In 1996 leek het even voorbij te zijn met DTM. Na een 12 jaar durende evolutie in de Duitse race-scene werd er besloten dat het voorbij was met het ooit zo populaire racing-evenement dat elk jaar weer tienduizenden mensen naar het circuit trok. Het zou een kleine 3 jaar duren voordat DTM weer in ere hersteld was en plaats kon nemen tussen de grote internationale race-toernooien. Een overzicht van 18 jaar racegeschiedenis. Racen op de runway

De Duitse motorsport kampte in de 60'er jaren met een groot probleem. Met de toename van autoraces bleek er een flink tekort te zijn aan race-circuits. In 1966 was namelijk nog maar net een vast tweede Duits circuit (bekend als het Hockenheim-Motodrom) klaar voor gebruik. Om deze enorme ondercapaciteit op te vangen werd er een toevlucht gezocht tot militaire vliegvelden die als racetrack konden dienen. Enkele van deze circuits zoals Wunstorf, Siegerland en Diepholz werden daarvoor tijdens de race-evenementen verbouwd.

Nadat de DRM (de voorganger van DTM in de jaren 70) in 1977 een chaotische race afsloot op het Diepholz circuit, werd er besloten dat er niet geraced meer kon worden op vliegvelden vanwege onveiligheid en de enorme schade die auto's opliepen wanneer ze tegen de metalen vaten botsten die als afscheiding dienden. In 1979 kwam de DRM organisatie hier echter op terug en werd het vliegveld Diepholz weer terug in de tracklist gezet.

Nadat in 1980 de DRM zijn definitieve laatste jaar beleefde, werd in 1983 een nieuw toernooi gereden met de zogenaamde Group-C-Sportscars, waaronder de snelle Porche 956 en 962, de Sauber-Mercedes C9 Turbo en Nissan Turbo. De populariteit van deze C-klasse bleek enkel maar kort dankzij de snelle opkomst van het Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) in 1984. Het Duitse publiek bleek toch een voorkeur te hebben voor de touringcars boven de snellere klasse-C wagens.

DTM schandaal

De DTM reed (in 1984-85) net als zijn voorgangers ook op circuits als Diepholz, maar kreeg al snel een schandaal te verduren. In tegenstelling tot wat Duitse Motorsport Vereniging voorschreef moedigde de organisatie van DTM de deelnemers namelijk aan om zonder geluiddempende apparatuur te racen. Volgens organisator Rumpfkeil moest dit de race-geluiden op het vliegveld versterken.

Nadat er verschillende klachten werden gedeponeerd bij de Duitse Motorsport Vereniging besloot de organisatie de DTM te verbannen tot 1989. Toen deze in dat jaar weer terug keerde was er een hoop veranderd op het circuit.