Achtergrond

Analyse: E3-persconferentie Bethesda

Voor ieder wat wils, voor nu en in de toekomst

Geschreven door Michel Musters op
Bethesda had zo’n beetje al zijn grote franchises op een of andere manier tijdens zijn E3-persconferentie van stal gehaald. Niet altijd op de manieren die gamers het meest gelukkig maken, maar de diversiteit van de uitgever was prijzenswaardig. De persconferentie voelde bij tijden echter meer als een voorproefje voor een nog spectaculairder volgend jaar.

Het grootste nieuws is natuurlijk The Elder Scrolls 6. Op een superkorte teaser na is er echter gewoonweg niets over bekend. Ook werd eindelijk een korte teaser van Starfield, de compleet nieuwe ruimtegame van Bethesda, getoond. Net zoals bij The Elder Scrolls 6 valt er verder nog niets over te zeggen. De aankondigingen van deze games doen het goed bij gamers, maar zonder meer info voelt het vooral als een voorproefje op volgend jaar.

Fallout 76

Gelukkig is er ook behoorlijk wat voor dit jaar waar we naar uit kunnen kijken, waarvan de grootste naam Fallout 76 is. Een online game die je met vrienden kunt spelen (maar ook als een singleplayergame), veel groter dan Fallout 4, en vanaf 14 november verkrijgbaar: het is een veel grotere release dan dat we bij de allereerste aankondiging dachten. De co-op ervaring lijkt prima bij de Fallout-reeks te passen. Dat Fallout Shelter nu ook voor PlayStation 4 en Switch verkrijgbaar is, is een mooie bonus.

Het andere grote nieuws is een vervolg op Doom, genaamd Doom Eternal. Helaas valt daar naast een eerste teaser nog vrij weinig over te zeggen. In augustus onthult Bethesda meer op QuakeCon. Het was in ieder geval een slimme zet om dit vervolg op een favoriet van de fans aan te kondigen, ook al is er nu nog weinig zinnigs over te zeggen. Meer info volgt in ieder geval sneller dan bij Starfield en The Elder Scrolls 6.

Voor ieder wat wils

Verder had Bethesda nog allerlei andere aankondigingen voor verschillende gamers. The Elder Scrolls Blades brengt de franchise dit najaar naar iOS en Android en moet een pure Elder Scrolls-ervaring worden en uiteindelijk ook naar alle platformen, waaronder pc en consoles, komen. De game krijgt zowel door de ontwikkelaar gemaakte als gegenereerde kerkers.

Uitbreidingen voor Prey en Wolfenstein 2 worden ook gewaardeerd. Het zijn games die vorig jaar in de smaak bij gamers vielen en door nieuwe content voor deze topspellen uit te brengen, houdt het bedrijf deze franchises in de mindset van gamers.

Rage 2, tot slot, lijkt een niet al te serieuze mengelmoes tussen games en films als Just Cause, Borderlands en Mad Max te worden. Hoewel de getoonde gameplay niet de meeste indruk van de gehele persconferentie maakte, was het niet verkeerd om een game in Bethesda’s line-up te zien die zichzelf niet al te serieus neemt.

Bethesda kwam in deze persconferentie over als een uitgever die goed weet waar het mee bezig is. Het bedrijf heeft interessante projecten voor dit jaar in petto en een aantal hele grote namen voor daarna. Als het wat meer had kunnen laten zien van een aantal van de grotere namen van de conferentie, zoals The Elder Scrolls 6, Doom Eternal en Starfield, had het bedrijf wel eens de beste persconferentie van deze E3 kunnen hebben. Maar ook zonder meer info of beelden van deze titels was dit een prima gebalanceerde persconferentie met voor ieder wat wils.

Dit artikel delen:

Lees meer

Wat was de beste game van de Bethesda-presentatie? Bethesda komt met gratis Elder Scrolls Blades
2

Reacties op: Analyse: E3-persconferentie Bethesda

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Suurbier

    • 11 juni 2018 15:41
    Mwah, persoonlijk vond ik deze conferentie iets minder. Wel beter dan vorig jaar!
    Het probleem was een beetje dat er voor mij persoonlijks niets interessants tussen zat behalve Starfield en TES6 maar ik verwacht dat het zo nog 3-4 jaar kan duren voordat die games uit komen.
    Op een online Fallout game zit ik persoonlijk totaal niet te wachten. Stel je voor dat je net een dikke base hebt gebouwd, je hebt er uren ingestoken en vervolgens wordt er zo'n dikke nuke op jouw positie gedropt. Nee, aan mij niet besteed.
    In een Bethesda game wil ik op mijn eigen tempo ongestoord lekker kunnen verkennen en questen en dat gaat hier gewoon niet.
    Ook had ik echt gehoopt op een Fallout 3 of NV remaster maar ja, daar hoop ik zo'n beetje elk jaar op ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 12 juni 2018 13:54
    @Suurbier Ik vond het een prima presentatie, vooral als het ging om de toon van de mensen die de kijker toespraken. Bij EA had je daarbij echt het gevoel naar standaard CEO praatjes/beloftes te luisteren, daar waar bij Bethesda de liefde voor games er duidelijk vanaf straalde.

    Ik deel je mening aangaande Fallout Online. Het moet niet mogelijk zijn voor andere spelers om iets waar je zoveel tijd in hebt zitten permanent te verwoesten. De reden dat ik bijvoorbeeld ook niks heb met games zoals ARK etc.

    Starfield vond ik het meest interessant, waarbij ik dan wel de aanname doe dat het een soort van Fallout in space wordt. Dat zou een serieuze concurrent kunnen worden voor een game zoals Star Citizen. Plus dat er een groot tekort is aan space shooter/exploration games dus dat er iets weer wordt gecreëerd in dat genre is alleen maar positief.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.