. Via korte, duidelijke hoofdstukken pa eren onderwerpen als de verschillende gamegenres, de manier waarop games in de gezondheidszorg en commerciële sfeer gebruikt kunnen worden, maar ook valkuilen als gameverslaving en geweld in games. Het boek velt daarbij geen oordeel, het noemt enkel de feiten en informeert daarmee de lezer over wat voor games voor welke mensen zijn bedoeld.

Voor Mijland en Kisjes was het niet meer dan een logische stap om aan dit boek te beginnen. “Herm [Kisjes] is verslavingsdeskundige en hoort in zijn vakgebied steeds vaker het woord 'gameverslaving'. Ik ben onderwijsjournalist en heb al een flink pak artikelen geschreven over hoe je van games kunt leren. Maar we zijn ook ouders. In gesprekken hoorden we veel ouders uitspraken doen die er op wijzen dat ze onzeker of zelfs angstig zijn. 'Wordt hij daar niet agre ief van?' of 'Ik denk dat ik het maar ga verbieden!'. We hadden dus een eigen en beroepsmatige intere e in het onderwerp.”

In gesprek met gamers

Vanaf het eerste moment was het voor de heren al duidelijk dat de informatie in It's All in the Games niet uit boeken moest komen, maar uit het onderwerp zelf: gamers en hun ouders. “We maakten een enquête en zochten mensen op voor interviews. Daarnaast interviewden we experts. Dat leverde enorm veel informatie op en we zijn dan ook maanden bezig geweest met het ordenen en structureren daarvan. Daarna hebben we een eerste versie voorgelegd aan gamers, ouders en deskundigeren en hun feedback hebben we verwerkt in een definitieve versie.”

Mijland merkte al snel dat het een goede keuze was om gamers te benaderen voor informatiewinning. “Veel gamers reageerden uitbundig, puur en alleen omdat ze nu eens onbevooroordeeld geïnterviewd werden. Ze gaven aan het behoorlijk beu te zijn altijd maar in de verdediging te moeten gaan voor iets waar ze gewoon erg veel plezier aan beleven. Daardoor vonden ze het ook niet vervelend om te vertellen dat er soms ook nadelen aan games kleven.”

Met diverse mensen praten over games bleek een gouden greep, want de informatie die het opleverde wist zelfs het schrijversduo af en toe nog te verra en. “We hadden van tevoren niet in de gaten dat het sociale aspect van gamen, dus samen spelen in dezelfde ruimte of op afstand via internet, al zo wijdverbreid is. We geloofden al niet in het beeld van de eenzame nerd op zijn kamer achter de computer, maar dat gamen zo gezellig kon zijn, dat hadden we niet in de gaten. We waren ook verrast door de stand van zaken in de technologie. Zo kwamen we games bijvoorbeeld tegen in de gezondheidszorg. Fascinerend!”

Waarom we gamen

Het eindresultaat mag er na al dat harde werk dan ook zijn: It's All in the Games is voor zowel gamers als mensen die niet bekend zijn met het medium een zeer handig naslagwerk geworden. Het boek legt onbevooroordeeld uit wat games zijn en wat er met mensen die ze spelen kan gebeuren, zowel positief als negatief gezien. “We zien graag dat jonge gamers en volwa enen meer met elkaar in gesprek gaan over het onderwerp”, vertelt Mijland. “Dat moet leiden tot meer begrip, tot meer kennis over games en uiteindelijk ook tot jongeren die op een gezonde manier omgaan met games.” Of één boek de denkwijze van een hele generatie die niet is opgegroeid met games kan veranderen, moet natuurlijk nog blijken, maar het is ongetwijfeld een stap in de goede richting.

It's All in the Games – Gamen is geweldig / Gamen geeft problemen van Herm Kisjes en Erno Mijland is voor 18 euro 95 verkrijgbaar via boekenwerk.nl en de (online) boekhandel.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou