Battleborn: Wat is in godsnaam een ‘hero shooter’? | Gamer.nl

Battleborn: Wat is in godsnaam een ‘hero shooter’? | Gamer.nl

Te midden van de golf aan moba-shooters die de komende tijd zijn weg naar je pc of console vindt, probeert Battleborn iets unieks. Met een game in het zelfbenoemde ‘hero shooter’-genre, denken ontwikkelaar Gearbox Software en distributeur 2K Games een niche gevonden te hebben die Battleborn zal onderscheiden van alle concurrenten. De hoop is dat de combinatie van de unieke spelmechanismen, modi en Borderlands-achtige vormgeving genoeg is om de gamer naar dit nieuwe universum te lokken. Anders is echter niet altijd beter.

Volgens uitgever 2K Games is een van de unique selling points van Battleborn het grote aantal speelbare personages, of ‘heroes’. Maar liefst 25 personages zijn beschikbaar vanaf lancering, en er volgen kort daarna nog vijf heroes om de online arena’s mee te betreden. Dat zijn meer personages dan bijvoorbeeld directe concurrenten Paragon (16) en Overwatch (21). Daar moet bij gezegd worden dat ook Battleborn een kla esysteem hanteert, waarbij er meerdere heroes zijn met een vergelijkbare speelstijl. Zo zijn er meerdere tank-, support- en healer-personages die tot je beschikking staan. Zoals we in onze hands-on preview echter al opmerken, kunnen twee personages die tot dezelfde kla e behoren wel degelijk een andere speelervaring opleveren. 

Battleborn

Daarmee zorgt het uitgebreide roster in ieder geval voor één zekerheid: er is ongetwijfeld een personage dat goed bij jouw favoriete speelstijl past. Dat is echter een voordeel dat we het arsenaal aan helden uit Overwatch ook toe kunnen dichten. Waar Battleborn zich echt onderscheidt, is het feit dat je de mogelijkheid hebt om de grenzen tu en de verschillende kla en te vervagen tijdens je matches middels het Helix-systeem. 

Dat werkt zo: gedurende een match leveren bepaalde acties je ervaringspunten op. Deze gebruik je om je personage te levelen. Elk level geeft je de keuze tu en twee upgrades die je in staat stellen om je personage verder te specialiseren. Deze upgrades worden meteen effectief, waardoor je direct gebruik kan maken van deze sterkere aanval of nieuwe modifier. Zo kan je bij de ogenschijnlijke tank Montana ervoor kiezen om dicht bij zijn kla e te blijven en een schild-upgrade te nemen, waardoor hij een nog effectievere schadespons is. Mocht je echter al een sterke tank in je team hebben, dan biedt datzelfde level je een upgrade van je minigun, waarmee je splash damage toebrengt aan een grotere groep tegenstanders. Dat laatste stelt je in staat om een rol aan te nemen die dichter in de buurt komt van de support-kla e dan die van een tank.

Deze vrijheid zorgt ervoor dat je speelstijl op verschillende wijzen kan evolueren tijdens een gevecht – iets wat de concurrentie niet lijkt te bieden. Tegelijkertijd loopt dit spelmechanisme echter het gevaar om slachtoffer te worden van het grote aanbod van personages. Tijdens het selecteren van je team is het mogelijk om met je teamgenoten af te stemmen wie welke kla e selecteert en zo een gebalanceerd team samen te stellen. Wanneer elk teamlid vervolgens kiest voor upgrades die dicht bij de kla e van het personage liggen wordt deze zorgvuldig gekozen balans alleen maar gevaarlijker, waardoor de flexibiliteit van de upgrades niet langer een voordeel op lijkt te leveren.

Media has no description

Geen Team Deathmatch?

Gelukkig heeft Gearbox Software goed nagedacht over manieren waarop de voorgenoemde flexibiliteit en vervaging tu en de kla en goed tot zijn recht komt. De unieke spelmodi van Battleborn spelen hier goed op in door deze flexibiliteit noodzakelijk te maken, waardoor elke upgrade die je krijgt in een match zorgvuldig gekozen moet worden. 

Neem de Incursion-modus, waar je team een klein groepje robots (Minions genaamd) moet beschermen terwijl je ze van de ene naar de andere kant van de map begeleidt. Deze robots zijn in staat om het schild van twee vijandige tanks neer te halen, waarna je team deze kan vernietigen. Vernietig je beide tanks, dan win je de match. Elke keer dat je personage dood gaat, duurt het langer voordat je weer deel kunt nemen aan de strijd. Zo kan het zijn dat je teamlid met een support-personage al enkele keren dood gegaan is, maar dat je zonder fatsoenlijke support de vijandelijke basis niet binnen kan dringen. Als er een teamlid is dat zijn personage support-vaardigheden kan geven middels het Helix-systeem, kun je dit gemis ondervangen en de basis alsnog bestormen.

Ook in Meltdown is deze flexibiliteit een uitkomst, zij het in mindere mate. In deze modus dien je wederom een klein groepje robots te begeleiden, ditmaal met het doel om deze Minions in een vuilverbrander te gooien. Je tegenstander moet proberen om zo veel mogelijk van deze robots (en je teamleden) preventief te recyclen, waardoor een belangrijke balans tu en beschermen, genezen en schade toebrengen gevonden moet worden. Ook hier brengt het flexibel levelen uitkomst, bijvoorbeeld wanneer een healer-personage het Helix-systeem gebruikt om zijn of haar offensieve kwaliteiten te upgraden wanneer de robots het frequent tot de vuilverbrander halen.

Battleborn

Helaas houdt de noodzaak hier op. De laatste online modus, Devastation, is een verkapte vorm van het welbekende Capture The Flag en spoort ogenschijnlijk niet aan tot het zorgvuldig uitzoeken van je upgrades. Een ander, groter gemis is het ontbreken van een pure Team Deathmatch-modus. Het gebruik van de Minions is een leuk mechanisme om je vaardigheden niet alleen op je teamleden of tegenstander los te laten, maar het direct meten van de krachten in een vijf-tegen-vijf modus is een verplicht en vermakelijk nummer dat om onduidelijke redenen buiten beschouwing is gelaten. 

Anders is niet altijd slechter.

Battleborn mag met de term ‘hero shooter’ dan pretenderen anders te zijn dan andere aankomende moba-shooters, maar geheel terecht is dat niet. De spelmechanismen en modi zijn dan uniek, het valt te bezien of het grote publiek deze ten volste kan waarderen. Geheel verwaarloosbaar zijn deze zaken niet, want het flexibel levelen heeft wel degelijk nut in sommige modi. Gelukkig zorgen de Minions, samen met de vertrouwde Gearbox/Borderlands-humor, ervoor dat er genoeg te lachen valt tijden een serieuze match. Kortom, Battleborn leent zich goed voor de moba-shooter-fan die graag eens iets anders wil proeven, al is het maar om te beoordelen of de gameplay na het zoveelste potje nog smaakt.

Battleborn is vanaf 3 mei beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou