Hoewel Battlefield: Vietnam absoluut geen slechte game was, bracht het niet de vernieuwing die de fans graag zagen. Ook ontwikkelaar DICE en uitgever Electronic Arts zagen dit in en trokken voor Battlefield 2 alles uit de kast. Het is niet voor niets dat men de game aanprijst als “het vervolg op Battlefield 1942” en niet als het vervolg op Battlefield: Vietnam. Maar genoeg geschiedenis en marketingpraat, op naar de features die Battlefield 2 in zijn pantser heeft liggen.
Zoals gezegd speelt Battlefield 2 zich in het Midden-Oosten af. In dit nieuwe strijdtoneel maken we kennis met drie speelbare facties. Allereerst zijn er natuurlijk de Verenigde Staten, voor veel pro-Bush gamers waarschijnlijk dé reden om Battlefield 2 in huis te halen. Vervolgens maken we kennis met de Chinezen en de Middle-East Coalition. Iedere partij heeft z'n eigen wapens en voertuigen, wat de afwisseling weer ten goede komt. In totaal kent het spel dertig verschillende voertuigen, die zowel op land, in de zee als in de lucht verkeren. Voorbeelden van voertuigen zijn de helikopter AH-1 Super Cobra van de VS, de tank T-90 van de Middle-East Coalition en WZ 551 blaster van de Chinezen.
Bij de verschillende partijen, komen ook de klassen om de hoek kijken. Spelers kunnen in Battlefield 2 zeven verschillende 'beroepen' kiezen, bestaande uit Assault, Sniper, Special Ops, Combat Engineer, Medic, Support en Anti-Tank. Ook van groot belang, zijn de kits die spelers kiezen. Kits bepalen namelijk in welke mate je bepaalde voertuigen met voordeel kunt besturen. Kies je bijvoorbeeld voor de special ops kit, dan kun je een straaljager ongezien door vijandelijk gebied manoeuvreren. Ga je echter voor de medic kit, dan is het mogelijk om bepaalde voertuigen om te dopen tot rijdende EHBO posten.
De grote vraag bij de aankondiging van Battlefield 2 was hoeveel spelers er tegelijk op het slagveld rond zouden kunnen rennen. Wel, het aantal is niet misselijk. Uiteindelijk kunnen er in Battlefield 2 maar liefst 64 gamers tegelijk op een server inloggen, wat de strijd een nog epischere aanblik geeft. Nog leuker is dat ieder van deze 64 spelers zijn eigen gegevens op de server opslaat en er via de zogenaamde 'character growth'-optie ook een RPG-achtig systeem geactiveerd wordt. Al je acties op het slagveld worden opgeslagen en langzamerhand klim je zo op een virtuele ladder, die uiteindelijk extra wapens en een grotere kans om uitgekozen te worden tot Commander met zich meebrengen.
De Commander mode is tevens een nieuw spelconcept in Battlefield 2. Iedere factie heeft één persoon die via speciale beelden en menu's een totaal overzicht van het slagveld krijgt. Deze persoon is dus in staat om in-depth te zien wat er allemaal gebeurt en waar nodig zijn troepen van hints en tips te voorzien. Meer informatie over de Commander mode komt later deze week boven tafel.
Grafisch maakt Battlefield 2 ook een stap voorwaarts. Niet alleen ziet het spel er veel beter uit, ook de opbouw van de wereld is behoorlijk veranderd. Het is voor het eerst mogelijk om de omgeving aan gort te pief paffen. Hoewel niet alle objecten in de wereld te vernietigen zijn, zul je toch een flink deel van de map naar de filistijnen kunnen helpen.
De laatste belangrijke feature van Battlefield 2 die in deze Facts en Features aan bod komt, is de kwaliteit van de spelgebieden, de maps. Electronic Arts garandeert ons dat iedere map evenveel speelplezier met zich meebrengt, ongeacht het aantal spelers dat aan de game meedoet. Afhankelijk van het aantal spelers, wordt de map namelijk geschaald, wat mega grote ruimtes voor veel te weinig spelers moet voorkomen. Een overzicht van de verschillende maps vind je later deze week, in een speciaal artikel dat we aan de strijdtonelen wijden.
Zoals je ziet is er nog genoeg te vertellen over Battlefield 2 en zullen we iedere gelegenheid aangrijpen om je verder te informeren over EA's nieuwste First Person Shooter. Houd Gamer.nl goed in de gaten voor meer interessante, diepgaande artikelen over Battlefield 2!
Battlefield 2 Ontwikkelaar: DICE Uitgever: Electronic Arts Platform: PC Prijs: €54,99 Release: 23 juni
Reacties op: Battlefield 2 - Facts & Features
DaveyDangerous
verder een topspel
StarWolfer
Je vergeet er twee: Heavy Weapons (Support) en Medic. Er zijn in totaal dus 7 classes
StarWolfer
Klopt ook niet: 64 spelers is zowel in de demo, als in retail het maximum.
MasterPie
Het is wel een tof spel maar de nadelen zijn de spelers zelf en de wapens, dit zijn de meest onrealistische wapens die ze maar konden maken
Wdawn
Het schieten is echt zo nep ook al zit je een server met bijna geen lag, je kan gewoon niet recht schieten ook al sta je 2 m van iemand af ( met een pistool kan het wel :S) mahja.
De sniper is ook zo goed als nutteloos naar 10 keer schieten raak je eindelijk de persoon :S.
Pegasus
Totibbs
Kan iemand dat uitleggen?
Ammie
Linkintpark
Je kan je team weer ammo geven, zodat de specops veel meer c4 kunnen gebruiken, zodat anti tanks meer dan 4 raketten hebben, en zodat de rest constant nades kan blijven gebruiken.
De gun is bedoelt om constant de vijand te blijven belagen zodat ze vluchten, want je kan met je 100 kogels seconden lang blijven ratelen.
Terwijl de vijand dekking zoekt kan de rest van het squad ze te pakken nemen, en als ze ook maar even stil staan sproei je ze zo neer.
Op close combat is de support gun al helemaal super, je kan gewoon blijven knallen terwijl hij amper onnauwkeurig wordt. En omdat je zoveel langer kan schieten dan de vijand is de kans heel groot dat minimaal 2 kogels raak zijn (= death met een sterke support gun).
anonymous
Ok dit is wel ERG slordig. De cobra is een helicopter, geen straaljager. Waarschijnlijk werd hier de F-18 Super Hornet bedoeld?
On topic: BF2 is vele malen beter dan het wangedrocht dat BFV was. Het is duidelijk te zien dat ze dit spel wel uitgebreid getest hebben om ervoor te zorgen dat alle voertuigen en klassen uitgebalanceerd zijn.
Mensen die denken dat de support nutteloos is moeten maar eens tegen [CC] spelen. Wij speelden op een server met 64 man en veegden de vloer aan met alles wat de vijand richting ons gooide simpelweg omdat we 2 medics, 2 special forces en 1 support class bij elkaar in een squad hadden.
Binnen 2 minuten had de vijand geen artillerie, UAV en radar meer en waren we hard op weg alle vlaggen te cappen. Tel daarbij het feit op dat we een goede commander hadden op dat moment en de vijand werd echt totaal in de pan gehakt.
Wat betreft het snipen in BF2: De kogels hebben niet alleen een bullet travel time maar zijn in BF2 ook onderhevig aan zwaartekracht. Maw: je moet op langere afstanden iets over je doel mikken om ervoor te zorgen dat de kogel daalt en je doel ook raakt.
DICE heeft zich wat mij betreft weer terug gezet op de kaart (ik voelde me bekocht met BFV vanwege de de enorm slechte balans en waardeloze service dmv patches) dus ik ga BF2 zeker kopen.
MasterPie
Ook als je inzoomt blijft je scope (bij special forces) strak in het midden terwijl je kogels over het hele scherm verpsoreid worden.
En inderdaad snipers zijn kut.,. De barett is eigelijk semi auto met 10 kogels en ze blazen eer zelfs voertuigen mee op! En dan wilt DICE beweren dat je met een kogel van een barett door je kop nog in leven bent.. Tuuuurlijk
MasterPie
MasterPie
MasterPie
Binnen 2 minuten had de vijand geen artillerie, UAV en radar meer en waren we hard op weg alle vlaggen te cappen. Tel daarbij het feit op dat we een goede commander hadden op dat moment en de vijand werd echt totaal in de pan gehakt.
Wat heeft een goed samenwerkend team te maken met de goedheid/slechtheid van de support class?
Wat betreft het snipen in BF2: De kogels hebben niet alleen een bullet travel time maar zijn in BF2 ook onderhevig aan zwaartekracht. Maw: je moet op langere afstanden iets over je doel mikken om ervoor te zorgen dat de kogel daalt en je doel ook raakt.
Dat klopt maar de kogels gaan zowat even snel als in BF1942 en dan kan natuurlijk niet met de Barett sniper.. die gaan heel wat sneller en gaan ook niet zo snel naar beneden, als je bekijkt op welke afstanden er in bf2 gesniped wordt.
GaMeZRuLe
Als ik in BF2 probeer te snipen lijkt het wel of ik met een klapperpistooltje bezig ben wat een beetje de fun van het snipen voor mij weg haalt..
StarWolfer
Maar ik zie al aan je reactie dat dat je geen bal interesseert.
DaveyDangerous
Typhoon50
Hoe groot is de demo trouwens?
MasterPie
VoRtje