Wii Sports Resort is de perfecte zomergame
Achtergrond

Wii Sports Resort is de perfecte zomergame

Deze zomer is het twaalfjarige jubileum van de Wii Motion Plus-accessoire. Dit kleine verlengstuk dat de bewegingsbesturing van de Wii-afstandsbediening een stuk exacter maakt, heeft een ietwat tragische levensloop gehad. Er zijn eigenlijk maar twee noemenswaardige games die deze uitbreiding volledig wisten te benutten: The Legend of Zelda: Skyward Sword en Wii Sports Resorts.

Die Zelda-game krijgt deze maand een heruitgave en herwaardering, maar ook Wii Sports Resorts zou een soortgelijke behandeling moeten krijgen. Deze zomerse verzamelingen van sporten heeft namelijk altijd in de schaduw gestaan van de eerste Wii Sports. Met meer dan 82 miljoen verkochte exemplaren was dat spel een ongekend fenomeen. Het hielp daarbij natuurlijk ook mee dat het Wii Sports met iedere console werd meegeleverd.

Sports Simulator

Wii Sports Resort had die luxe niet, maar het spel werd wel samen met de eerder genoemde Motion Plus-uitbreiding verkocht. Het was daarmee net zoals zijn voorganger de ideale demonstratie van wat die precieze bewegingsbesturing voor games kon betekenen.

©GMRimport

In dertien verschillende simulaties van echte zomerse sporten doet Wii Sports Resorts uit de doeken wat Motion Plus allemaal in huis heeft. Het grootste verschil is te ontdekken in de terugkerende speelstanden golf en bowling. Die spelen met de extra toevoeging ook echt een stuk beter.

Vakantie op Wuhu Island

In plaats van losstaande minigames, worden de spellen in Resort aan elkaar gekoppeld door ze allemaal op dezelfde locatie te laten plaatsvinden. Wuhu Island is het toneel voor boogschieten, basketballen, tafeltennissen, kanoën, frisbeeën en jetskiën. De baai uit de kano-minigame is te zien wanneer je gaat boogschieten en wie besluit te skydiven kan zomaar landen op de golfbaan. Het is geen échte open wereld, maar Wuhu Island voelt alsnog als een echte plek aan.

Het helpt ook dat alle nieuwe sporten een schot in de roos zijn. Boogschieten is door gebruik van de nunchuck en Wii Motion Plus verrassend realistisch en ook het frisbeeën voelt verrassend echt aan. In het lijstje van speelbare sporten zit eigenlijk geen enkele misser.

©GMRimport

Stempelboekje

De basis van deze sporten is ijzersterk. Ook in de multiplayer en extra speelstanden komen ze goed tot hun recht Resort is simpeweg een geweldige game voor wie plezier haalt uit het behalen van de hoogste score en de snelste tijd.

Daarnaast zijn er ook nog stempels te behalen, die ongeveer dezelfde functie vervullen als achievements of trophies. De echte fanatiekeling wil ze natuurlijk allemaal verzamelen en om daaraan te voldoen moet alles uit de kast getrokken worden. Nintendo heeft als enige van de drie consolemakers zich nooit echt gewaagd aan achievements, maar Wii Sports Resort leent zich er uitstekend voor. Juist door de speler allerlei extra doelen mee te geven, blijkt hoeveel diepgang deze ogenschijnlijk simpele minigames hebben.

©GMRimport

Zomerse sferen

Wii Sports Resort is niet alleen een hele fijne en competitieve single- en multiplayergame, het is ook een spel dat ontspanning stimuleert. Neem bijvoorbeeld de Pilot Wings-achtige minigame waarin met een vliegtuigje over Wuhu Island gevlogen kan worden. Er is een timer en er zijn optionele doelen om zoveel mogelijk locaties te ontdekken of alle ballonnen lek te schieten, maar het is bovenal vooral rustgevend om over het eiland te zweven.

Met een vliegtuigje vliegen lijkt misschien niet helemaal te passen in het straatje van zomersporten, maar Wii Sports Resort heeft zo’n eigenaardige, relaxte sfeer, dat je uiteindelijk nergens meer van opkijkt. Mii-personages die op de console staan worden weer gebruikt om het publiek en de tegenstanders op te vullen. Zo kan het zijn dat je tijdens een mountainbikerace wordt ingehaald door je vader en voormalige president Obama de speedboot bestuurt tijdens een sessie wakeboarden.

©GMRimport

Het is die unieke zomerse sfeer die ervoor zorgt dat Wii Sports Resort een perfect game is om er ieder jaar weer bij te pakken. Dat leidt dan ook telkens weer tot een herwaardering van de heerlijk wegluisterende soundtrack die aan elke sport gekoppeld is. In de loop der jaren heeft het easy listening-genre zo’n cultstatus gekregen dat muzikant Gabriel Gundacker bijvoorbeeld een compleet album heeft geschreven met nummers van nietbestaande Wii Sports-games. Zet deze soundtrack aan op een zomerse middag en je waant jezelf in een wereld waarin Nintendo de Wii Sports-reeks op een of andere manier heeft weten door te zetten naar de Switch. Geen andere serie heeft zulke uitstekende vibes.

Ook Wii Sports Resort was een hit, maar het spel kwam qua verkochte exemplaren niet in de buurt van de eerste game. Een nieuwe Wii Sports op de Wii U sloeg een paar jaar later nauwelijks aan. De erfenis van Wii Sports is daarom opvallend. Waarom heeft deze reeks zich nooit verder kunnen ontwikkelen? Als Wii Sports Resort iets aantoont, is het wel dat meer sporten en een verbeterde besturing genoeg zijn om het spelplezier te vergroten. Het is jammer dat Nintendo zich in al die tussengelegen zomers niet aan een vervolg heeft gewaagd.

©GMRimport

In de rubriek Reload bekijken we klassiekers uit de geschiedenis van de game-industrie vanuit het huidige perspectief. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuw spel van Dragon's Dogma-maker wordt een 'triple-A actiegame'
Nieuws

Nieuw spel van Dragon's Dogma-maker wordt een 'triple-A actiegame'

De game moet een 'Japanse stijl' hebben en een compleet nieuwe ervaring bieden

Hideaki Itsuno - de regisseur van de Dragon's Dogma-spellen - heeft de eerste details over zijn nieuwe game gegeven. Duidelijk is dat het een "triple-A actiegame" wordt.

Itsuno heeft meer dan dertig jaar bij Capcom gewerkt voordat hij vorig jaar aankondigde te vertrekken. Hij was de regisseur van games als Devil May Cry 3, 4 en 5, Power Stone en de Dragon's Dogma-spellen. Afgelopen november bleek dat Itsuno nu aan het hoofd staat van LightSpeed Japan Studio. De studio is de Japanse divisie van LightSpeed Studios, de ontwikkelaar van PUBG Mobile en een dochteronderneming van Tencent Games.

Begin dit jaar gaf Itsuno al aan dat de ontwikkeling van zijn nieuwe game was begonnen, en tijdens een panel op de Game Developers Conference deze week gaf hij de eerste details van dit spel. De actiegame krijgt volgens hem een "Japanse stijl", en moet een "unieke game-ervaring worden".

LightSpeed heeft ook een statement naar buiten gebracht. "Itsuno haalt inspiratie uit zijn uitgebreide ervaring met het maken van games en het bouwen van geweldige teams bij Capcom, wat betekenisvolle successen als Devil May Cry, de Capcom Alpha-reeks, Capcom vs SNK en nog vele andere iconische games heeft opgeleverd. Hideaki gaat dezelfde principes van creatieve vrijheid, efficiëntie en bescheidenheid toepassen om een geweldig team samen te stellen en een baanbrekende game af te leveren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Remedy brengt FBC: Firebreak deze zomer uit
Nieuws

Remedy brengt FBC: Firebreak deze zomer uit

Nieuwe gameplaybeelden getoond

Remedy Entertainment brengt de Control-multiplayer-spin-off FBC: Firebreak ergens aankomende zomer uit.

Dat kondigde het bedrijf gisteravond tijdens de Future Games Show aan. Daarbij werd een nieuwe gameplaytrailer getoond die hieronder kan worden bekeken.

In FBC: Firebreak nemen drie spelers het samen op tegen vijanden. De game speelt zich daarbij grotendeels af in The Oldest House, een dimensie binnen het hoofdkwartier van Federal Bureau of Control waarin bovennatuurlijke entiteiten de dienst uitmaken. Het is aan spelers om alle gevaarlijke wezens een halt toe te roepen. Daar worden niet alleen wapens met kogels en granaten voor gebruikt, maar ook paranormale moves. 

Spelers kunnen eerst een missie kiezen, en daarna een 'Threat-niveau' bepalen - oftewel de moeilijkheidsgraad. Dat hangt ook samen met hoeveel beloningen spelers kunnen vrijspelen. Verder moet ook het Clearance-niveau bepaald worden. Het niveau daarvan bepaalt hoeveel zones spelers moeten doorstaan. Ook bevat de game verschillende loadouts, oftewel 'Crisis Kits'. Elke Crisis Kit heeft een unieke feature die kan helpen tijdens gevechten.

Remedy heeft daarnaast laten weten dat de game gekocht moet worden, maar dat alle content die na release uitkomt gratis wordt voor spelers. Men kan wel geld uitgeven aan cosmetische items.

FBC: Firebreak komt deze zomer naar PlayStation 5, Xbox Series X en S, Steam en Epic Games Store. Ook verschijnt het spel op release meteen op Xbox Game Pass Ultimate/pc, PlayStation Plus Extra en Premium. Een precieze releasedatum is op moment van schrijven nog niet bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!