Analyse: de E3-conferentie van Ubisoft | Gamer.nl

Analyse: de E3-conferentie van Ubisoft | Gamer.nl

Ubisoft heeft nogal een slechte naam als het op de E3 aankomt. Niet omdat het geen kwaliteit levert, eerder omdat het te veel kwaliteit levert: meerdere games oogden op de E3-conferenties van Ubisoft mooier dan ze uiteindelijk bleken toen ze in de winkel lagen. En dat heeft de reputatie van de uitgever op de grootste gamebeurs ter wereld toch een beetje geschaad.

We hebben erop gelet en het lijkt erop dat de games die ditmaal zijn getoond daadwerkelijk eruitzien zoals ze er, ehm, uit gaan zien. We signaleerden geen ‘onmogelijk mooie graphics’ die niet waar gemaakt kunnen worden. Da’s toch mooi. Precies de juiste hoeveelheid mooi, zeg maar.

Imponerend, in tegenstelling tot EA
Met een onnavolgbare introductie van de nieuwe Just Dance (een dansende giraffe en elektrische bloemengitaar, jawel) gaat de E3-conferentie van Ubi van start. Aan het roer staat traditiegetrouw de soms eveneens onnavolgbare Aisha Tyler, en na vandaag zijn we des te meer voor haar charmes gevallen. 

Op wat onhandige opmerkingen na geeft ze op ’n gevatte wijze flair aan een droge conferentie, en dat zonder écht irritant te worden. Dat is iets waar ‘de pakken’ met hun veel te duidelijk ingestudeerde grapjes vaak enkel van kunnen dromen. Natuurlijk, ook Tyler acteert, maar ze doet het goed genoeg om het niet zo te laten lijken. Haar notie over het drama in Orlando valt dan ook niet uit de toon.

Al gauw gaat Ubisoft over op de wat minder belangrijke zaken des levens: videospelletjes. Daar heeft de uitgever er het komende jaar heel van, zo blijkt. Het is eigenlijk jammer dat een rijtje met E3-games voorafgaand aan de persconferentie lekte, want hoewel daar weinig verra ingen tu en zaten, wist Ubisoft in tegenstelling tot EA wél met getoonde gameplay te imponeren.

Zo hadden we veel twijfels over Ghost Recon: Wildlands. Als we het gescripte geschreeuw van de spelers in de demonstratie even vergeten, kunnen we dankzij de gameplaybeelden erg uitkijken naar de co-op-structuur. Het feit dat verschillende spelers verschillende rollen kunnen aannemen, van offensief tot verkennend, geeft ons het idee dat er heel wat verschillende tactieken in deze open wereld uit te proberen zijn.

Hoewel we eveneens sceptisch waren over het ontlenen van de merknaam Ghost Recon aan het concept van Wildlands, valt het concept van de game binnen de serie eigenlijk niet eens uit de toon. Ja, van het realisme binnen de serie is afscheid genomen (Wildlands is wellicht tactisch, maar het is ook een schiettent), maar daar zijn we na het zien van de demonstratie op de conferentie niet bepaald rouwig om.

Vaders en moeders
South Park: The Fractured But Whole zet de toon van het vorige deel voort. Louter het thema verschilt, want fantasy heeft plaatsgemaakt voor een universum met superhelden. Op het vlak van humor lijkt deel twee verder te gaan waar The Stick of Truth ophield. De gameplay wordt nog een beetje in het midden gelaten, al wordt van de turn-based combat vermoedelijk geen afscheid genomen.

Na wat content voor The Division, komt Eagle Flight aanbod. Niemand minder dan de founder van Oculus, Palmer Luckey, betreedt het podium voor de eerste pvp-demo op het E3-podium van een uitgever. Toegeven, het oogt wat knullig om zes mensen met een te grote bril op druk in de rondte te zien staren, maar wat we zien van de game, oogt zeker met VR in ogenschouw als een toffe belevenis.

We vragen ons enkel af hoelang de game an sich leuk blijft, want zonder het voor ons nog zo spannende VR is Eagle Flight niet meer dan een Capture the Flag-modus boven bekende steden – oh, en met vogels, dat dan weer wel.

Samurai en vikings
For Honor maakte vooralsnog weinig indruk na de E3-demo vorig jaar. Ditmaal werd de singleplayer belicht, en wel vanuit het perspectief van de Viking-fractie. Hoewel de combat nogal simplistisch oogt, weet For Honor voor het eerst niet louter op papier te overtuigen. Het lijkt ons oprecht leuk om elkaar met vikings, samurai en ridders de hersenen in te slaan – zelfs offline, zeker als ’t allemaal zo filmisch als in de gameplaydemonstratie in beeld wordt gebracht. 

Grow Up, het schattige vervolg op het schattige Grow Home, is van heel andere komaf. We stonden aanvankelijk niet om een vervolg te springen, maar Grow Up lijkt erg te teren op z’n unieke en schattige stijl. De Grow-serie kan wat ons betreft (op basis van looks) uitgroeien tot een sterk ip – mits het goed zit met de gameplay. En laat het juist de gameplay zijn die op de E3-conferentie zwaar onderbelicht blijft. We weten daarom nauwelijks wat we van Grow Up moeten vinden. Daarover meer later deze E3.

Daarna volgen beelden van Trials of the Blood Dragon, een heuse combinatie van de Far Cry-uitbreiding met het kla ieke Trials, zien we een trailer van de A a in’s Creed-film (er wordt veel gevochten in de film, wij vochten tijdens de trailer vooral tegen de slaap) en wordt aandacht besteed aan Watch Dogs 2. Die laatste game kwam eerder deze week al uitgebreid aan bod nadat Ubisoft een boekje opendeed over het niet te vermijden vervolg.

Hippe opa’s
In de conferentie werd een hele mi ie gespeeld. Watch Dogs 2 oogt vermakelijk, maar ook een beetje knullig. De tone of voice van Watch Dogs 2 voelt nodeloos outdated, een beetje alsof je opa en vader samen hebben bepaald wat jij en je leeftijdsgenoten helemaal happening vinden, en daar een game over hebben gemaakt.

Natuurlijk schieten we graag mensen door het hoofd terwijl Eric B & Rakim door de speakers schallen, maar als de inhakers op internetcultuur en te ondoordachte hackersgadgets om de hoek komen kijken, treffen we onszelf al gauw facepalmend op het toetsenbord. Hopelijk kijkt niemand mee met onze webcam. Je weet maar nooit met die magische toverhacktelefoons van tegenwoordig.

Het nieuwe extreme wintersport-ip Steep vormt het slotstuk van de conferentie. Boven die Franse bergen laat de game je vrijuit skiën, boarden, wingsuiten etc. met of zonder vrienden. Je kunt deelnamen aan uitdagingen, ze zelf creëren of gewoon het prachtige landschap verkennen. Steep ziet er zeker in first-person uit als een waardige sneeuwgame. Zo komt Ubisoft ons na het uitblijven van een nieuwe SSX gisteren bij EA toch nog een beetje tegemoet.

Mooi
Vergeleken met EA had Ubisoft sowieso een veel betere conferentie. EA had goede games, maar vergat ze te tonen. Ubisofts conferentie zat barstensvol trailers en gameplaybeelden en met Steep was er zelfs sprake van een verra ing. Hoewel de conferentie echt niet op alle vlakken wist te overtuigen, lijkt Ubisoft twee mooie jaren tegemoet te gaan. Hopelijk precies zo mooi als ’t ons werd voorgehouden. Maar dat weten we bij Ubisoft helaas pas wanneer de games in de winkels liggen.

E3 2016
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou