Achtergrond
assassin's creed valhalla

Assassin’s Creed Valhalla geeft een geweldig voorproefje van de nieuwe generatie

Sneller is ook echt beter

Geschreven door Lars Cornelis op
Een nieuwe generatie spelcomputers is spannend en opwindend, maar ook een beetje lastig. Want als van dezelfde game verschillende versies uitkomen, hoe goed geoptimaliseerd is die game dan? Wat kan jij op jóuw console verwachten? Assassin’s Creed Valhalla scoorde in onze review een 8 en is dus hoe dan ook een uitstekende game, maar de game werd wel gespeeld op ‘oude’ hardware. Op een Xbox One X om precies te zijn. Inmiddels heb ik de game net zo lang op een Xbox Series X gespeeld en dat was een prettige ervaring.

Ubisoft liet eind oktober al weten wat we precies konden verwachten van Valhalla op de nieuwe generatie spelcomputers. De game draait in een 4K resolutie op 60 frames per seconde, en dankzij de snellere SSD’s zijn de laadtijden korter. Heel sec is dat het. Niets meer en niets minder. Maar wat betekenen die technische verbeteringen nou in de praktijk?

Assassin's Creed Valhalla

Valhalla in vogelvlucht

Laten we eerst die laadtijden eens bespreken. We hebben het op Gamer.nl al vaker benoemd, maar de snellere laadtijden zijn echt een zegening. Ik heb de stopwatch er even bij gepakt. Vanaf het moment dat ik in het startmenu op ‘continue’ druk, duurt het ruim 2 minuten, 31 seconden en 86 milliseconden voordat Assassin’s Creed Valhalla op een Xbox One X is geladen. Exact dezelfde save is op de Xbox Series X in 17,23 seconden geladen. Zeker in combinatie met Quick Resume is het indrukwekkend om het ene moment nog Gears 5 te spelen en dan in enkele seconden midden in de spelwereld van Assassin’s Creed Valhalla te staan – als Quick Resume werkt tenminste, want die feature van de Xbox Series X is momenteel bij iedere game nog wat onbetrouwbaar.

Snellere laadtijden betekent niet alleen dat je minder lang hoeft te wachten als je de game opstart of bijvoorbeeld de fast travel-functie gebruikt. Ik merkte ook dat ik de game hierdoor echt anders ben gaan spelen. In de game beschik je, net als in Odyssey en Origins, over een vogel waarmee je vanuit de lucht de omgeving kan verkennen. Overschakelen naar die vogel, en vooral terugschakelen naar Eivor als je een stukje verder weg bent gevlogen, zorgt op de oude hardware altijd voor een vertraging. Dat was ook zo het geval bij Origins en Odyssey. Echt hinderlijk wilde ik die vertraging nooit noemen, maar het haalt je wel even uit je flow en dus gebruikte ik de vogel eigenlijk alleen voorafgaand aan een infiltratiestukje, of wanneer het van de game moest.

Op de Xbox Series X wissel je echter naadloos tussen Eivor en zijn vogel Synin. Sinds mijn overstap naar de nieuwe generatie gebruik ik Synin veel vaker om vanuit vogelperspectief even te zien waar vijanden rondlopen, waar een raampje openstaat of waar de volgende struikjes om mijzelf in te verstoppen staan. Zeker tijdens sluipmissies wissel ik voortdurend tussen Eivor en Synin om een goed overzicht te houden. En met voorzichtigheid kunnen we toch ook wel stellen dat dat de bedoeling is geweest van Ubisoft, aangezien vijanden en interessante items niet meer automatisch gemarkeerd worden zoals in Odyssey.

Assassin's Creed Valhalla

Minder pop-in, meer speeltijd

De snellere architectuur van de Xbox Series X zorgt ook voor minder pop-in. Als je op je paard door de Engelse heuvellandschappen galoppeert, zie je dat grassen en kleine bosjes enkele meters voor je pas hun details krijgen. Op de Series X is die ‘bubbel’ echter een stukje groter. De grens waar de details worden ingeladen, ligt net wat verder weg. Op een tv van 55-inch-doorsnee is dat over het algemeen net buiten je focuspunt. Het landschap oogt daardoor mooier en levendiger, en ook rustiger voor je ogen.

De hogere framerate op zijn beurt maakt het pareren van aanvallen net wat makkelijker. Je kunt door de dubbele hoeveelheid beeldjes namelijk net wat beter inschatten wanneer je op het knopje moet drukken. Het zijn dit soort subtiele verschillen die Valhalla over de gehele linie een stuk aangenamer maken om te spelen.

Het zijn dit soort subtiele verschillen die Valhalla over de gehele linie een stuk aangenamer maken om te spelen.

Veelbelovend voor de toekomst

We hoeven je natuurlijk niet te vertellen dat de next-gen versie de betere versie is. Dat mag voor zich spreken. Bovendien krijg je van Ubisoft op zowel de Xbox als de PlayStation een gratis upgrade zonder gedoe of extra kosten. Niemand hoeft je dus over te halen de game nóg een keer te kopen. Toch is Assassin’s Creed Valhalla vanaf dag één een mooi praktijkvoorbeeld van wat de nieuwe generatie spelcomputers ons in de praktijk brengt. Een hogere resolutie of framerate, of snellere SSD is immers slechts technische prietpraat zolang een game er niet daadwerkelijk profijt van heeft.

Betekent dit dat we het reviewcijfer van Assassin’s Creed Valhalla aanpassen? Nee. Met de hele simpele reden dat de game hetzelfde is (inclusief bugs) en deze technische verbeteringen echt de nieuwe industriestandaard zijn. Dit mogen we van elke game verwachten. Assassin’s Creed Valhalla laat wel zien hoe aangenaam die nieuwe industriestandaard is. We gaan mooie tijden tegemoet.

Meer weten over next-gen versies? Lees dan dit artikel:

Dit artikel delen:

Lees meer

Bedrijven moeten 'politiek uit Animal Crossing: New Horizons houden' Live om 14:30 uur: De grote PS5-stream
8

Reacties op: Assassin’s Creed Valhalla geeft een geweldig voorproefje van de nieuwe generatie

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Aerofox81

    • 19 november 2020 14:23
    Waar ik me het meest op erger is de laadtijd nadat je dood gaat. Dat haalt je helemaal uit de game, zeker op spannende momenten. Ga je op de Series X ook echt veel sneller weer terug naar de game?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Red Dead Demon

    • 19 november 2020 18:51
    @Aerofox81 Goede motivatie om beter je best te doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Starlight10starlight1010

    • 19 november 2020 14:31
    Jip rond de 4 a 5 sec

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • slyrullez

    • 19 november 2020 15:10
    Mooi stukje. Zat er aan te denken de game te kopen, maar twijfel nu toch om niet toch te wachten tot ik (ooit) een ps5 heb. Vooral de lange laadtijden erger ik me altijd flink aan. (Enige minpunt van the witcher 3 bijvoorbeeld)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 19 november 2020 15:28
    Ik heb hem op de pc, en heb een 2080ti alles max 1440p ipv 4k. En haal gemiddeld 75 fps met 60 laag en 80 a 90 hoog. Geen idee hoe de xbox en ps5 ingesteld staan en hoe jullie die fps meten. Trouwens ik zie nog best veel pop up in het landschap. Net alsof het na 20 meter ofsow low poly is en daarna hoger. Dit merk je helemaal bij het water waar steentjes liggen, dikke pop up lijn bij 2 a 5 meter afstand. Ik stoor me er niet aan maar het valt wel erg op, zeker omdat het landschap gewoon 5cm verschilt. En grotere afstanden soms 50cm verschil in hoogte.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 19 november 2020 16:43
    @GoofyZ3 Ubisoft en PC gaan gewoon niet samen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CroniC

    • 19 november 2020 22:26
    @GoofyZ3
    Zie video van Digital Foundry op Youtube.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    GoofyZ3

    • 20 november 2020 07:40
    @CroniC volgens mij hetzelfde verhaal. Alleen in de sneeuw levels valt het niet op omdat sneeuw de grond bedekt. Het is een soort van tessalation wat pas werkt vanaf 2 a 5 meter. Alleen de grond warped dan. Deze warping vind ook plaats op grote afstanden, nogmaals dit geld alleen voor de grond niet voor bomen of gebouwen of planten etc.

    Verder is de draw distance super en de wolken en het licht en vooral stabiliteit vergeleken met de vorige game. Alles voelt lekker soepel aan ook het vechten. Enige wat mij nog tegenvalt is het ontwijken, 2 meter naar achteren of opzij dashen. Maar met een beetje geluk krijg je een move erbij naar mate je verder bent. Althans tot nu toe krijg ik soms nieuwe verbeterde moves.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.