Analyse: De E3-conferentie van Microsoft | Gamer.nl

Analyse: De E3-conferentie van Microsoft | Gamer.nl

Het is een belangrijk jaar voor Microsoft. De Xbox One is de best verkopende console ooit van het bedrijf, maar de Amerikaanse softwaregigant zit Sony nou niet bepaald op de hielen. Vorig jaar werd de toon gezet, met backwards compatibility, boeiende exclusives en imponerende gameplay. Dit jaar was het een mengelmoes van verrassende hardware en weinig verrassend games.

Daar i ie dan, nu ook officieel: de Xbox One S. Het S-model is wit, veertig procent kleiner, heeft USB poorten aan de voorkant, ondersteunt HDR en kent films en videos in 4K-resolutie. De Xbox One S is dus niet krachtiger. Je speelt er geen mooiere games op. Wel oogt de console een stuk mooier dan de zwarte Betamax-recorder die nu in onze huiskamer staat.

Spannend? Wellicht niet. Voor de echte spannende hardware moeten we wachten op het einde van de conferentie, als Microsoft een nieuwe console aankondigt: Project Scorpio. Deze Xbox legt de PlayStation Neo het vuur aan de schenen, zoveel is wel duidelijk. Phil Spencer spreekt van de meest krachtige console ooit gemaakt. Niets is concreet, maar de Scorpio zal 4k-games kunnen draaien – niet geupscaled, maar native 4k. En dat is best huge.

Op het vlak van hardware maakt Microsoft maandag indruk. Maar wat we mi en, is een hint naar virtual reality. Stiekem hadden we verwacht dat Microsoft dieper in zou gaan op z’n samenwerking met Oculus, maar mi chien is het daarvoor nog te vroeg dag. Wij denken dat de Scorpio in de toekomst zal dienen als het ‘consolethuis’ van de Oculus Rift.

Wellicht dat we volgend jaar op de E3, op de Gamescom of wellicht op een ingelast event, meer duidelijkheid over VR en Xbox krijgen. Het wordt tijd.

Games!
Als het aankomt op games, kunnen we niet anders dan stellen dat we enigszins teleurgesteld zijn. “More exclusive games”, zegt hoofd Xbox-divisie Phil Spencer als hij de conferentie inluidt. Die belofte komt hij wel na en de conferentie barst van de goede games, maar die games zijn geen verra ingen. Dat komt deels omdat een deel van tevoren gelekt was, maar ook omdat een groot deel al aangekondigd was.

Sea of Thieves ziet er veelbelovend uit als co-op-piratenavontuur (als je je geluid had uitgezet tijdens de presentatie, want schreeuwende millennials), Gears of War 4 is niet verra end (wat geen verra ing is) maar doet z’n Gears of War-ding, Forza Horizon 3 is dusdanig indrukwekkend dat ’t zelfs niet-racingfans deed watertanden, We Happy Few oogt even bizar als intens, Dead Rising 4 is bloederig als altijd en keert terug naar de kerst-roots van menig zombiefilm, Tekken 7 komt nu officieel naar de Xbox One, Recore oogt een beetje vlak, Final Fantasy XV is in z’n design een erg Japanse game (feit) en kan op basis van wat we hebben gezien wel eens teleur gaan stellen (mening), The Witcher-kaartgame Gwent is nu ook officieel bevestigd, Scalebound in co-op ziet er erg leuk uit, State of Decay 2 gaat écht gebeuren en Halo Wars, daar lopen we stiekem best wel warm voor.

Bovenstaande games zijn niet allemaal exclusives en het zijn niet allemaal verra ingen. Eigenlijk zijn we nergens verrast, niet op het vlak van games althans. Microsoft hield er een aardig tempo in, kwam met trailer na trailer, maar ging daarbij niet écht uit van eigen kracht. Het was vooral meer van het welbekende: dat is prima, maar op de E3 hopen zowel media als gamers op vuurwerk. In de vorm van verra ende, first party-games bleef spektakel uit.

Nieuw binnen het besturing ysteem
Nog wel de moeite om aan te kaarten zijn enkele nieuwigheden binnen het besturing ysteem die de uitgever in het verschiet heeft. Neem de toevoeging van background music. Welke platformen worden ondersteund is nog maar de vraag, maar het streven is in elk geval veelbelovend. De toevoeging van Clubs is an sich welkom en is vergelijkbaar met communities op de PlayStation 4.

Waar we wel echt enthousiast over zijn is een Looking for Group-functionaliteit, die nu is ingebakken in het besturing ysteem. Een goed idee, want mensen hoeven nu niet meer uit te wijken naar externe lfg-alternatieven als The100.io. Oh, en Microsoft komt met een eigen competitive platform om games op ‘niveau’ te kunnen spelen, bijvoorbeeld in toernooivorm. Dat platform heet Arena en ondersteunt zowel eigen games als die van third parties.

Visie
De Microsoft-conferentie verraste met hardware (zelfs na het lek), maar was wat veilig op het vlak van games. Wat de consolefabrikant in elk geval niet te verwijten valt, is een gebrek aan visie. Want vrijwel alle exclusieve games ondersteunen het nieuwe Play Anywhere. Er bestaan feitelijk geen grenzen meer tu en Xbox One en Windows 10 (en mobiele platformen) voor veel exclusieve games, wat grote gevolgen heeft voor savegames, matchmaking en co-op.

Veel exclusives, eigenlijk alle exclusives, voor de Xbox One komen ook naar Windows 10. Natuurlijk speelt het pushen van Windows een belangrijke rol, maar Microsoft heeft deze E3 in elk geval bewezen pc-gamers nog niet vergeten te zijn. Play Anywhere is eigenlijk niet nieuw, het is gamen zonder grenzen zoals Games for Windows dat altijd al had moeten zijn. Maar dat is niet erg, als het ditmaal werkt.

Op het vlak van games was het allemaal wat zo-zo. De Scorpio is zonder twijfel de grootste verra ing, ook al is een weerwoord op de PlayStation Neo eigenlijk geen verra ing. Scorpio geeft het merk Xbox in elk geval weer perspectief – op het vlak van hardware, althans. Als Oculus en Microsoft de banden warm houden, als de toekomstige console voor ’n niet al te harde prijs in de winkels liggen, dan heeft de uitgever vandaag belangrijke stappen gezet richting een inhaalrace.

Maar goed…‘als’.

E3 2016
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou