Als we kijken naar de games die beschikbaar komen, dan is het niet moeilijk om parallellen te trekken met het opstartjaar dat de Nintendo DS ook had. De ene ontwikkelaar voelt zich als een vis in het water met de nieuwe technologische mogelijkheden, terwijl een ander duidelijk nog zoekende is. Capcom weet met grafische bravoure in Super Street Fighter IV 3D Edition en Resident Evil: Mercenaries 3D indruk te maken, terwijl een Steel Diver of Ridge Racer niet bovenmatig aantrekkelijk zijn.

Soortgelijke verschillen zijn ook merkbaar bij de 3D-effecten, varierend van de intensiteit van de beelden tot en met de stabiliteit van de beelden. Bij de ene game is het beeld net rustig genoeg voor de ogen om ervoor te zorgen dat je blijft spelen, terwijl de ander je overdondert met visuele poeha waardoor tussentijdse pauzes om hoofdpijn te voorkomen aan te raden zijn. Hoewel we  de epilepsiewaarschuwingen en het advies om ‘een uurtje pauze te nemen na ieder uur spelen’ niet gespot hebben, zouden ze bij sommige games zeker niet misstaan.

Draait nog niet door

Een functie die in de Nintendo 3DS zit ingebakken is de tiltfunctie, hoewel weinig games hier daadwerkelijk leuk gebruik van maken. Kleine ’augmented reality’-demo’s lieten zien wat we in de toekomst onder meer kunnen verwachten. Denk daarbij aan kleine spelletjes waarin viziertjes moeten worden geraakt, voorwerpen van een andere kant bekeken moeten worden en andere activiteiten die spelers stimuleren om driftig met de 3DS te draaien. Het voorgeïnstalleerde Face Raiders doet wat dat betreft al precies wat het moet doen. Nieuwe 3DS-eigenaren kunnen in het spelletje op een originele manier kennis maken met de mogelijkheden van het apparaat, hoe beperkt Face Raiders zelf ook mag zijn.

Bij ‘volwaardige’ 3DS-titels blijft de rol van de tiltfunctie tot op heden vooral beperkt tot het besturen van de camera. Slecht een enkele game kiest er voor om de tiltfunctie als besturing in te zetten: Super Monkey Ball 3D, de game waarin alles om balanceren (en apen in ballen) draait. Dan is het gebruiken van een tiltfunctieniet meer dan een logische keuze.

Tech-demo

Een ander euvel dat de Nintendo DS bij lancering had, steekt ook zijn kop op bij de eerste lading Nintendo 3DS-games: de games lopen niet over van de inhoud. Resident Evil: Mercenaries 3D is een uitgebreide minigame; het is – oneerbiedig gesteld - de Yoshi Touch & Go voor de Nintendo 3DS. Ook een Steel Diver, waarin met duikboten aan de slag wordt gegaan, heeft weinig om het lijf. Of er wordt gefocust op nutteloze foefjes waarmee ontwikkelaars willen laten ‘zien’ dat ze 3DS begrijpen, zoals in PES 2011 3D met zijn loze camerastandpunten. Nintendo zelf mikt met Kid Icarus: Uprising en The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D wat dat betreft wel duidelijk op de doorgewinterde gamer die uren achtereen zijn spellen wil spelen.

Gelukkig staan er nog genoeg (volwaardige) games op stapel die voor juni uit moeten komen. Nintendogs + Cats, Mario Kart, Paper Mario, Starfox 3D, Pilotwings Resort en Animal Crossing. En dat zijn dan slechts de Nintendo-titels, Ubisoft bijvoorbeeld brengt Rabbids 3D, Driver Renegade, Ghost Recon Shadow Wars en Splinter Cell 3D, terwijl Capcom Super Steet Fighter IV 3D Edition en Resident Evil: Revelations heeft klaarstaan. En dan zijn er nog titels als Ridge Racer 3D, Dead or Alive Dimensions en Metal Gear Solid: Snake Eater 3D. Genoeg moois dus, al laten we voor het gemak even buiten beschouwing dat er tussen dat rijtje ook de nodige 3D-remakes zitten.

Hoewel tijdens de persconferentie verschillende uitgevers beweerden dat ze gelijk op de innovatiemogelijkheden zijn gesprongen toen ze het apparaat voor het eerst te zien kregen, leert de werkelijkheid dat zo’n investering tijd kost. Tijd om de hardware optimaal te benutten en tijd om een volledig gevulde game neer te zetten. Dat de toekomst eraan komt, dat is zeker. Hij komt misschien alleen nog niet op 25 maart.