The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3DS
Releasedatum (schatting): juni 2011
Wat valt er nog te zeggen over de game die door fans en critici bijna unaniem als de beste game ooit wordt bestempeld? Ocarina of Time ontstijgt de nostalgiefactor zo’n beetje en is een toonbeeld van games zoals we ze willen spelen, het voorbeeld van een game waarbij tijdens de ontwikkeling alles op het juiste moment bij elkaar kwam om een nagenoeg perfecte ervaring te creëren. Een gigantisch avontuur waarin een klein jongetje uit een elfendorpje opeens het gewicht van de wereld op zijn schouders krijgt en het hele land af moet reizen om de wereld te redden – en faalt, al krijgt hij zeven jaar later gelukkig een tweede kans, maar niet voordat hij te zien krijgt wat zijn tekortkomingen hebben aangericht. En dat allemaal in één game.

De fans hebben Ocarina of Time al talloze keren uitgespeeld via verschillende ports naar o.a. de GameCube en de Wii (Virtual Console), maar het is de eerste keer dat deze meer dan tien jaar oude game een flinke grafische update krijgt. Er wordt nieuw leven geblazen in hoofdpersonage Link en zijn zeer kleurrijke en diverse omgevingen. De 3D-effecten liggen er niet te dik op, maar worden gebruikt om de wereld nog meer tot leven te wekken en diverse voorwerpen nog tastbaarder te maken. Naast de gewone game bevat Ocarina of Time 3DS ook de ‘Master Quest’, een alternatieve versie van de game met enkele wijzigingen en een hogere moeilijkheidsgraad. Nintendo sluit daarnaast andere (nog onbekende) wijzigingen binnen het avontuur niet uit. We zijn weer helemaal klaar om nogmaals op avontuur te gaan in Hyrule. Hierna Majora’s Mask dan maar?

Dead or Alive Dimensions
Releasedatum (schatting): 2011
Super Street Fighter IV 3D Edition maakt enorme indruk op mensen, dus vechten op de 3DS zit wel goed. Daar willen we meer van, en Dead or Alive Dimensions is de oplossing. Het is voor het eerst dat de populaire vechtreeks naar een handheld komt en de altijd wonderschone graphics – met flink wat schuddende lichaamsdelen – moeten nu nog meer opvallen door de mogelijke 3D-effecten. Dead or Alive Dimensions bevat de beste inhoud van de complete serie, van de eerste Dead or Alive tot de meest recente, Dead or Alive 4. Met meer dan twintig vechtersbazen, waarvan twee compleet nieuw zijn, en vijftien omgevingen hoeven leunstoelninjas zich in ieder geval niet te vervelen.

Steel Diver
Releasedatum (schatting): lente 2011
Een game over duikboten, het klinkt niet als de meest wervelende manier om je gloednieuwe 3DS mee te testen. En toch prikkelen onze vingers, want Steel Diver is ontwikkeld door niemand minder dan Shigeru Miyamoto, het meesterbrein achter langlopende series als Mario en Zelda.

De hoofdmodus in de game lijkt in feite een tweedimensionale shooter onder water, met een duikboot die je veilig naar het einde van het level moet manoeuvreren. Gedurende de tocht stuit je op diverse obstakels, zoals vulkanen en torpedo’s. Deze moeten vermeden worden of kapot geschoten, voordat je energiebalk leegraakt. Vooral de latere missies schijnen behoorlijk wat tactiek van spelers te vragen. Het concept is misschien niet enorm spannend, maar we hebben genoeg vertrouwen in Nintendo om te hopen op een game die toont wat voor goede toevoeging 3D voor handheld-gaming betekent. Hij is bij de lancering in de Verenigde Staten al meteen uit, wij moeten nog even wachten.

Star Fox 64 3D
Releasedatum (schatting): 2011
Nog een remake van een Nintendo 64-game? Ja, maar wel eentje die er om schreeuwt! Hoe lang geleden is het dat we een echt goede Star Fox-game hebben gehad? Deze shooter introduceerde voor het eerste gamen met trilfunctie in de controller aan de wereld, maar ook zonder die functie was het een prachtig filmisch avontuur, met memorabele dialogen en scenes die zo uit Independence Day leken te komen.

Star Fox 64 is ook nog eens een game die enorm veel baat kan hebben bij het gebruik van 3D-technologie. In de game vliegen spelers het beeld ‘in’ om alles op hun weg aan gort te knallen. 3D moet er voor zorgen dat het nog duidelijker is waar een vijand zich precies bevindt. Het stelt Nintendo ook in staat vijanden van achteren te laten komen, omdat dit goed zichtbaar is voor de speler. Het moet voor meer precisie en dus nog betere gameplay zorgen. En hadden we al gezegd dat de game eindelijk een saveoptie krijgt?

Professor Layton and the Mask of Miracle
Releasedatum (schatting): 2011
Het doet een beetje denken aan de tekenfilms van vroeger, de avonturen die professor Layton en zijn vaste kompaan Luke samen beleven. Het verhaal is met iedere titel anders, maar de formule blijft gehandhaafd. Noem het voorspelbaar, of zie het als een manier om de mix van puzzel en plot te verfijnen. Hoe dan ook, de eerste Layton voor de 3DS belooft op zijn minst een aantal vernieuwingen door te voeren. De puzzelserie maakte op de DS al gretig gebruik van de ‘unieke’ mogelijkheden die het apparaat bood, en daar lijkt het op de 3DS ook weer heen te gaan.

Ontwikkelaar Level 5 heeft met Professor Layton goud in handen en dat weet het. Japan weet het ook en wij…wij volgen vooralsnog braaf, al moeten we daar een aardige portie geduld voor opbrengen. Waar Japan met The Mask of Miracle al bezig is aan het tweede deel in de tweede trilogie, hebben we hier onlangs pas het eerste drieluik afgerond. Voordat we aan de slag kunnen met de 3DS-titel, krijgen we dus eerst nog the Specter’s Flute aangeboden. Ook prima speelbaar op de 3DS, maar toch niet zo spannend als de eerste speciaal voor het apparaat ontwikkelde Layton.

Resident Evil: The Mercenaries / Revelations
Releasedatum (schatting): zomer / herfst 2011
De eerste geheel nieuwe Resident Evil-game op de 3DS laat nog even op zich wachten, maar als zoethoudertje krijgen we hopelijk tegen het najaar alvast The Mercenaries. Net als de gelijknamige minigame uit Resident Evil 4 en 5 trekt The Mercenaries het afschieten van ‘zombies’ uit zijn verband om er een jacht naar topscores van te maken. Dat levert een hele andere manier van spelen op: alles moet snel, efficient. Nu was het op de console al best leuk om na de verhalende modus nog even verder te mogen ‘stoeien’, maar andere singleplayer- en multiplayertitels bleven lonken. Misschien komt The Mercenaries daarom op de 3DS wel beter tot zijn recht.

Een gemiddelde sessie in The Mercenaries zal niet gauw langer dan een paar minuten duren, ideaal om je onderweg op te storten. De levels die in de 3DS-versie zijn dan niet nieuw, wel is het camerastandpunt met het oog op de besturing aangepast. Zonder getrokken wapen beleef je alles mee over de schouder van Chris, Jill, Claire of Hunk, maar zodra je overgaat tot actie schakelt het beeld naar een first person perspectief. The Mercenaries lijkt een bijzonder vermakelijke voorbode te worden op wat we grafisch nog van de 3DS mogen verwachten, maar ook van Capcom zelf, wanneer het Resident Evil: Revelations uitbrengt. Dan krijgen we te zien wat er gebeurt als je 3D als katalysator voor schrikeffecten inzet. 

Kid Icarus: Uprising
Releasedatum (schatting): zomer 2011
Het mag met recht een ‘uprising’ genoemd worden, de wederopstand van Kid Icarus. Twee decennia lang heeft hij zich stilgehouden, maar nu laat hij eindelijk weer van zich horen. Uprising is vooral bedoeld om ons als gamers wakker te schudden, dat het met de 3DS niet ineens gedaan is met de touchscreen-gameplay waar zijn voorganger furore mee maakte. De nieuwste Kid Icarus combineert de komst van een analoge stick met de vertrouwde aanraakgevoelige besturing. De circle pad, zoals het pookje officieel heet, in de ene hand, de stylus in de andere. Zo vlieg je het ene moment door het luchtruim heen en schiet je vijanden af met je magische boog. Het andere moment strijk je neer op de grond en gebruik je het goddelijke wapen als zwaard.

Twintig jaar na het eerste avontuur is er eigenlijk maar weinig veranderd in Angel Land, de wereld waarin hoofdpersoon Pit leeft. De mythische feeks Medusa heeft nog altijd snode plannen, waar hij een scherpgeslepen stokje voor moet steken. Waar het voor Pit nog hetzelfde aanvoelt, daar krijgen we als speler een complete nieuwe ervaring. Geen 2D-platforms meer, maar een volledig driedimensionaal actieavontuur, met elementen van het rail shooter-genre. Of die opzet past bij Kid Icarus is nu nog lastig te zeggen, want na zo’n lange stilte is het referentiekader voor de serie verdwenen. Nintendo vond het in ieder geval goed genoeg om een van zijn oudgediende helden voor van stal te halen.