Analyse: Ubisofts E3-persconferentie | Gamer.nl

Analyse: Ubisofts E3-persconferentie | Gamer.nl

De superlatieven onder redactieleden en gamers logen er niet om na de Ubisoft-persconferentie. “Beste persconferentie tot nu toe.” “Ubisoft snapt het!” Inderdaad, de show zat bomvol creativiteit en nieuwe IP’s. Zelfs langlopende series voelden relatief fris aan.

Laten we de oudgedienden eerst even behandelen. Nee, sommige mensen zullen nooit meer terugkeren naar A a in’s Creed. Die hebben mogelijk zoveel games in de serie gespeeld en zijn zo gefrustreerd geraakt door bepaalde gameplay-elementen dat niets ze nog kan overtuigen om nog een deel te spelen. Toegegeven, er zitten nog altijd genoeg elementen in A a in’s Creed: Origins die terug te leiden zijn naar eerdere delen, maar vooral de setting, het oude Egypte, voelt heerlijk uniek aan. Daarbij lijkt het klimmen, sluipen en vechten ook een stuk beter te werken, al moeten we op een hands-on se ie wachten om daar zeker van te zijn.

Media has no description

Wat we gezien hebben van Far Cry 5, ziet er ook helemaal niet verkeerd uit. Ook hier spreekt de setting aan. De moderne Verenigde Staten, waarin je het opneemt tegen een sekte, is eens wat anders dan het zoveelste tropische eiland. De aankondiging voor een uitbreiding van Steep was vooral een moment om tot rust te komen van alle andere aankondigingen en Just Dance 2018… tja, het was Just Dance. The Crew 2 heeft potentie, maar het feit dat de game dezelfde map gebruikt (die, toegegeven, opnieuw wordt opgebouwd), dempte de hype een beetje. South Park: The Fractured But Whole zag er wederom fijn uit. We hopen vooral dat we er na al dat uitstel later dit jaar mee aan de slag kunnen.

It’s a me, bwaaaaaaah!

De compleet nieuwe titels waren de sterren van de show bij Ubisoft. Ook al was hij al ruim van te voren uitgelekt, Mario + Rabbids Kingdom Battle voor de Switch oogt verra end mooi en met gameplay die aan X-Com doet denken zou dit wel eens een diepgaande Mario-game kunnen worden. Daarbij was het prachtig om te zien hoe de geestelijk vader van Mario, Shigeru Miyamoto, op het podium aanwezig was en samen met Ubisoft-CEO Yves Guillemot poseerde met een replica van een geweer uit de game.

Ook vr is een trendy woord bij Ubisoft en dus werkt het aan een vr-game, samen met het productiebedrijf van acteur Elijah Wood. De game lijkt real-life actiescènes te bieden waarin spelers een huis met een gezin beïnvloeden. Niet om ze als een spook bang te maken, maar om hun leven te verbeteren. Het was nog te vroeg om iets nuttigs te zeggen over de kwaliteit hiervan, maar het concept heeft potentie.

Ruimte- en zeegevechten

De piratengame Skull and Bones is overduidelijk gebaseerd op de zeegevechten in A a in’s Creed: Black Flag, maar wat waren die toch goed. We zijn er dan ook vrij zeker van dat deze online game de potentie heeft om een heel leuke toevoeging aan Ubisofts line-up te worden. Op het eerste gezicht prikkelt het in ieder geval al meer dan de onthulling van For Honor.

Van alle compleet nieuwe games maakte Starlink: Battle for Atlas waarschijnlijk de meeste indruk. Spelers moeten het Atlas-universum bevrijden van kwaadaardige robots en pa en daarbij hun eigen ruimteschip aan en gaan vervolgens op ontkenning. Hoewel de game ook naar Xbox One en PlayStation 4 komt, kan het ruimteschip fysiek worden bevestigd aan de Switch-controller. Het heeft iets weg van No Man’s Sky, maar dan met meer actie, wat wel eens een perfecte combinatie zou kunnen zijn.

Media has no description

De kers op de taart

Als kers op de taart had Ubisoft aan het einde van zijn persconferentie een verra ing in petto, zoals dat eigenlijk hoort op E3. Ondanks dat geestelijk vader Michel Ancel van tevoren had gezegd dat de game niet op E3 aanwezig zou zijn, werd er na jarenlang wachten eindelijk een nieuwe trailer van het langverwachte vervolg op Beyond Good & Evil getoond. Deze prequel heeft een naadloze online wereld en hoewel we alleen een CGI-trailer voorgeschoteld kregen en personages en de spelwereld een stuk realistischer ogen dan in het eerste deel, is diezelfde eigenzinnige stijl weer duidelijk terug te zien. Het leverde een daverend applaus op, en het zorgde ervoor dat veel journalisten en gamers enthousiast het gebouw verlieten of de livestream afsloten.

Ubisoft heeft dit en mogelijk volgend jaar met dit soort titels een intere ante line-up te pakken. Het bedrijf houdt nog altijd vast aan bepaalde franchises die goed scoren – men zou wel gek zijn om dat niet te doen – maar het durft net zo vaak een gok te nemen en met iets compleets nieuws te komen, een filosofie die veel te weinig gamebedrijven er op nahouden. Ongeacht de kwaliteit van de uiteindelijke producten, leverde dat in ieder geval een spectaculaire persconferentie op.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou