Analyse: EA's E3-persconferentie | Gamer.nl

Analyse: EA's E3-persconferentie | Gamer.nl

Electronic Arts mocht dit jaar het startsein geven voor de diverse persconferenties die gehouden worden voordat de deuren van de E3-beurs opengaan. Ironisch, want de uitgever is zelf niet aanwezig op de beurs en houdt elders in Los Angeles zijn eigen evenement, EA Play. De persconferentie was op een uitzondering na echter weinig verrassend.

Persconferenties kun je door verschillende brillen zien. Die van een investeerder bijvoorbeeld. Voor hen was EA’s 75 minuten-durende presentatie vast een groot succes. Een veilige opeenstapeling van titels die op wat uitzonderingen na al aangekondigd waren - games die, uitgaand van eerder behaald succes, vast genoeg geld in het laadje brengen. Het gaat om franchises die ook nog eens geliefd zijn bij gamers, dus iedereen wint, moeten ook de hoge piefen bij EA hebben gedacht.

Logische vervolgen

Ja en nee. Star Wars Battlefront 2 en Fifa 18 zien er weer prima uit en het zijn series waar miljoenen gamers warm voor lopen. Vooral eerstgenoemde kreeg ruimschoots aandacht aan het einde van de persconferentie, met een half uur aan multiplayergameplay die uitgezonden werd. Iedereen die het eerste deel kon bekoren, kan zich verheugen op een vervolg dat de nodige diepgang toevoegt.

Maar het zijn geen titels waar mensen na een presentatie nog uren over doorpraten. Op E3 willen veel gamers verrast worden. Is dat eerlijk tegenover bedrijven die gewoon hun line-up voor de rest van het jaar willen tonen? Waarschijnlijk niet, maar het is de waarheid, dat bleek wel uit de tegenvallende reacties van gamers online.

Een half uur van een enkele titel op een E3-presentatie is sowieso wel aan de lange kant natuurlijk, maar ook van titels als Fifa 18, NBA Live 18 en Need for Speed: Payback wisten we al dat ze er aan zaten te komen. Al maakte laatstgenoemde titel helemaal geen verkeerde indruk. Naast het serieuzere racegeweld van games als Gran Turismo en Forza heeft het overdreven actievolle Need for Speed zeker ruimte om te gedijen.

Verra ing(en)

Gelukkig had EA nog twee verra ingen in petto, al was een van die aankondigingen te verwaarlozen. Anthem, een nieuwe game van BioWare, werd alleen getoond in een korte teaser die deed denken aan Bungie’s Destiny, maar dat kan ook een misvatting door de extreem korte eerste ontmoeting zijn. De game wordt vanavond tijdens Microsofts persconferentie verder uit de doeken gedaan.

Intere anter was A Way Out, een nieuwe game van Hazelight, de indie-ontwikkelaar achter de prachtige titel Brothers: A Tale of Two Sons. Het is fijn dat EA de laatste tijd op E3 kleinere titels (onder de noemer EA Origins) in het zonnetje zet en bovendien ziet A Way Out er uit als een gewaagde en intrigerende titel. In de game probeer je te ontsnappen uit de gevangenis, maar wat het uniek maakt is dat het alleen in co-op te spelen is. Gewaagd, maar daarom juist zo intere ant. De filmische trailer maakt het plaatje af.

Middle of the road

Op wat kleinigheden en Amerikaanse sporten na was dat de presentatie wel. Knulligheden daargelaten – de marcheerband met drums in het begin van de show had geen toegevoegde waarde en de vele ‘persoonlijkheden’ die EA had laten opdraven om het woord te nemen hadden moeite met, nou ja, presenteren – was EA’s presentatie zeker niet slecht. Het was gewoon middle of the road, weinig opzienbarend, een show die we zo weer zijn vergeten. En dat kan toch niet de bedoeling zijn geweest van een uitgever die aan een aantal potentieel geweldige games werkt.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou