Met de introductie van het veilinghuis biedt Blizzard spelers de mogelijkheid om binnen de kaders van het spel handel te drijven met andere spelers. Een systeem dat uit World of Warcraft haast niet meer weg te denken is. Het veilinghuis geeft je namelijk een vorm van autonomie voor wat betreft het verkrijgen van materialen en uitrustingen, aangezien je niet afhankelijk bent van de soms ondragelijk kleine kans dat je het item vindt of uren moet investeren. Diablo III gaat hierin nog een stap verder en geeft je de mogelijkheid om uitrusting en andere materialen voor echt geld te (ver)kopen. Een systeem dat menigeen niet geheel onterecht in het verkeerde keelgat schiet.

Belasting

Vanaf 15 mei kun je met digitaal geld handelen, ongeveer een week later met echt geld. Hiervoor krijg je drie mogelijkheden om het geld te innen of te betalen. Allereerst het gebruik van het Battle.net Balance-systeem waar je geld bewaard wordt op je account dat voor zowel Diablo III-veilingen gebruikt wordt, maar ook voor het aanschaffen van uitbreidingen en andere digitale Battle.net-diensten. Het systeem kent een limiet van 200 euro. Belangrijk om te weten is dat valuta van het Battle.net balance-systeem niet ingeruild kan worden voor echt geld. Je hebt ook de keuze om onafhankelijk van Blizzards Balance-systeem te handelen, namelijk door middel van Paypal of een creditcard.

Het handelen van digitale goederen voor geld is niet gratis. Vijftien procent van de opbrengsten van gaat direct naar Blizzard. Maak je gebruik van Paypal, gaat nog eens vijftien procent van de totale opbrengst af vanwege transactiekosten. Deze ‘belasting’ moet illegale farmers (spelers die virtuele goederen voor geld aanbieden en voor dat doel de game spelen) tegengaan. "Het verkrijgen van items is altijd al een belangrijk aspect geweest binnen de Diablo-reeks, maar er was nooit een centrale plek voor spelers om uitrustingen aan te schaffen, waardoor velen gebruikmaakten van illegale, onveilige alternatieven", valt te lezen op Blizzards FAQ-pagina. Blizzard rekent ook kosten voor het plaatsen van veilingen, naar schatting ongeveer één euro (al staat dat nog ter discussie) om "competitieve prijzen aan te moedigen".

Voordelen voor Blizzard

De introductie van het veilingsysteem zou je gemakkelijk kunnen toeschrijven aan geldgierigheid. Blizzard claimt echter dat het volledig in het belang van de speler is. Autonomie staat hoog in het vaandel van de studio, vandaar dat zij geen enkele invloed gaan uitoefenen op de economie van de verschillende Diablo III-regio's. "Het idee is om spelers de mogelijkheid te bieden handel te drijven. Wat wij doen is heel anders dan wat de Aziatische bedrijven doen: wij verkopen de goederen niet zelf", vertelt Rob Pardo, lead designer van Diablo III. Daar heeft hij een punt: hoe oneerlijk het ook lijkt dat iemand een enorm krachtig item zomaar kan kopen, dat item moet wel eerst door iemand anders aan worden geboden. Als fervente spelers niet voor aanbod zorgen, kan er wel vraag naar zijn, maar zullen de twee elkaar niet vinden.

Blizzard gaat zelfs een stap verder en verbiedt spelers van de hardcoremodus, waarin doodgaan betekent dat je personage voorgoed weg is, voor echt geld uitrustingen aan te schaffen om te vermijden dat zij "geld investeren in een personage dat vervolgens doodgaat". Het aanschaffen van een voorwerp moet overigens wel goed doordacht worden. Blizzard behoudt namelijk het recht om in updates items aan te passen. Waar je wapen eerst nog het geld waard was, kan het zomaar zijn dat deze dusdanig aangepast wordt dat het in waarde daalt.

Hoe mooi de introductie van het veilingsysteem ook wordt verpakt, het valt niet te ontkennen dat Blizzard zakgeld eraan overhoudt. Dit valt ook op te maken uit een uitspraak van Pardo, waarin hij vertelt dat de belangen van de speler centraal staan, maar dat de tweede stap in het proces is om te kijken of het geld genereert: "Als het betekent dat we al ons geld verliezen, kunnen we dat natuurlijk niet doen. Als we break-even halen, zetten we het door. Kunnen we zelfs winst maken, is dat nog beter." Dat laatste moet geen probleem zijn, gezien de forse belastingen die Blizzard heft op veilingen.

Nadelen voor de speler

Ongeacht of spelers door deze introductie beschermd worden en illegale transacties zo vermeden kunnen worden, zijn er wel degelijk negatieve gevolgen. Het feit dat transacties in Diablo II illegaal waren, zorgde inderdaad voor een zwarte markt, maar het overgrote deel behaalde zijn Windforce of andere epische uitrusting toch echt door eigen tijdsinvestering. Doordat Blizzard nu de makkelijke weg aanmoedigt, zijn spelers eventueel sneller geneigd hun centjes uit te geven. Daarnaast zijn World of Warcraft-achtige discussies te verwachten waarin de harde kern, die alle uitrusting met bloed, zweet en tranen zelf verzamelt, zich fel uitlaat over degenen die hun uitrusting met echt geld kopen en zo, volgens de harde kern, de makkelijke route verkiest. Met een polarisatie binnen de community tot gevolg.

Daarnaast is het nog maar de vraag in hoeverre dit systeem de veiligheid daadwerkelijk waarborgt. Blizzard vecht al jaren tegen hackers. Nu worden Battle.net-accounts nog aantrekkelijker voor hackers, omdat niet alleen betaalgegevens aanwezig zijn, maar ook de digitale Battle.net Balance-valuta. Er is nog geen uitspraak gedaan over of je een Battle.net Authenticator (een apparaat vergelijkbaar met je online banking-apparaat) nodig hebt voor transacties, wat zorg wekt.

Hoe zit het bovendien met de puur digitale transacties? Het feit dat er geen kosten zijn verbonden aan het plaatsen van veilingen voor digitaal geld is een maatregel die helpt, maar deze lijkt niet toereikend. Uit bronnen blijkt dat zowat alle items te ruilen zijn. Misschien is het ‘t overweging waard sommige voorwerpen (verkrijgbaar op bijvoorbeeld enkel de hoogste moeilijkheidsgraad) niet ruilbaar te maken, waardoor er toch een verschil is tussen de harde kern en de meer casual-speler.

Nodige toevoeging

We zullen het moeten afwachten hoe het er in de praktijk gaat uitzien. De introductie van het vernieuwde veilinghuis zorgt ervoor dat illegale transacties worden gelegaliseerd en dat Blizzard er ook iets aan overhoudt. Spelers hebben daarnaast de mogelijkheid om te kiezen: investeren zij hun kostbare tijd om een bijzonder wapen te verkrijgen of betalen ze hiervoor. Het veilinghuis biedt in elk geval een nieuwe dimensie aan een spelreeks die afhankelijk was van het verkrijgen van steeds betere uitrusting en het handelen tussen spelers.

Wat vind jij van het veilinghuis? Ga je er gebruik van maken? Welke restricties en/of toevoegingen zou jij graag willen zien?