De complete lijst (die hier te bezichtigen valt) is zo goed gevuld dat je gemakkelijk door de bomen het bos niet meer ziet. Gelukkig schiet Inia te hulp: “Ik kijk al tijden uit naar Gran Turismo 5. Mede daardoor is de lijst een behoorlijke teleurstelling. De nadruk ligt op Japanse auto's, voor de Europese versie zouden ze wat meer auto's moeten hebben die alleen hier leverbaar zijn.”

Ook zitten er veel auto’s in die we al in eerdere delen van Gran Turismo hebben gezien, vertelt Inia. “Het valt op dat er heel veel verouderde auto's in het spel zitten die we al kennen uit Gran Turismo 4. Nogal gemakzuchtig van de makers en na al die jaren mogen we toch wel meer verwachten. Ik vraag mij bij die auto's af in hoeverre ze er beter uitzien op de PS3."

Er zijn genoeg auto’s die volgens Inia missen: “Ik zou graag willen racen met een Audi TT-RS, een RS5, een Ford Focus RS uit 2009, de nieuwe Mégane RS uit 2009 en een Volkswagen Golf VI GTI. Die ontbreken allemaal of er zitten vorige generaties van die auto's in het spel.” Inia wijst erop dat de duizend stuks met een korrel zout moeten worden genomen: ”Bepaalde auto’s worden twee keer genoemd onder andere namen, bijvoorbeeld als Opel en als Vauxhall. Ik had liever gezien dat er geen schademodel was en dat de makers tijd hadden gestoken in het digitaliseren van nieuwe auto's.”

Verder valt op dat er geen Porsches in de game zitten. “Electronic Arts heeft de Porsche-rechten verworven. Een groot gemis. [Gran Turismo-ontwikkelaar] Polyphony heeft dit in Gran Turismo 4 nog enigszins weten op te vangen met de RUF-modellen. Die zijn er nu ook weer. RUF is een zelfstandig merk dat bijzondere versies van Porsches maakt en die licentie kon Sony blijkbaar wel krijgen. Nieuwe RUF's op basis van de laatste Porsches ontbreken, dat is zonde.” Inia vult aan: “Daarnaast mis ik ook bijvoorbeeld Koenigsegg, de nieuwe Bugatti Veyron Super Sport en de Caparo T1.”

Helemaal negatief is Inia niet. Zo vindt hij de Nederlandse Spyker een goede toevoeging. “Dat is een erfenis van GT4. Het is een bijzondere auto, dus wat mij betreft past deze prima in GT5. En laten we eerlijk zijn: er zitten natuurlijk nog steeds een paar honderd auto's in die wel heel gaaf zijn. Ik ben blij dat Veyron, Lamborghini en Ferrari nu goed vertegenwoordigd worden”, meldt Inia. “Ik vind de besturing belangrijker dan de graphics (al moeten die natuurlijk ook wel mooi zijn – al zal dat wel goed komen, want de video’s zien er tot nu toe fabelachtig mooi uit). Ook het geluid vind ik erg belangrijk, daar lopen veel gamers vaak aan voorbij. Dat van Forza is bijna gelijk aan de echte auto's, en van GT5 moet ik dat nog even zien.”

Gran Turismo 5 bevat volgens de expert dus lang niet alle auto’s, met Porsche als één van de grootste afwezigen. Ook is de verdeling tussen Japanse en Europese auto’s niet bepaald in balans. Bovendien zitten er veel oude modellen van auto’s in Gran Turismo 5, iets dat wellicht te wijten valt aan het constant uitstellen van de game. Toch zitten er tussen al die auto's genoeg exemplaren die waarschijnlijk wel de moeite waard zijn. 24 november komt Gran Turismo 5 uit en kan iedereen zelf aan de slag.